Pilot følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Pilot, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Pilotstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
Redigere denne CV-en

Beste oppsett på et følgebrev når du søker jobb som pilot

La oss kartlegge den sikreste veien til å hale i land pilotjobben, med ett steg av gangen. Oppsettet i følgebrevet ditt bør bestå av følgende:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning og signatur

Nedenfor finner du et eksempel på et følgebrev skreddersydd for en stilling som pilot/flyger, og som du kan tilpasse etter dine ønsker og behov.

Tilpassbart eksempel på et følgebrev

5. mars 2024

Søknad på stilling som kaptein A330 i LightAir Charters

Etter mine 13 års erfaring fra transport av både passasjerer og gods på ulike flytyper med faste flyruter til og fra Værnes, passer det utmerket med en stilling i et charterselskap med base på Kjevik hvor jeg har vokst opp like i nærheten.

De siste ni årene har jeg vært pilot på A330 i Nordic Airlines Systems (de siste fire årene som kaptein). Før det var jeg styrmann på Embraer E-Jet E2 i Westeros SAFE i fire år. I tillegg har jeg vært instruktør og eksaminator på A330 (simulator og fly) siden mars 2021.

Selv om jeg trives veldig godt med å lære opp nye piloter, gleder jeg meg til å kunne oppdage nye ruter og flytyper selv. På den andre siden ser jeg ikke bort fra at hvis om noen år muligheten skulle by seg hos LightAir, at jeg tar opp opplæringen igjen.

Jeg har også vært styremedlem i NAS Flygerforening i perioden juni 2019 – mars 2022. Det var en givende periode der jeg fungerte som «mellommann» i en dynamisk og urolig tid på grunn av korona-epidemien.

Jeg ser frem til muligheten til å presentere meg personlig for LightAir Charters, samt diskutere hva vi kan bety for hverandre nå og i fremtiden.

Vennlig hilsen Jeppe Otto Hansson

Topptekst

Toppteksten i følgebrevet står øverst på siden og er viktig for å:

  • Fremheve navnet ditt og kontaktdetaljene dine, slik at personalsjefen enkelt kan kontakte deg.
  • Skille deg ut fra mengden med andre kandidater med iøynefallende visuell design.

Hensikten med toppteksten i et følgebrev er: Når du setter et personlig preg på søknaden din, sikrer du at den blir lagt merke til og husket. I tillegg er det enkelt for personalsjefen å kontakte deg. 

Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillinger du søker på og eventuelt hvilken flytype og avdeling av selskapet eller organisasjonen. Oftest skriver du bare «Søknad på stilling som [tittel] (i [firmanavn])».

Åpning

Åpningen er stedet hvor følgebrevet ditt tar av og du bør fange oppmerksomheten til arbeidsgiveren. Her forventes det at du bruker de første par setningene i brevet ditt til å vise at du er rett kandidat til jobben. Det arbeidsgiveren kanskje ikke forventer, er å få et innblikk i motivasjonene din hvorfor du ønsker å jobbe i akkurat dette selskapet. 

Akkurat som du sjekker flyet før avreise, bør du sjekke selskapet du skal søke hos før du starter å skrive søknaden, slik at du kan skreddersy åpningen (og resten av) følgebrevet ditt. Du kan for eksempel skrive at: 

  • Du er begeistret for denne karrieremuligheten og ville være stolt av å fly for dette spesifikke flyselskapet.
  • Du har relevant arbeidserfaring og egenskaper som går ut over det som kreves for selve stillingen, men som selskapet vil ha nytte av.

Pass på at tonen din er energisk, engasjerende og selvsikker på en respektfull måte. Ikke gå for mye i detalj, utover å pirre leserens nysgjerrighet for å lære mer om deg. 

Hensikten med åpningen er: Fange personalsjefens interesse ved å appellere til det arbeidsgiveren trenger å vite om din kunnskap og kompetanse, samt ditt potensiale.

Tilpassbart eksempel på åpningen i et følgebrev

Søknad på stilling som kaptein A330 i LightAir Charters

Etter mine 13 års erfaring fra transport av både passasjerer og gods på ulike flytyper med faste flyruter til og fra Værnes, passer det utmerket med en stilling i et charterselskap med base på Kjevik hvor jeg har vokst opp like i nærheten.

Midtstykke

Midtstykket av følgebrevet er stedet der du ligger på marsjhøyde og setter fokus på noen utvalgte høydepunkter i karrieren din. Utdyp det du vet om flyselskapet, hva det står for og hvordan det kan dra nytte av at du sitter bak spakene.

Ikke gjenta den samme informasjon på samme måte som i CV-en. Omformuler dine tidligere prestasjoner til fremtidige bidrag, og anvend konkrete fakta og tall som kontekst der det er mulig. Legg gjerne inn en historie som viser at du er opptatt av kontinuerlig læring og faglig utvikling. 

Hensikten med midtstykket er: Vise at du har det som skal til for å jobbe som pilot, samt fremheve det lille ekstra som gjør deg til rett kandidat for den ledige stillingen.

Tilpassbart eksempel på midtstykket i et følgebrev

De siste ni årene har jeg vært pilot på A330 i Nordic Airlines Systems (de siste fire årene som kaptein). Før det var jeg styrmann på Embraer E-Jet E2 i Westeros SAFE i fire år. I tillegg har jeg vært instruktør og eksaminator på A330 (simulator og fly) siden mars 2021.

Selv om jeg trives veldig godt med å lære opp nye piloter, gleder jeg meg til å kunne oppdage nye ruter og flytyper selv. På den andre siden ser jeg ikke bort fra at hvis om noen år muligheten skulle by seg hos LightAir, at jeg tar opp opplæringen igjen.

Jeg har også vært styremedlem i NAS Flygerforening i perioden juni 2019 – mars 2022. Det var en givende periode der jeg fungerte som «mellommann» i en dynamisk og urolig tid på grunn av korona-epidemien.

Avslutning og signatur 

Avslutningen av følgebrevet bør være en perfekt landing, der du faktisk lar noe hengende igjen i luften. En oppfordring til handling er ment for å oppmuntre arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg. Vis at du er såpass ivrig etter å komme på jobbintervju at personalsjefen vil føle seg ukomfortabel med å la brevet ditt være ubesvart og avvist. Avslutt i det minste med å si at du ser frem til å høre fra dem snart. 

Det er alt. Helt til slutt signerer du med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende. 

Hensikten med avslutningen er: Avslutte med en positiv kommentar og invitere arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg.

Nedenfor finner du vårt eksempel på en avslutning når du søker jobb som pilot.

Tilpassbart eksempel på en avslutning

Jeg ser frem til muligheten til å presentere meg personlig for LightAir Charters, samt diskutere hva vi kan bety for hverandre nå og i fremtiden.

Vennlig hilsen Jeppe Otto Hansson

Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV