Det mest brukte og feilsikre oppsettet for en CV er å føre opp de forskjellige avsnittene i omvendt kronologisk rekkefølge. Dette gjelder også når du jobber med sosiale medier, siden det er en enkel og grei måte å fremheve dine yrkesmessige høydepunkter på.
Men hvis du kommer fra en helt annen bransje eller arbeidshistorikken din har større hull, kan det være lurt å vurdere et annet oppsett for CV-en din.
Bruk profilteksten til å vise frem dine faglige og menneskelige sider. Akkurat som en enkel liste med nøkkelord aldri vil kunne fungere som et sosiale medieinnlegg, er det helt avgjørende at profilteksten din vekker oppmerksomheten til mulige arbeidsgivere. Hvis du ikke oppnår det i de første par linjene i CV-en din, hvordan vil du da overbevise rekrutterere om at din kunnskap og kompetanse innen sosiale medier skiller deg ut fra mengden? Som ekspert på sosiale medier er du ikke redd for å vise frem hvem du er og hva du kan. Og profilteksten er helt klart det beste stedet til å gjøre det.
Nyskapende og engasjert sjef for sosiale medier, med lang erfaring innen innholdsskaping og styring av selskapers og merkevarers tilstedeværelse på nettet. Svært dyktig på utvikling og styring av trendbevisste sosiale mediekontoer på ulike plattformer, som resulterer i et stort og aktivt nettsamfunn av følgere. Fokus på engasjerende kampanjer rettet mot brukerne, som fører til flere besøk på nettsidene og et økende driftsresultat.
Arbeidshistorikken er CV-avsnittet der du fremhever dine ideer, prosjekter og det du har oppnådd. Men du må også sette arbeidet ditt i kontekst, ved å inkludere tall og resultater. Selv om ikke hele arbeidshistorikken din er like relevante for jobben du søker på, er det viktig å samkjøre erfaringene du fører opp med kravene som beskrives i stillingsannonsen. For hvis en arbeidsgiver kan relatere til prosjektene og utfordringene du har ført opp i CV-en, er sjansen stor for at du også er verdifull for selskapet deres.
Sjef for sosiale medier på Brygg og brus, Kristiansand
okt. 2016 - dags dato
Digital markiedsfører på Mediemagnatene, Kristiansand
jun 2014 - okt. 2016
Siden de fleste ledere for sosiale medier har en høyere utdanning, vil den sannsynligvis stå øverst i utdanningsavsnittet på CV-en din. Her bør du i tillegg fremheve at du er lærevillig og holder deg oppdatert på de nyeste utviklingene innen sosiale medier via kurs og egenutdanning. Etter hvert som bransjen utvikler seg, vil jobbspesifikke kvalifikasjoner bli mer og mer vanlig, men i en stadig endrende bransje vil en stor del av opplæringen faktisk foregå på selve jobben.
Du har sannsynligvis ikke nok plass i CV-en til å inkludere alle kursene og workshopene du har tatt. Det er imidlertid viktig at du kan vise en bevisst holdning til selvutvikling, slik at arbeidsgiverne forstår at du ikke har stagnert. Derfor bør du få plass til en punktliste over sertifiseringer og/eller kurs, som er spesielt skreddersydd for stillingen du søker på. Det er de små detaljene som utgjør hele forskjellen!
Bachelor, Høyskolen Kristiania, Bergen
sep 2011 - juni 2014
Det er helt avgjørende å skreddersy CV-en din til hver eneste jobb du søker på. Det gjelder både for selve stillingen og arbeidsgiveren. I hvert eneste tilfelle bør du vise at du har den kunnskapen og kompetansen som kreves. Innen sosiale medier, huskes kun det siste du har gjort. Alle sosiale mediekampanjer er forskjellige, og det samme gjelder for lederstillingene i sosiale medier.
Noen vil kanskje se på sosiale medier som en form for ren markedsføring. Men de beste ekspertene innen sosiale medier er i stand til å blande de mer tekniske jobbkravene med mykere elementer som kreativitet og påvirkning av målgrupper. Det er lett å trekke frem en liste over dine ferdigheter og evner, men å gi relevante eksempler på kvalitetene dine er det som får CV-en din til å skille seg ut fra mengden.
Hvis du leter etter det perfekte verktøyet for å spare tid og optimalisere jobbsøkingsprosessen, bruk vårt fantastiske CV-verktøy med godt testede maler som er designet av fagfolk og eksperter.