Leder følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Leder, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Lederstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
Redigere denne CV-en

Beste oppsett på et følgebrev for en lederstilling

Det lønner seg absolutt å bruke god tid på et følgebrev. For det første hjelper det deg å hale i land drømmejobben, men for det andre blir skriveprosessen enklere og dermed raskere for hvert følgebrev du skriver. Ettersom oppsettet på følgebrevene ikke er vesentlig forskjellig i de ulike bransjene og stillingene, kan denne ferdigheten være til nytte for resten av karrieren din.

Her er de viktigste komponentene i et følgebrev:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning og signatur

Du kan lære mer om hver av disse, og få skrivetips og eksempler attpåtil, i vår komplette guide om «Hvordan skrive et følgebrev».

Dette følgebreveksemplet er et godt grunnlag for ditt eget følgebrev:

 Tilpassbart eksempel

12. oktober 2022

Søknad på stilling som avdelingssjef i Møbler & Mer

Både vordende foreldre og de med god erfaring har en tendens til å bruke ekstra god tid på Møbler & Mer. Betydelig lengre faktisk, ifølge statistikkene. Etter å ha analysert både kundestrømmønstre og data for produktsalg, anslår jeg at jeg de siste tretten årene har hjulpet titusener av dem med å ta de beste beslutningene for sine søte små. Det er mye babyprat. Med en årlig omsetningsvekst rundt 15 %.

Nå som folk stadig handler mer på nett, er det nettopp den personlige kontakten med de ansatte i butikken som får kundene til å komme tilbake. Jeg tilbyr kundene trygghet, hjelper dem med å velge de riktige produktene og når vi snakker interne salgsstatistikker for varehuset jeg jobber for nå, ligger jeg i topp når det gjelder mersalg. Jeg har ingen problemer med å overtale kunder til å kjøpe de beste produktene til barna sine.

Videre har jeg gode kunnskaper om de strenge kravene de store varehuskjedene har, og vil gjerne fortelle mer om mine strategier innen salg og ledelse, samt det jeg har oppnådd hittil av resultater. Det har blitt skrevet om mine salgsteknikker i fagbladene for detaljhandel og det er ytterst sjeldent at jeg ikke har oppnådd mine personlige mål for lagerstyring og svinn. Du kan ikke selge et produkt til kundene når du ikke har det på lager.

Mine salgsteknikker og lederevner vil være til stor nytte ikke bare for meg selv, men også for Møbler & Mer:

  • Overgår stadig mine mål for omsetning og salg.
  • I min nåværende jobb har vi 99,2 % av produktene på lager og mindre enn 0,5 % svinn (mens målet er 1 %).
  • Resultatene innen kryssalg ligger på 16 %, på grunn av gode og nære kundeforhold.

Å lede salgsavdelinger og -team med forskjellig størrelse, har lært meg verdien av et sammenhengende, målstyrt arbeidsmiljø, der hvert eneste salg feires som om vi har gjort et lite menneskeliv litt bedre. Jeg liker ikke å jobbe med ansatte om ikke bryr seg, og gjør så godt jeg kan for at mitt eget engasjement skal smitte flest mulig.

Jeg ble gjort oppmerksom på stillingen av en god venn som er butikksjef for Møbler & Mer i Mandal, så jeg har allerede fått en god forståelse for Møbler & Mer-kulturen og vil svært gjerne komme på intervju for å diskutere hva jeg kan bety for dere.

Vennlig hilsen
Margunn Evensen

Topptekst

Mellomstore til store selskaper har gjerne en egen personalavdeling som tar seg av ansettelser. Det er derfor en sjanse for at søknaden din blir sendt videre fra den ene til den andre, og vurderes av flere personer. Hensikten med en topptekst er å sikre at uansett hvem som ser følgebrevet ditt, så er det ved første øyekast tydelig hvordan de kan ta kontakt med deg for å invitere deg til et intervju. Bare husk på at du kun nevner nødvendig informasjon (navn, telefonnummer, e-postadresse, og eventuelt postadresse og LinkedIn).

Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillinger du søker på og eventuelt hvilken filial eller avdeling av selskapet eller organisasjonen. Oftest skriver du bare «Søknad på stilling som [tittel] (i [firmanavn])».

Hensikten med denne delen: Gjøre det tydelig hvilken stilling du søker på, og eventuelt hvilken filial eller avdeling (hvis det finnes flere på flere steder). 

Viktigheten av lesbarhet i et følgebrev

Åpning

Personalkonsulenter er travle mennesker. Åpningen i følgebrevet er derfor din sjanse til å fange oppmerksomheten deres og øke sjansene dine for at hele brevet ditt leses, og av rett person. Det er en god idé å nevne at du brenner for lederstillingen, bransjen og så videre, men for all del bør du unngå klisjeer og tomprat. Relevante data og fakta, en interessant anekdote eller spennende uttalelse, er alle gode alternativer for å sikre et iøynefallende og minneverdig følgebrev.

Vårt åpningseksempel går rett inn på de statistiske detaljene i de største prestasjonene til en daglig leder.

Tilpassbart eksempel

Søknad på stilling som avdelingssjef i Møbler & Mer

Både vordende foreldre og de med god erfaring har en tendens til å bruke ekstra god tid på Møbler & Mer. Betydelig lengre faktisk, ifølge statistikkene. Etter å ha analysert både kundestrømmønstre og data for produktsalg, anslår jeg at jeg de siste tretten årene har hjulpet titusener av dem med å ta de beste beslutningene for sine søte små. Det er mye babyprat. Med en årlig omsetningsvekst rundt 15 %.

Midtstykke

Midtstykket er stedet for å gå nærmere inn på dine erfaringer, ferdigheter og milepæler som gjør deg til rett kandidat til jobben. Selv om du bør unngå å virke arrogant og påståelig, er det ingen grunn til å være for beskjeden om dine styrker. Vitsen er jo å selge deg selv. 

For å forenkle skriveprosessen, kan du dele midtstykket i to. I den første delen kan du bruke STAR-metoden (STAR står for «situation, task, action, result» og på norsk: «situasjon, mål, handling og resultat») som er en flott måte å beskrive hva du har gjort og oppnådd tidligere.

I den andre delen kan du presisere lederevnene dine og det du kan bety for den potensielle arbeidsgiveren.

Hensikten med denne delen: Bruk spesifikke, relevante eksempler for å vise dine ulike ferdigheter og det du kan bety for selskapet.

I vårt eksempel bruker vi en punktliste for å dele opp tekstblokkene på siden, og fremheve suksessene til kandidaten. 

Tilpassbart eksempel 

Nå som folk stadig handler mer på nett, er det nettopp den personlige kontakten med de ansatte i butikken som får kundene til å komme tilbake. Jeg tilbyr kundene trygghet, hjelper dem med å velge de riktige produktene og når vi snakker interne salgsstatistikker for varehuset jeg jobber for nå, ligger jeg i topp når det gjelder mersalg. Jeg har ingen problemer med å overtale kunder til å kjøpe de beste produktene til barna sine.

Videre har jeg gode kunnskaper om de strenge kravene de store varehuskjedene har, og vil gjerne fortelle mer om mine strategier innen salg og ledelse, samt det jeg har oppnådd hittil av resultater. Det har blitt skrevet om mine salgsteknikker i fagbladene for detaljhandel og det er ytterst sjeldent at jeg ikke har oppnådd mine personlige mål for lagerstyring og svinn. Du kan ikke selge et produkt til kundene når du ikke har det på lager.

Mine salgsteknikker og lederevner vil være til stor nytte ikke bare for meg selv, men også for Møbler & Mer:

  • Overgår stadig mine mål for omsetning og salg.
  • I min nåværende jobb har vi 99,2 % av produktene på lager og mindre enn 0,5 % svinn (mens målet er 1 %).
  • Resultatene innen kryssalg ligger på 16 %, på grunn av gode og nære kundeforhold.

Hvordan avslutte følgebrevet (avslutning og signatur)

Nå som du har nevnt alle salgsargumentene dine, er det på tide å avslutte brevet med en sterk avslutning og signaturen din. Det du vil er å oppmuntre personalsjefen til å kontakte deg, og da er det viktig at du viser at du svært gjerne vil komme på jobbintervju. Du kan til og med legge igjen kontaktdetaljene dine her (telefonnummer og e-postadresse), hvis du har plass til overs.

Helt til slutt signerer du med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende.

Hensikten med denne delen: Oppfordre leseren til handling på en effektiv måte, slik at personalsjefen kontakter deg, og avslutte med en høflig hilsen og navnet ditt.

Tilpassbart eksempel 

Jeg ble gjort oppmerksom på stillingen av en god venn som er butikksjef for Møbler & Mer i Mandal, så jeg har allerede fått en god forståelse for Møbler & Mer-kulturen og vil svært gjerne komme på intervju for å diskutere hva jeg kan bety for dere.

Vennlig hilsen

Margunn Evensen

Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV