I denne bloggen undersøker vi:
Når du skal velge mellommenneskelige ferdigheter til CV-en din, bør du ta hensyn til jobbkravene og vise hvordan dine sosiale ferdigheter passer inn i stillingen og foretaket.
Hva er eksempler på gode mellommenneskelige ferdigheter? Når du skal fremheve at du har visse mellommenneskelige ferdigheter som kommunikasjon, lederevner eller evne til teamarbeid, er det viktig at du setter dem i kontekst. «Jeg har utmerkede kommunikasjonsevner» holder ikke. Fortell om den gangen at det var helt avgjørende å kommunisere presist og med stor omhu for å oppnå et bestemt resultat. Sterke mellommenneskelige ferdigheter skaper positive resultater for alle involverte.
Mellommenneskelige ferdigheter er de personlige egenskapene og holdningene som vi viser når vi samhandler med de rundt oss.
Enten du løser en konflikt, får noens respekt eller finner ut av hva den andre prøver å si, er det mellommenneskelige ferdigheter som skal til for å komme i mål.
Mellommenneskelige ferdigheter faller inn under de såkalte «myke ferdighetene» som består av sosiale og emosjonelle ferdigheter, men inkluderer også lederevner som tidsstyring og organisering.
Enkelte jobber krever mer mellommenneskelig kommunikasjon og samarbeid enn andre. Etter vår erfaring inneholder de fleste CV-ene flere av nedenstående syv mellommenneskelige ferdigheter. Men hvordan du formidler disse ferdighetene kan utgjøre hele forskjellen.
Effektiv kommunikasjon i muntlig, skriftlig og/eller visuell form, er det som skal til for å formidle riktig budskap og sikre ønsket respons.
Koordinerte et tre-måneders prosjekt på tvers av syv ulike filialer, som resulterte i en kostnadsbesparelse på 7 % i selskapet.
Å finne ut av hva andre mennesker tenker og hvorfor de handler som de gjør er langt fra enkelt. For å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø der alle trives og verdsettes, er det viktig å kunne tolke andres følelser og dele sine egne.
Selv empatiske evner som faller inn under emosjonell intelligens kan utvikles. Det gir et unikt perspektiv når du kan leve deg inn i andres situasjon og ser verden gjennom deres øyne. Og dette kan i sin tur gi deg verdifull informasjon om dine egne handlinger.
Veiledet teamet mitt på ti ansatte gjennom en oppsigelsesrunde på grunn av nedbemanning, og hjalp dem med å undersøke karrieremulighetene deres på en vennlig og sosial måte.
En god leder bruker et bredt spekter av mellommenneskelige ferdigheter for å få mest mulig ut av sine kolleger og underordnede i enhver situasjon, inspirere dem til å nå nye høyder og motivere dem når det blir tøft.
Ledet et salgsteam gjennom en vanskelig konjunkturnedgang med en markedsnedgang på 35 % samtidig som vi sikret en budsjettbesparelse på 45 % uten å måtte avskjedige en eneste ansatt.
Det er sjelden at to personer eller organisasjoner streber etter nøyaktig de samme målene. Forhandling er den mellommenneskelige ferdigheten som kommer inn der kompromisser kreves og økonomisk vinning står på spill.
Kuttet ned fra femten til tolv leverandører, forhandlet frem en kostnadsbesparelse på 15 %, og effektiviserte driftsprosessen samtidig.
Teamarbeid innebærer å samarbeide, koordinere og at du tilpasser deg og arbeidet ditt i forhold til dine direkte kolleger, samtidig som du løser deloppgavene dine som forventet (eller bedre). Denne mellommenneskelige ferdigheten går hånd i hånd med mange av de andre ferdighetene. Det er vanskelig å jobbe tett og godt sammen med andre uten utmerkede kommunikasjonsevner og lytteferdigheter.
Samarbeidet med et tverrfaglig team for å lansere en helt ny tjeneste i ti nye markeder og oppnådde en omsetning på en halv million det første året.
Aktiv lytting er en av de mest produktive og effektive mellommenneskelige ferdighetene. Når du gir den som snakker din fulle oppmerksomhet etablerer du et tillitsforhold, og ved å stille relevante spørsmål går dere mot en felles forståelse.
Utgjorde del av avdelingens panel for tvisteløsning som hadde som mål å forstå de ansattes klager og finne de beste løsningene for alle involverte.
Det er ikke alltid like lett å finne riktig løsning til et problem helt på egen hånd. Problemløsning er den mest virksomhetskritiske av alle mellommenneskelige ferdighetene. Å be om andres meninger og finne den beste tilnærmingen er derfor nøkkelen til suksess.
Identifiserte et helt nytt nisjeprodukt og brakte det på markedet på rekordtid – seks måneder før vår nærmeste konkurrent.
For å fremheve dine mellommenneskelige ferdigheter og sikre at du kommer forbi automatiserte søknadssystemer kan du selvfølgelig velge å føre opp (for eksempel) problemløsning og kommunikasjon i ferdighetsavsnittet i CV-en din. Men det finnes også andre effektive og overbevisende måter å sikre at dine mellommenneskelige ferdigheter virkelig stikker seg ut.
For det første ligger det mer bak hver eneste mellommenneskelige ferdighet. Når du forteller hvordan du for eksempel veiledet en yngre kollega gjennom en tøff tid, hentyder du samtidig til dine lederevner – på en subtil, men effektiv måte.
For det andre er det mange rekrutterere og arbeidsgivere som hopper over ferdighetsavsnittet når de leser en CV. Det er lett å hevde at du har en viss ferdighet uten å komme med spesifikke bevis. Selvfølgelig må du føre opp noen ferdigheter og evner i CV-en som er særdeles relevante for stillingen du søker på. Men ikke ty til generelle «vanlige» ferdigheter, ellers kommer personalsjefen til å tro at du ikke har noe særlig å tilføre i stillingen.
Hvis du ikke bare fører opp dine mellommenneskelige ferdigheter, men også klarer å formidle kvalitetene som ligger bak disse ferdighetene, skildrer du et mer personlig bilde av dine faglige egenskaper.
Hvordan utvikle dine mellommenneskelige ferdigheter. Du har et flott utgangspunkt når du er ærlig om dine styrker og svakheter, men det beste du kan gjøre er å spørre andre om deres opplevelse av samhandlinger med deg. I tillegg finnes det mange nettressurser, kurs og bøker som hjelper deg med å (videre)utvikle de mellommenneskelige ferdighetene dine. Men husk: Ingenting slår god, gammeldags prøving og feiling. Velg visse situasjoner som ikke er altfor kritiske, og prøv en ny tilnærming for å se hvordan det fungerer for deg.