Som språklærer kommer du helt sikkert til å kjenne igjen de fleste elementene som hører til et godt oppsett i et følgebrev. Dette er det du trenger:
Søknad på stilling som engelsklærer
Etter å ha undervist i engelsk på flere ungdomsskoler i Stavanger de siste ni årene, var det på tide å flytte tilbake til mine hjemlige trakter. Jeg brenner for å utdanne dagens ungdom og kan ikke forestille meg et bedre sted å undervise enn på min gamle ungdomsskole i Porsgrunn. Jeg er flink til å skape et omfattende og godt avrundet pensum som oppfyller utdanningskrav og standarder. I tillegg er jeg kjent med mange anerkjente pedagogiske filosofier, og har et sterkt ønske om å påvirke elevenes liv og skolegang på en positiv måte.
På min siste skole var det flere utenlandske elever, det siste året spesielt mange fra Ukraina. Selv om engelskkunnskapene til de ukrainske elevene ikke alltid var på samme nivå som til de andre, har det aldri vært et problem i klassen. I mine timer pleier jeg alltid å snakke mest mulig engelsk og jeg passer alltid på at alle kommer med i timene. Jeg sørger også for at de elevene som trenger ekstra hjelp får støtte av både klassekameratene sine og meg selv. Dette resulterer i et godt og trivelig klassemiljø der alle kan finne seg vel til rette.
Jeg har undervist i varierende klassestørrelser, fra 15 til 28 elever, men foretrekker de mindre klassene som Porselensskolen også håndterer. Dette gir meg de beste forutsetningene til å skreddersy tilbudet til elevene mine og løfte dem til et høyere nivå.
Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere fagdidaktikk og retningslinjene til Porselensskolen, og forbereder gjerne en prøvetime for å gi dere en bedre idé om hvordan jeg jobber som lærer.
Vennlig hilsen
Kristine Engen Johnsrud
Toppteksten i et følgebrev er stedet for å fange personalsjefens oppmerksomhet på en profesjonell og personlig måte, samt sikre at navnet ditt og kontaktdetaljene dine skiller seg ut. Ikke glem å nevne mobilnummeret ditt og e-postadressen din, og du må gjerne legge til lenker til dine relevante sosiale medieprofiler.
Her er det rom for noen få muligheter: «Søknad på stilling som [engelsklærer eller lærer/lektor i engelsk (og ...) ] (på [x]. trinn)». Når du søker på en deltidsstilling, skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [...]». Og når du skriver en åpen søknad: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [skolenavn]».
Hensikten med overskriften i følgebrevet: Gjøre det umiddelbart tydelig for leseren hvilken stilling du søker på (og eventuelt om det er heltid eller deltid).
Åpningen er uten tvil den viktigste setningen i følgebrevet ditt. Det er mange personalsjefer som bestemmer om de skal fortsette å lese hele søknaden din etter bare noen få sekunder. Derfor er det avgjørende at du helt fra starten av overbeviser om at du er rett kandidat til jobben.
Heldigvis er det flere måter å gjøre dette på. For lærere med en god del erfaring passer det godt med en anekdote om hvordan du håndterte en bestemt utfordring i klasserommet. Du kan også velge å begynne med konkrete tall og fakta om hva du har oppnådd, eller med en mer personlig uttalelse om dine mål og motivasjoner.
Hensikten med åpningen i følgebrevet: Fange arbeidsgiverens interesse med en anekdote, statistikker eller en uttalelse som oppmuntrer til å fortsette å lese hele følgebrevet ditt.
Søknad på stilling som engelsklærer
Midtstykket av følgebrevet er stedet du har mest plass til å formidle det du har oppnådd, din kunnskap og kompetanse, samt grunnene til hvorfor du mener at du er rett kandidat til stillingen. Selv om du vil unngå å fremstå som arrogant og påståelig, bør du så absolutt fremheve dine styrker og prestasjoner her. For det vil gi rektor og/eller personalsjefen et tydelig bilde av hva slags lærer du er.
Hvis du søker jobb som engelsklærer på en internasjonal skole er det ekstra viktig at du får med all erfaring du har innen undervisning etter for eksempel IELTS- eller Cambridge-metoden.
Hvor langt bør følgebrevet være?
Som hovedregel bør et følgebrev være på 300 til 500 ord. Du bør være kort og konsis med andre ord. Prioriter eksempler, anekdoter og detaljer som er direkte relevante for undervisningsmiljøet du vil møte i din ønskede stilling.
Hensikten med midtstykket i følgebrevet: Gi arbeidsgiveren et hint om dine ferdigheter og evner, i tillegg til din personlighet som engelsklærer. Vis dem hvorfor du er den beste kandidaten til stillingen.
Etter å ha undervist i engelsk på flere ungdomsskoler i Stavanger de siste ni årene, var det på tide å flytte tilbake til mine hjemlige trakter. Jeg brenner for å utdanne dagens ungdom og kan ikke forestille meg et bedre sted å undervise enn på min gamle ungdomsskole i Porsgrunn. Jeg er flink til å skape et omfattende og godt avrundet pensum som oppfyller utdanningskrav og standarder. I tillegg er jeg kjent med mange anerkjente pedagogiske filosofier, og har et sterkt ønske om å påvirke elevenes liv og skolegang på en positiv måte.
På min siste skole var det flere utenlandske elever, det siste året spesielt mange fra Ukraina. Selv om engelskkunnskapene til de ukrainske elevene ikke alltid var på samme nivå som til de andre, har det aldri vært et problem i klassen. I mine timer pleier jeg alltid å snakke mest mulig engelsk og jeg passer alltid på at alle kommer med i timene. Jeg sørger også for at de elevene som trenger ekstra hjelp får støtte av både klassekameratene sine og meg selv. Dette resulterer i et godt og trivelig klassemiljø der alle kan finne seg vel til rette.
Jeg har undervist i varierende klassestørrelser, fra 15 til 28 elever, men foretrekker de mindre klassene som Porselensskolen også håndterer. Dette gir meg de beste forutsetningene til å skreddersy tilbudet til elevene mine og løfte dem til et høyere nivå.
Nå som den vanskeligste delen ligger bak deg, er det som står igjen å avslutte følgebrevet på en positiv måte og sikre at personalsjefen ønsker å vite mer om deg. Det gjør du ved å oppfordre leseren til handling. Da er det viktig at du understreker at du er veldig interessert i stillingen og svært gjerne vil komme på jobbintervju. Du kan til og med nevne e-postadressen din eller telefonnummeret ditt her, om du har plass.
Helt til slutt avslutter du med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende, samt navnet ditt.
Hensikten med midtstykket i følgebrevet: Oppmuntre leseren til å sette opp et intervju med deg på en effektiv og positiv måte, fulgt av en høflig hilsen.
Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere fagdidaktikk og retningslinjene til Porselensskolen, og forbereder gjerne en prøvetime for å gi dere en bedre idé om hvordan jeg jobber som lærer.
Vennlig hilsen
Kristine Engen Johnsrud