Hvis du synes at den vanskeligste delen av en skriveoppgave er å komme i gang, så er du ikke alene. Da hjelper det kanskje å vite at alle CV-er har samme oppsett som kan deles opp i håndterbare trinn. En CV skal nemlig helst være på én enkelt side og inneholde følgende komponenter:
I denne guiden skal vi se nærmere på hvert avsnitt, spesielt for deg som barista.
Det første, positive inntrykket du gjør på den potensielle nye sjefen din, starter med toppteksten i CV-en. Det lille ekstra du gjør her vil ikke gå ubemerket hen, spesielt hvis du bruker samme design og mal som i følgebrevet ditt.
Foruten at du skiller deg ut med et personlig og visuelt preg, har toppteksten et par praktiske formål. Ved første øyekast er det tydelig for leseren hva navnet ditt og kontaktdetaljene dine er. Toppteksten gir også visuell balanse til alt tomrommet på siden. Dermed blir dokumentet innbydende å lese. Og når arbeidsgiveren forhåpentligvis er klar til å invitere deg til et intervju, vil det ikke være noe problem å finne telefonnummeret eller e-postadressen din for å komme i kontakt med deg.
Som barista er du sannsynligvis den første kundene ser når de går inn i kaffebaren, og din evne til å tilby vennlig service vil være en viktig del av hele opplevelsen deres. I CV-en er det profilteksten som fungerer som dette førsteinntrykket. Den gir arbeidsgiveren en smak av din personlighet, aller beste kvaliteter og tidligere erfaring.
Noen få konkrete tall og fakta fra dine tidligere baristajobber, kan også være nyttige her. Hvor mange kunder serverte du daglig? Har du utviklet noen nye kaffedrikker? Hvor mange oppskrifter kan du tilberede og hvor mange utenat? Og kanskje du bidro til vekst i bedriftsresultatene?
Motivert og fokusert barista med over 15 års erfaring fra kaffebarer, som brenner for å tilby høykvalitets og personlig kundeservice. Dyktig i driften av både baren og administrasjonen, og lager eksepsjonelle kaffedrikker. Overholder strenge standarder, samtidig som jeg behandler alle kundene med gjestfrihet og respekt.
Arbeidshistorikken gir arbeidsgivere et hint om hvor godt du vil passe inn i deres dynamiske (eller avslappede og/eller renommerte) lokaler som er kjent for sin kundeservice og høye standard. Hvis dette er den første baristajobben du søker på, kan det godt være at noen arbeidsgivere er mer enn villig til å lære deg opp så lenge du har den rette blandingen av personlighet og kundeservice. Det avhenger litt av stedet. Jo mer renommert et sted er, desto viktigere blir erfaring.
Lag en punktliste over dine tidligere arbeidsgivere. Under hver arbeidsgiver gir du en kort beskrivelse av dine viktigste prestasjoner. Konkrete tall og fakta er den beste måten å kvantifisere effekten du hadde. Hvor mange kunder serverte du rutinert i hvert av etablissementene? Sikret du alltid mye tips? Har du utviklet noen nye (kaffe)drikker? Hvor mange nye ansatte lærte du opp? Samarbeidet du med sjefen om driften av foretaket, for eksempel når det gjelder å kutte kostnader eller forbedre servicen? Det er også en god idé å inkludere ekstra arbeidsoppgaver og ansvarsområder utenom kaffebryggingen. Tenk på bestilling og påfyll av varer, rydding og rengjøring av lokalene, utarbeide menyen og spesialiteter, tilberede matretter, og så videre.
Barista ved Bar Perkolator, Bergen
Oktober 2010 - Dags Dato
Barista ved Kaffilykke, Bergen
Juli 2007 - September 2010
Mange av arbeidsoppgavene til en barista kan læres på jobben, så vanligvis trenger du ikke noen formell utdanning for denne stillingen. Det betyr imidlertid ikke at du må hoppe over denne delen i CV-en. Enhver utdanning innen service- og serveringsbransjen vil være direkte relevant for en barista.
Og selv om (den pågående) utdanningen din ikke er relevant for jobben, skader det ikke å nevne den i CV-en. Dette er også stedet å nevne det du har av sertifikater innen kaffe, restaurantservice, mattrygghet eller andre relaterte områder.
Bachelor i Økonomi og administrasjon, Høgskulen på Vestlandet, Bergen
August 2007 - Juni 2010
Som barista er ferdighetene, egenskapene og evnene dine kjernen i det du gjør. Du må ha nok erfaring i tilberedingen av kaffedrikker til at kundene kommer tilbake. Men, hvis du ikke har karaktertrekkene som trengs i tillegg, er det like sannsynlig at du sender kundene ut døren. Dine harde ferdigheter er alt som involverer maskiner, utstyr eller praktisk kunnskap som du har lært fra å være barista eller jobbe i en lignende stilling. Det inkluderer all kunnskapen som kreves for å lage drikker og (enkle) matretter, og for å holde lokalene rene og attraktive.
Og for all del, ikke glem å bruke nøkkelord! Dette er stedet i CV-en for å inkludere spesifikke ønsker og krav fra stillingsannonsen, for å vise arbeidsgiveren at nettopp du er rett kandidat til jobben.
Dine myke ferdigheter er egenskapene og kvalitetene du har plukket opp gjennom livet. Tenk på ditt øye for detaljer, evnen til å kommunisere og organisere, samt dine utmerkede evner innen kundeservice og fokus på kundetilfredshet.