Enten du er student, nyutdannet eller bare på jakt etter litt ekstra penger, er en jobb i en butikk en av de raskeste måtene å komme inn i arbeidslivet på og få litt egen inntekt. Og når du ikke har så mye yrkeserfaring, er et følgebrev ekstra viktig. Som et utfyllende dokument til CV-en utdyper følgebrevet overførbare ferdigheter som du tar med deg inn i stillingen du søker på, og hvorfor du er interessert i nettopp denne stillingen og arbeidsgiveren.
Du kan finne massevis av ideer og inspirasjon blant vårt store utvalg av yrkesspesifikke følgebreveksempler og skriveguider på CVapp.no. Guiden du leser nå er spesielt designet for å hjelpe deg som søker jobb i butikk, ved å fremheve dine styrker og prestasjoner. Vi skal gå nærmere inn på følgende:
De beste følgebrevene er tydelige og velorganiserte. Selv om et følgebrev kanskje ikke er like stramt strukturert som en CV, må det likevel følge en logisk struktur som sørger for at potensielle arbeidsgivere får all den informasjonen de trenger. Dette følgebreveksemplet er spesielt utformet for de som søker jobb i butikk, og illustrerer hvordan du skriver hver av følgende deler:
Ta en titt på vårt tilpassbare følgebreveksempel for å få en idé om hvordan du kan lage ditt eget.
I løpet av min syv år lange karriere i elektronikkbransjen, har jeg gått fra å være en helgeassistent på deltid til å bli teamleder med ansvar for en avdeling med en årlig omsetning på 22 millioner kroner og en gjennomsnittlig vekst på 15 %.
Kundene strømmer til nettet for å handle, men det finnes fortsatt muligheter for å inspirere dem til å kjøpe andre varer enn matvarer når de handler en gang i uken på et storsenter.
Mine to år som teamleder hos min forrige arbeidsgiver omfatter blant annet grundig opplæring av de ansatte og smart kampanjesamarbeid med andre butikker på storsenteret. Begge deler har bidratt til å øke salget av forbrukerelektronikk til den tredje beste av kjedebutikkene i Akershus.
Å handle dagligvarer kan være kjedelig. Vi har konstatert at hvis det er en ansatt i nærheten av elektronikkavdelingen, er det sannsynlig at 15 % av kundene tar kontakt med vedkommende. Jeg har alltid hatt fokus på produktopplæring i teamet mitt, slik at alle medarbeiderne mine kunne svare på kundenes spørsmål og samtidig sørge for at hyllene var fylt opp med bestselgerne.
Jeg har lært mye verdifullt om driftsledelse i løpet av karrieren, og jeg er alltid på utkikk etter måter å gjøre teamet mitt mer effektivt og gi kundene bedre service. I fjor økte vi antall kundekontakter med 25 % og følgelig økte salget med 15 %.
Jeg vet hvordan man organiserer og strukturerer avdelingen i forhold til å fremme aktuelle kampanjer og tilbud på best mulig måte. Å gi kundene mulighet til å oppleve produktet i butikken har helt klart en positiv effekt på salget.
Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere mine ideer om salg og markedsføring av forbrukerteknologi. Jeg mener bestemt at det er avgjørende at de ansatte i avdelingen er teknologifans, og jeg kan trygt si at jeg er en av dem.
Med vennlig hilsen
Lars Pettersen
Toppteksten i et følgebrev har flere viktige funksjoner der den er plassert øverst på siden. Siden dette er det første personalsjefen ser når vedkommende ser på søknaden din, bør toppteksten din være profesjonell og tiltalende. Navnet ditt bør være i tydelig (stor og fet) skrift, og kontaktinformasjonen din lett å finne. Du kan også bruke litt farge i denne delen, eller til og med et profilbilde hvis det passer for butikken eller avdelingen du planlegger å jobbe i.
I vårt følgebreveksempel kan du se at søkerens navn og kontaktinformasjon skiller seg ut fra resten av siden for å fange personalsjefens oppmerksomhet.
Hensikten med toppteksten: Å vise navnet ditt og kontaktinformasjonen din på en tiltalende måte ved hjelp av designelementer som gjør følgebrevet ditt mer minneverdig.
Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillingen du søker på og hvilken filial eller avdeling av butikken eller butikkjeden, hvis det er relevant.
Oftest skriver du bare «Søknad på (deltids)stilling som [tittel] (på [avdeling] i [butikknavn])». Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [butikknavn]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [butikknavn]».
Rekrutteringsansvarlige er travle mennesker som ofte mottar titalls søknader til én og samme stilling i butikken. Derfor er det viktig at åpningen i følgebrevet ditt skiller seg ut med en gang. Unngå kjedelige eller intetsigende åpninger, og velg i stedet en fengende setning som uttrykker din interesse, relevante erfaring eller en nøkkelkompetanse.
Hensikten med åpningen: Fange personalsjefens oppmerksomhet med en relevant ferdighet eller erfaring som oppmuntrer til videre lesning, og nevne stillingen du søker på.
I løpet av min syv år lange karriere i elektronikkbransjen, har jeg gått fra å være en helgeassistent på deltid til å bli teamleder med ansvar for en avdeling med en årlig omsetning på 22 millioner kroner og en gjennomsnittlig vekst på 15 %.
Midtstykket i et følgebrev gir deg mest plass til å utdype dine prestasjoner og ferdigheter. En måte å organisere denne delen på er å fortelle korte anekdoter som forklarer en situasjon, målet du hadde, handlingen(e) du gjorde og det positive resultatet du oppnådde.
Etter å ha lest midtstykket bør personalsjefen ha et ganske godt inntrykk av hvordan det hadde vært å ha deg i butikken. Ferdigheter som effektivitet, sans for detaljer og evnen til å jobbe i team er også gode å fremheve før du avslutter følgebrevet. Husk å være tydelig på hvorfor du er interessert i nettopp denne butikken, i motsetning til de mange andre.
Hensikten med midtstykket: Understreke dine sterke sider, relevante erfaringer og ferdighetene som vil gjøre deg til en god medarbeider i butikken.
Kundene strømmer til nettet for å handle, men det finnes fortsatt muligheter for å inspirere dem til å kjøpe andre varer enn matvarer når de handler en gang i uken på et storsenter.
Mine to år som teamleder hos min forrige arbeidsgiver omfatter blant annet grundig opplæring av de ansatte og smart kampanjesamarbeid med andre butikker på storsenteret. Begge deler har bidratt til å øke salget av forbrukerelektronikk til den tredje beste av kjedebutikkene i Akershus.
Å handle dagligvarer kan være kjedelig. Vi har konstatert at hvis det er en ansatt i nærheten av elektronikkavdelingen, er det sannsynlig at 15 % av kundene tar kontakt med vedkommende. Jeg har alltid hatt fokus på produktopplæring i teamet mitt, slik at alle medarbeiderne mine kunne svare på kundenes spørsmål og samtidig sørge for at hyllene var fylt opp med bestselgerne.
Jeg har lært mye verdifullt om driftsledelse i løpet av karrieren, og jeg er alltid på utkikk etter måter å gjøre teamet mitt mer effektivt og gi kundene bedre service. I fjor økte vi antall kundekontakter med 25 % og følgelig økte salget med 15 %.
Jeg vet hvordan man organiserer og strukturerer avdelingen i forhold til å fremme aktuelle kampanjer og tilbud på best mulig måte. Å gi kundene mulighet til å oppleve produktet i butikken har helt klart en positiv effekt på salget.
Det siste viktige elementet, som binder sammen midtstykket og konklusjonen i følgebrevet er en oppfordring til handling. Her uttrykker du din entusiasme for stillingen og oppmuntrer den rekrutteringsansvarlige til å kontakte deg. Som alltid bør tonen din være høflig og profesjonell, aldri krevende eller arrogant. Velg deretter en passende hilsen og skriv navnet ditt under.
Hensikten med avslutningen: Inkludere en oppfordring til handling som viser at du er interessert i stillingen, og avslutte brevet med en respektfull signatur.
Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere mine ideer om salg og markedsføring av forbrukerteknologi. Jeg mener bestemt at det er avgjørende at de ansatte i avdelingen er teknologifans, og jeg kan trygt si at jeg er en av dem.
Med vennlig hilsen
Lars Pettersen
Kan du få jobb i en butikk uten erfaring? Svaret er ja! Det du må gjøre er å vise personalsjefen hvilke egenskaper du har som gjør at du skiller deg ut fra selv den mest erfarne kandidaten, som mangler den rette innstillingen.
Et godt gjennomtenkt følgebrev er ditt hemmelige våpen i dette tilfellet, fordi det lar deg fremheve ferdighetene du allerede har, selv om den relevante arbeidserfaringen i CV-en din er litt tynn. Nøkkelen er å fokusere på overførbare ferdigheter – evner du har tilegnet deg på skolen, i frivillig arbeid eller småjobber som også kan være nyttige som butikkansatt.
Fremfor alt vil et følgebrev som er skrevet i en vennlig og imøtekommende tone vise personalsjefen at du er klar for utfordringen – selv om du aldri har jobbet i butikk før.
Uerfarne søkere gjør ofte den feilen å tro at rekrutteringsansvarlige vil overse feil i følgebrevet. Sannheten er at alt ved søknaden din teller. Ved å være nøye med detaljene og presentere en finpusset og skreddersydd søknad, kan du skille deg ut fra mange søkere som ikke har brydd seg om å gjøre den lille ekstra innsatsen.
Her er noen av de vanligste feilene du bør unngå:
Hvis du ikke har lyst til å bruke mye tid på tekstredigering og grafisk design, kan du bruke en av våre følgebrevmaler for å sikre tiltalende oppsett og layout. Når det gjelder de ulike stillingene i en butikk eller butikkjede, anbefaler vi en mal fra vår kategori «Enkel».