Så du er invitert på jobbintervju? Gratulerer! Du må ha laget litt av en imponerende CV. Det som gjenstår nå er å gjennomføre jobbintervjuet og være så overbevisende at resten av intervjuene kanselleres og arbeidsgiveren retter all sin oppmerksomhet på deg, ikke sant?
Vi har satt sammen 18 tips om hva du bør gjøre før, under og etter intervjuet for å bli ansatt, og dekker alt fra hva du bør ha på deg til hva du bør gjøre og si. Vi har til og med dratt det så langt at vi har tatt med tips om hva du bør spise og ikke spise før intervjuet, og hvordan du sikrer en god natts søvn dagen i forveien. Og i tilfelle du skulle trenge enda flere tips, har vi bedt noen eksperter om deres råd også.
Her er flere ting du bør gjøre før jobbintervjuet:
I disse tidene med pandemi er det sannsynlig at det vil være flere intervjurunder. Sjansen er stor for at første runden er på telefonen eller via et videomøte, for å begrense antall kontakter. Men det betyr ikke at du kan hoppe over noen av disse trinnene. Det er første inntrykket som teller. Så vær så snill å ha på deg bukser som en del av intervjuantrekket ditt! Joggebukser er uten tvil mer komfortable, men de egner seg ikke til «jobbintervju-uniformen». Du vil ikke gå glipp av drømmejobben bare fordi den ansettelsesansvarlige så noe som gjorde ham/henne ille til mote.
Til vanlig varer et ansikt til ansikt-intervju rundt 45 minutter til en time. Selv om det kan virke som lang tid for deg som intervjuobjekt, er det ikke så lenge for arbeidsgiverne. Det er all den tiden de har får å kunne vurdere om du er rett kandidat til jobben. I tillegg til å ta stilling til svarene dine, vil de se etter følgende:
Vi går snart nærmere inn på disse emnene, men det er vel verdt å vite nå allerede at et jobbintervju er mer enn bare svare på noen spørsmål.
Som den kjente britiske statsmannen Sir Winston Churchill sa: «Det er ikke mye som krever så omhyggelige forberedelser som en improvisert tale.» Og alle vet jo at du bare får én sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk!
Begge utsagnene har noe for seg, og bør huskes. Spesielt når det gjelder jobbintervjuer. Selv om du vil bli bedt på et nytt jobbintervju, så vil det ikke være for den samme jobben om det første intervjuet ikke gikk så bra. I dagene før jobbintervjuet bør du sette av litt tid til å forberede deg på å gjøre et godt inntrykk ved å gjøre følgende:
Finn ut alt det er å vite om selskapet og stillingen du søker på. Heldigvis har internettet gjort denne oppgaven enklere enn noensinne. Her kan du lese om hva foretaket driver med, om bedriftskulturen, bedriftsresultatene og bedriftens omdømme.
Å undersøke foretaket kan hjelpe deg i forberedelsen på jobbintervjuet, men kan også avkrefte eller bekrefte eventuelle mistanker du har om selskapet. Virker fordelene og arbeidstiden for gode til å være sanne? Anonyme vurderinger fra andre ansatte kan hjelpe deg med å finne ut hva som egentlig skjer bak en altfor perfekt stillingsannonse.
Lag en mental «jukselapp» med stikkord om det du har oppdaget, i påvente av «Hva er det du vet om selskapet?». Hvis det spørsmålet skulle komme opp kan du bruke det du vet i svarene dine, eller vente til du får muligheten til å stille spørsmål. Et lite eksempel: For noen år siden var jeg på et jobbintervju for en stilling som tekstforfatter i et e-handelsselskap. Et par dager før intervjuet leste jeg en artikkel om hvordan selskapet lanserte et spesialbygd innholdsstyringssystem. Jeg klarte å ta det opp i jobbintervjuet, og fikk dermed fremhevet engasjementet mitt.
CV-en din vil komme opp mye under jobbintervjuet ditt. Den ansettelsesansvarlige vil bruke den som drivstoff til spørsmålene sine, så du må være klar til å svare på alt i henhold til det som står på papiret. Skriv ut CV-en din, og les den grundig flere ganger slik at innholdet brenner seg fast i hukommelsen din. CV-en din er en presentasjon av karrieren din hittil, så vær forbered på å forklare hvorfor du har gjort det du har gjort, og hvilken kunnskap og kompetanse du har.
Den som intervjuer har ikke alltid tid til å lese gjennom CV-en din grundig før jobbintervjuet. Selv om det kan virke frustrerende i øyeblikket, bør du unngå å ty til svar som «Den informasjonen finner du i CV-en min.». I stedet kan du heller forklare hvilken erfaring du har på en kort og konsis måte, og gå i detalj om intervjueren ønsker det.
Du kan aldri vite nøyaktig hvilke spørsmål en intervjuer kommer til å stille, men selve intervjuet er ganske forutsigbart ved at det er flere spørsmål som går igjen i ulike varianter.
Karrieresentret til Universitetet i Oslo har laget en liste over typiske intervjuspørsmål. Du kan være sikker på at du får en eller annen variant på flere av spørsmålene på intervjuet, for eksempel:
Noen intervjuspørsmål er bare helt grusomme (Hva er dine største svakheter?). Men det hindrer ikke rekruttererne i å stille dem. Sørg for å være forberedt på noen av de verste intervjuspørsmålene og vær obs på lurespørsmål, slik at du ikke blir satt ut der og da.
I tillegg til disse standardspørsmålene, bør du også forberede deg på et par scenariobaserte spørsmål. Dette er spørsmål som tester dine problemløsningsevner og om du vil passe inn i teamet.
Hvis du skal på intervju for en lederstilling for eksempel, kan intervjueren spørre deg: «Du oppdager at et teammedlem ikke utfører arbeidsoppgavene sine god nok, og at han/hun virker distrahert eller uinteressert. Hva ville du gjort i denne situasjonen?» Eller: «To medlemmer av teamet ditt kommer ikke overens og kommer hver for seg til deg for å klage over den andre. Hvordan ville du løst problemet?»
Skriv ned svarene dine til disse spørsmålene og øv dem høyt foran speilet. Når du er fornøyd med svarene dine, kan du be en venn eller venninne om å spille rollen som intervjuer og gi deg tilbakemelding på svarene dine. Jo mer fornøyd du er med svarene dine, desto tryggere blir du hvis og når disse spørsmålene kommer opp under jobbintervjuet. Tenk på det du vet om bedriftskulturen når du formulerer svarene dine.
Det er to parter i et intervju, intervjueren og intervjuobjektet. Og det er ikke bare intervjueren som skal stille spørsmål, du vil også få muligheten til å stille noen få egne - og det forventes at du griper sjansen.
Men ikke still spørsmål bare for å kunne huke det av. Denne delen av jobbintervjuet kan faktisk gi utslaget om det kommer til å briste eller bære. Tenk nøye gjennom hva du vil spørre om. Spørsmålene dine bør vise interessen din i både stillingen og foretaket. Unngå alt som er omtalt tidligere i intervjuet, eller emner som kan vise manglende interesse eller arbeidsmoral.
Her er et par eksempler på spørsmål du kan spørre som kan fungere i din favør:
Følgende spørsmål bør du unngå:
I tilfelle intervjueren gir deg sjansen til å tilføye noe mer, må du sørge for at du har forberedt en avsluttende pitch om hvorfor du er rett kandidat til jobben. Det er en av de aller viktigste tingene du kan si på et jobbintervju.
Vet du hvor foretaket holder til? Hvor lang tid vil det ta deg å komme dit? Hvordan reiser du? Bil, buss eller bane?
Planlegg reisen din god tid i forveien. I uken før jobbintervjuet tester du ruten, med sikte på å være fremme 10 til 15 minutter i forveien. Husk å ta tiden. Hvis du tar tog, buss eller bane, noterer du hvilken rute du må ta og avgangstiden. Og ha en reserveplan ferdig om det skulle være veisperringer eller forsinkelser. Dette kan virke litt mye, men når du har kartlagt ruten god tid i forveien, har du mindre stress på den store dagen. Hvis det skulle skje noe utenfor din kontroll og du blir forsinket på grunn av det, kan du ringe intervjueren for å gi beskjed. Sånt kan skje og de fleste forstår det. Et kort telefonvarsel viser at du respekterer tiden til intervjueren.
Det er ikke alltid en fysisk reise du må ta. Hvis det er et videointervju, må du sjekke datamaskinen, webkameraet og mikrofonen i god tid i forveien, for å være sikker på at alt fungerer på intervjudagen. Last ned programmet du skal bruke og sjekk at det virker som det skal, slik at du slipper å tukle med innstillingene mens intervjueren ser på.
Finn frem en smart dokumentmappe eller veske, og fyll den med følgende:
Du kommer helt sikkert til å være spent eller nervøs kvelden før jobbintervjuet, men du bør virkelig prøve å få deg en god natts søvn, helst åtte timer eller mer.
Her er noe du kan gjøre for å senke skuldrene og slappe av.
Finn frem antrekket ditt kvelden før jobbintervjuet. Forsikre deg om at antrekket er uten hull, rynker og flekker. Skoene hører også med. Pass på at de er rene, pusset og uskadet. Videre bør antrekket ditt passe til foretaket. Hvis det er et stort (og internasjonalt) selskap, er et tradisjonelt forretningsantrekk best. Dress, skjorte, slips og pensko for mennene, og kjole eller bluse, bukse/skjørt, blazer og pensko for kvinnene. Grå, mørkeblå, sort og hvit er fargene som tradisjonelt sett passer best i dette tilfellet. Hvis det er et mer kreativt og fremtidsrettet selskap, godtas ofte en mer avslappet og løsere stil.
Men vær klar over at antrekket ditt kan gjøre en stor forskjell. Faktisk har forskning vist at det er lettere for fysisk mer attraktive søkere å dra i land jobben. Hvis du tviler på hva du skal ha på deg, kan du eventuelt ringe foretaket. Hvis du ikke klarer å finne ut av hva kleskoden er, kan du heller være litt for fint kledd enn omvendt. For når du er velkledd viser du i hvert fall at du gjør en innsats og er interessert i jobben. Men hvis antrekket ikke er pent nok for anledningen, kan du gi inntrykk av at du ikke bryr deg.
Frokost er det viktigste måltidet på hvilken som helst dag, men spesielt på dagen du skal på intervju. En god og sunn frokost får fart på hjernen, og gir deg energi og fokus. Dessverre betyr det ingen egg og bacon, eller frokostblandinger med mye sukker. I stedet bør du satse på proteiner, flerumettede fettsyrer, næringsrike karbohydrater, samt frukt og grønnsaker.
Bare for moro skyld kommer vi her med et par forslag til en sunn frokost på intervjudagen:
Hvis jobbintervjuet ditt er senere på dagen, bør du holde lunsjen lett. For eksempel en salat med (røke)laks, kylling, egg, og frukt og grønt. Hold deg unna «duftende» løk og hvitløk, mat som gjør deg oppblåst (belgfrukter og rosenkål) eller noe som gjør deg sløv, f.eks. store mengder poteter, loff eller pasta. Vann til drikke er bra, men ikke drikk så mye at du må løpe på do resten av dagen. Kaffe med måte er også bra, hvis du tar deg en kopp 30 minutter før intervjuet blir du mindre sliten og mer våken.
Pust inn. Pust ut. Inn gjennom nesen, og ut gjennom munnen. Før du går inn i bygningen, finner du deg et rolig sted i nærheten for å samle tankene dine, puste og ta deg sammen. Dette er en teknikk som hører til Mindfulness eller på norsk «oppmerksomt nærvær». Det handler om å være bevisst til stede og oppmerksom på erfaringene dine i øyeblikket, med en åpen holdning. Teknikken består av fire trinn:
Husk at et jobbintervju ikke er det samme som et avhør, det er en samtale for å finne ut om du passer sammen med foretaket. Og viktigst av alt, husk at hva som enn skjer i livet - du vil klare deg. Du har vært gjennom masse av ting allerede, og dette kommer du også gjennom, uavhengig av utfallet. Ikke ta det for tungt, ikke glem det store bildet og se på intervjuet som en viktig, men liten del av reisen din til fremtiden.
OK, du har forberedt på alle mulige måter. Du har kommet deg frem til foretaket i god tid før intervjuet og er klar for action. Her kan du lese hva du bør gjøre når intervjuet har startet.
Selv om vi alle nekter for å dømme folk etter utseendet, er det akkurat det vi gjør. Vi i CVapp.no har undersøkt dette, og skrevet et blogginnlegg om det: Får pene folk lettere jobb? Svaret er «Ja». Når du kommer inn i intervjurommet, vil intervjueren ta en god titt på deg, sannsynlig ubevisst. Kanskje du ikke merker det engang, men det vil skje. Det er noe vi alle gjør. Derfor bør du sørge for at utseendet ditt bidrar til et godt førsteinntrykk.
Vi har allerede dekket antrekket, men du bør ta deg tid til å sikre at også frisyren er i orden, neglene rene og pusten frisk. (Det er derfor du trenger mintpastiller.) Hvis du kommer tidlig til jobbintervjuet, kan du sjekke hår og sminke på badet før du blir innkalt. Høres det overfladisk ut? Det kan godt være, men hvis du er like godt egnet til stillingen som en annen kandidat, kan utseendet gjøre forskjellen.
Skikk og bruk skal til. Gode manerer koster ingenting, men kan likevel gjøre underverker for hvordan arbeidsgiveren oppfatter deg. Vær høflig og respektfull mot alle du møter når du har kommet frem til selskapet, fra sikkerhetsvakten på parkeringsplassen til personen som tar deg imot og de ansatte du møter i korridoren. Hils alle med et vennlig smil og et «Hei». Det kan nemlig godt være at intervjueren vil be dem om tilbakemelding om deg.
Det du ikke sier under intervjuet er faktisk like viktig som det du sier. Forskning antyder at kroppsspråk står for mellom 60 % til 70 % av all kommunikasjon. Mimikk, gester, klær og holdning vil fortelle intervjueren mye om deg som person. Du må sørge for at du fremstår som selvsikker og åpen. Helt fra du går gjennom døren til intervjurommet.
Med tanke på situasjonen er det vanskelig å slappe helt av og være deg selv på jobbintervjuet, men du bør heller ikke gjøre deg til. Det som intervjueren prøver å gjøre er å få et inntrykk av om du passer inn i bedriftskulturen og teamet faglig sett. Hvis du prøver å være annerledes enn det du er vil det påvirke deg hvis du får jobben.
Den beste måten å fremstå troverdig og pålitelig på, er faktisk å være deg selv. Der det er mulig, bør du koble svarene dine til eksempler som fremhever kunnskapen og kompetansen din. Hvis du ikke kan svare på et spørsmål, må du ikke være redd for å innrømme det. Ærlighet er alltid bedre enn bløffe seg til et svar, og intervjueren vil absolutt respektere det.
Tiden er knapp under et intervju, så hvis du forklarer deg saklig og kortfattet er det en av de beste ferdighetene som får deg ansatt. Intervjueren vil lære mest mulig om deg og ferdighetene dine som kandidat, på kortest mulig tid. Hold svarene kort, gå rett på sak og svar på det du blir spurt. En relevant anekdote der du illustrerer hvordan du løste et problem, taklet en utfordring, ledet et team, gjorde noe interessant eller en feil, er greit så lenge du ikke forteller i det uendelige. Her er et par måter som sikrer at du går rett på sak:
Intervjuet handler om hvordan du passer inn i teamet og kan bidra med å løse problemer, og det bør du holde deg til. Å rakke ned på tidligere kolleger eller sjefer, selv om du har opplevd noe spesielt ubehagelig, kan føre til spørsmål hos intervjueren:
Du vil unngå at intervjueren lurer på ting som dette, mens du prøver å dra i land jobben. Hvis du vegrer deg for å gå inn på din nåværende jobb eller ikke følte deg verdsatt i den forrige stillingen din, må du omformulere det slik at det blir positivt. Snakk om hva du har fått ut av erfaringen og hvordan du føler at denne jobbmuligheten er den rette utfordringen for deg, til rett tid i karrieren din.
Du er ferdig med jobbintervjuet og har en god følelse. Det gikk bra. Men du vet fortsatt ikke om du får jobben. Her er hva du skal gjøre nå.
Så snart jobbintervjuet er over, bør du ta deg tid til å gå gjennom det. Skriv ned spørsmålene du fikk, og hva du svarte. Dette vil være nyttig å referere til hvis du skulle bli invitert til et oppfølgingsintervju. Det vil også hjelpe deg til å identifisere det du ikke fikk sagt eller ønsket du hadde sagt, slik at du kan forbedre deg i fremtidige intervjuer. Hvis du tilfeldigvis nevnte en av de tingene du ikke bør ta opp på et jobbintervju, noterer du det også, slik at du unngår det i fremtiden.
Hvis du ikke får jobben, bør du ikke ta det for personlig. Selv om det er fryktelig kjedelig i øyeblikket, er det flere og bedre muligheter som venter på deg. Helt sant!
Følg opp intervjuet ved å sende en e-post til intervjueren og takke for muligheten snarest. Om mulig bør du gjøre det den samme dagen. Dette vil gjøre et godt inntrykk og bidra til at intervjueren husker deg bedre. Hold e-posten kort og konsist. Vis intervjueren at du setter pris på at han/hun tok seg tid til deg og takk for muligheten til å bli vurdert for jobben. Videre bør du ta med følgende:
Hvis du er heldig nok til å få flere jobbtilbud, betyr det også at du må avvise ett eller flere. Å gjøre dette på en verdig og profesjonell måte, kan hjelpe deg med å bevare et godt forhold til selskapet. Du vet aldri når du kan få bruk for det!
Likte du dette innholdet? Sjekk vår side med CV-eksempler og rediger den beste CV-en for deg.