Selv om det kan virke som om du har friere tøyler når du skal skrive et følgebrev enn en CV, så finnes det en struktur du bør følge i brevet ditt. I denne guiden forteller vi deg hvilke elementer du bør ta med i et effektivt følgebrev. Den gode nyheten er at oppsettet fungerer bra uavhengig av bransjen eller stillingen du søker på, så å lære å skrive et godt følgebrev er noe som du vil ha nytte av i hele karrieren din.
Her er de viktigste elementene:
Du kan lære mer om hvert av disse elementene, og få skrivetips og eksempler attpåtil, i vår komplette guide om «Hvordan skrive et følgebrev».
Søknad på traineestilling i Jørgensen og Knutsen PR-byrå
Nå som jeg nettopp har fullført en bachelor-utdanning i kreativ markedskommunikasjon, ville en traineestilling i Jørgensen og Knutsen være drømmestarten på karrieren min.
I løpet av studiene har jeg benyttet enhver anledning til å skrive ulike typer tekster, fra annonsetekster for Lillehammer Turistkontor til kreative artikler for Høyskolen Kristianias nettsider.
Som en del av utdanningen var jeg i praksis på turistkontoret i Lillehammer, der jeg jobbet med ulike nettkampanjer og sosiale mediearrangementer for å trekke turister til Lillehammer og området rundt. Jeg var også ansvarlig for en stor del av bildematerialet som ble brukt i kampanjene og innsatsen min på sosiale medier resulterte i en økning av antall følgere på 180 %!
Mine skriveferdigheter perfeksjonerte jeg i Kristianias nettredaksjon og for det digitale studentmagasinet. Jeg startet som gjesteskribent med fokus på aktuelle sosiale og politiske temaer som engasjerte studentene, og det siste året var jeg sjefredaktør med ansvar for redaksjonen bestående av 14 skribenter, redaktører, designere og bildeansvarlige. Dette har lært meg mye om å samarbeide tett og godt, samt overholde stramme tidsfrister – noe som er særdeles viktig innen PR og markedsføring.
Jeg vet at Jørgensen og Knutsen også operer i Benelux-landene, og håper at mine kunnskaper i nederlandsk (mitt andre morsmål) kan komme godt med. Jeg reiser til Nederland og Belgia hvert år for å besøke slektninger og kan tenke meg at det passer godt med en trainee som kan språket og kulturen. I tillegg til norsk og nederlandsk snakker jeg flytende engelsk og fransk på et avansert nivå.
Jeg har utmerkede kommunikasjonsevner og kan vise til flere referanser som roser mine samarbeids- og lederevner.
Jeg ser frem til muligheten til å presentere meg personlig for Jørgensen og Knutsen, samt diskutere hva jeg kan bety for byrået.
Vennlig hilsen
Martin Krogh Jansen
Toppteksten i følgebrevet har to funksjoner. For det første viser toppteksten at det er du som har skrevet og eier dokumentet. Her fører du i hvert fall opp navn og telefonnummer. Eventuelt kan du legge til postadressen din, samt lenker til relevante sosiale medieprofiler, nettsiden din eller lignende, slik at det er lett for arbeidsgiveren å kontakte deg for å invitere deg til et intervju.
For det andre er toppteksten et profesjonelt designelement som også setter et personlig preg på søknaden din. Personalavdelingen i store og mellomstore foretak mottar ofte hundrevis av søknader på en og samme utlyste stilling. Når du følger oppsettet som vi beskriver, gir du et godt og profesjonelt førsteinntrykk av deg selv og du skiller deg ut fra mengden søkere.
Overskriften består bare av en eneste setning, men har likevel stor betydning. Her nevner du stillinger du søker på og eventuelt hvilken filial eller hvilken avdeling av selskapet eller organisasjonen. Oftest skriver du bare «Søknad på stilling som [tittel] (i [firmanavn])», og når du søker på en deltidsstilling, skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [firma/butikk/organisasjon]». Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [firma, butikk, osv.]» Og når du søker praksis- eller studieplass: «Søknad på praksis/studieplass i [firma, organisasjon, el.]».
Hensikten med denne delen: Gjøre det umiddelbart tydelig for leseren hvilken og hva slags stilling du søker på og hvor.
I åpningen har du endelig sjansen til å vise frem dine unike egenskaper og fange personalsjefens oppmerksomhet. Når du begynner følgebrevet med en morsom anekdote, et tydelig utsagn eller en energisk åpningssetning, sikrer du at hele brevet ditt blir lest. Bare pass på å være kort og konsis, og profesjonell i tonen.
Hensikten med denne delen: Få leseren på kroken med en iøynefallende åpning som sikrer at leseren fortsetter å lese.
Søknad på traineestilling i Jørgensen og Knutsen PR-byrå
Nå som jeg nettopp har fullført en bachelor-utdanning i kreativ markedskommunikasjon, ville en traineestilling i Jørgensen og Knutsen være drømmestarten på karrieren min.
Nå som du har kommet til midtstykket i følgebrevet, er det på tide å fremheve dine relevante erfaringer og mest imponerende ferdigheter. Du kan gjerne dele inn midtstykket i flere avsnitt, for strukturens og tydelighetens skyld.
En god strategi du kan bruke er STAR-metoden (STAR står for «situation, task, action, result» og på norsk: «situasjon, mål, handling og resultat»). Dette er en flott måte å beskrive hva du har gjort og oppnådd hittil. Sett fokus på dine mest jobbspesifikke og relevante erfaringer for å understreke at du er villig til å lære og jobbe hardt, og dermed er rett kandidat til jobben.
Det siste avsnittet i midtstykket kan du bruke til å nevne hva du kan bety for foretaket og nevne dine beste ferdigheter og evner.
Hensikten med denne delen: Sette fokus på relevant erfaring og din kunnskap og kompetanse ved hjelp av STAR-metoden.
I løpet av studiene har jeg benyttet enhver anledning til å skrive ulike typer tekster, fra annonsetekster for Lillehammer Turistkontor til kreative artikler for Høyskolen Kristianias nettsider.Som en del av utdanningen var jeg i praksis på turistkontoret i Lillehammer, der jeg jobbet med ulike nettkampanjer og sosiale mediearrangementer for å trekke turister til Lillehammer og området rundt. Jeg var også ansvarlig for en stor del av bildematerialet som ble brukt i kampanjene og innsatsen min på sosiale medier resulterte i en økning av antall følgere på 180 %!
Mine skriveferdigheter perfeksjonerte jeg i Kristianias nettredaksjon og for det digitale studentmagasinet. Jeg startet som gjesteskribent med fokus på aktuelle sosiale og politiske temaer som engasjerte studentene, og det siste året var jeg sjefredaktør med ansvar for redaksjonen bestående av 14 skribenter, redaktører, designere og bildeansvarlige. Dette har lært meg mye om å samarbeide tett og godt, samt overholde stramme tidsfrister – noe som er særdeles viktig innen PR og markedsføring.
Jeg vet at Jørgensen og Knutsen også operer i Benelux-landene, og håper at mine kunnskaper i nederlandsk (mitt andre morsmål) kan komme godt med. Jeg reiser til Nederland og Belgia hvert år for å besøke slektninger og kan tenke meg at det passer godt med en trainee som kan språket og kulturen. I tillegg til norsk og nederlandsk snakker jeg flytende engelsk og fransk på et avansert nivå.
Jeg har utmerkede kommunikasjonsevner og kan vise til flere referanser som roser mine samarbeids- og lederevner.
Da har du nesten kommet til slutten! Det eneste som gjenstår av følgebrevet er en god og sterk avslutning. Det gjør du ved å oppfordre til handling. Vis at du er veldig interessert i stillingen og foretaket, og oppmuntre arbeidsgiveren til å invitere deg til et jobbintervju. Eventuelt kan du velge å nevne kontaktdetaljene dine enda en gang.
Helt til slutt signerer du med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende, samt navnet ditt.
Hensikten med denne delen: Avslutte følgebrevet på en positiv og profesjonell måte og oppfordre arbeidsgiveren til handling.
Jeg ser frem til muligheten til å presentere meg personlig for Jørgensen og Knutsen, samt diskutere hva jeg kan bety for byrået.
Vennlig hilsen
Martin Krogh Jansen