Når du som lærer skal utarbeide en godt avrundet undervisningsplan, vurderer du først hvilke elementer planen må inneholde. Et godt tips er å bruke samme tilnærming når du skal lage CV-en din. En jobbvinnende CV inneholder følgende elementer:
I undervisningen tar du hensyn til hvem du underviser. Og i en CV tar du hensyn til undervisningsstedet der du ønsker å jobbe. Skreddersy teksten til målgruppen din. For å gjøre dette må du finne ut alt du kan om skolen og elevene, krav om eventuell spesialisering eller undervisningsfilosofi, osv.
Som lærer vet du at struktur og konsistens er viktig. Rekrutterere liker å finne informasjonen de leter etter raskt og enkelt. Det betyr at du må holde deg til velprøvde strukturer som omvendt kronologisk rekkefølge. Dette oppsettet fremhever arbeidserfaringen din, med den nyeste stillingen først. Siden lærere (i likhet med de fleste andre yrker) utvikler nye ferdigheter i hver nye stilling, gir den omvendte kronologiske rekkefølgen mest mening.
Du bør også sikre at du kommer forbi automatiserte søknadssystemer som skanner CV-en din etter nøkkelord og informasjon på bestemte steder. Derfor er det lurt å holde seg til oppsettet som disse systemene er programmert til å følge.
Det finnes også andre typer oppsett (kronologisk, funksjonell og hybrid), men de bør du bare bruke i spesielle tilfeller. For eksempel når du er helt nyutdannet, eller ønsker å bytte karriere eller bransje.
En god lærer starter timen med formålet med timen, det de ønsker at elevene skal forstå eller lære. En god måte å gjøre det på er å gi et sammendrag. Profilteksten i en CV fungerer på samme måte. Den er et sammendrag av dine beste kvaliteter. Det er viktig at du skreddersyr profilteksten (i likhet med resten av CV-en) etter stillingsbeskrivelsen. Bruk en tre til fire setninger til å formidle budskapet ditt.
Dette er stedet i CV-en der du kan fremheve hvem du er og hva du står og brenner for, så sørg for at teksten gjenspeiler dine personlige og faglige styrker. Begynn med å beskrive karrieren din (gjerne ved hjelp av en morsom anekdote) og fortsett med dine stolteste øyeblikk som lærer. Hvis du har plass, nevner du hvorfor du brenner for faget og/eller hvorfor du ble lærer.
Du kan finne et eksempel på en profiltekst nedenfor.
Dreven og dyktig grunnskolelærer som har spesialisert seg til å jobbe med 8. til 10. trinn. Har flere års erfaring i å jobbe som kontaktlærer og faglærer i norsk, engelsk og KRLE. Brenner for å støtte elevenes personlige utvikling og påvirke livet deres på en positiv måte.
Hensikten med arbeidshistorikken er å formidle hva du allerede har oppnådd i karrieren din. Legg merke til at vi skriver «oppnådd». Her skal du ikke liste opp arbeidsoppgavene eller ansvarsområdene dine, men dine prestasjoner og suksesser.
Det er flott at du har undervist 7. klassinger i matematikk, men kan du være mer spesifikk? Økte for eksempel gjennomsnittskarakteren i klassene dine? Klarte du å engasjere en elev som tidligere ikke likte matematikk? Utarbeidet du en undervisningsplan som andre lærere også har begynt å bruke? Det er denne typen prestasjoner som du bør ta med i CV-en din for å vise at du skiller deg ut fra mengden.
Siden skolevesenet ofte tyr til konkrete tall og fakta for å måle fremgang, er det lurt å ta med noen statistikker i dette avsnittet for å vise effekten og effektiviteten din.
Nedenfor finner du et eksempel på en tilpassbar arbeidshistorikk.
Grunnskolelærer ved Vesterås skole, Østby
AUGUST 2013 — JUNI 2023
Grunnskolelærer ved Valdres Fjellskole, Aurdal
AUGUST 2007 — JUNI 2013
Du tenker kanskje først på kommunikasjon, samarbeid og empati når du skal vurdere hvilke ferdigheter du bør ta med i CV-en din, men undervisning er i økende grad et yrke med tekniske utfordringer. Du kan derfor gjerne inkludere datakunnskaper i dette avsnittet, spesielt de som er oppført i stillingsbeskrivelsen.
Hensikten med ferdighetsavsnittet er å fremheve en god blanding av din akademiske og tekniske kunnskap og kompetanse, samt de kvalitetene som gjør at både elever og foresatte liker deg. Dette er informasjonen som viser rekrutterere om du har det som trengs for stillingen, samtidig som du kan vise hva du mener er viktige egenskaper for en god lærer.
Vårt eksempel på et tilpassbart ferdighetsavsnitt finner du nedenfor.
Det er ikke overraskende at lærere verdsetter utdanning, så plasser dette avsnittet før ferdighetsavsnittet, hvis ikke også foran arbeidshistorikken (når du er nyutdannet for eksempel). List opp all utdanning du har hatt, og gjerne om du ble uteksaminert med toppkarakterer og hvilken grad det var.
Her nevner du også alt du har gjort (eller fortsatt gjør) av kurs, seminarer, videreutdanning eller spesialisering. I dette avsnittet nevner du rett og slett alt som har utvidet kompetansen din.
Nedenfor finner du vårt eksempel på et utdanningsavsnitt som du kan bruke til inspirasjon.
Høgskolen i Innlandet,
Hamar August 2002 - juni 2007
Hamar videregående skole
August 1999 - Juni 2002