Hvordan si opp jobben uten å brenne alle broer

Å si opp jobben uten å brenne alle broer hjelper til å opprettholde ditt profesjonelle omdømme, det bevarer gode relasjoner og sikrer en smidig overgang for deg og teamet ditt. Videre bidrar det til å forhindre konflikter, legger grunnlaget for fremtidige jobbmuligheter og skaper en positiv avslutning på arbeidsforholdet.
Lotte van Rijswijk
Content Team Lead
Oppdatert august 8, 2024

Så hvordan sier man opp jobben uten å brenne alle broer? Timing er avgjørende. Unngå å si opp midt i et stort prosjekt. Sjekk kontrakten din for å finne ut av hva som er minimum oppsigelsestid, men vurder også hvilket arbeid som må fullføres før du slutter. Å gi tilstrekkelig varsel for å lette overføringsprosessen vil bidra til å opprettholde omdømme ditt.

Det er viktig å informere sjefen din først – du vil ikke at ledelsen skal få vite at du slutter via rykter. Avtal et møte for å fortelle at du planlegger å si opp jobben. Diskuter hvilke prosjekter du vil fullføre før du slutter, og husk å takke for tiden du har tilbrakt i foretaket. Neste steg er å sende et oppsigelsesbrev via e-post. Hold det høflig og kortfattet, og unngå lange eller følelsesladede forklaringer på hvorfor du slutter.

Relatert artikkel
Hvordan skrive et oppsigelsesbrev (og andre tips for å si opp jobben på en ryddig måte)
Oppdag hvorfor det er viktig å skrive et godt oppsigelsesbrev og hvordan du gjør det, og sjekk de gratis eksemplene våre

Nå er tiden inne for å jobbe hardere enn noensinne for å få alle de løse trådene på plass. Det er viktig å ha regelmessige møter med sjefen din i oppsigelsestiden for å holde vedkommende oppdatert på statusen på prosjektene du har avtalt å avslutte. Dette kan også være et passende tidspunkt å be om et anbefalingsbrev.

Så hvis du vurderer å si opp jobben, bør du ta en titt på infografikken nedenfor. Den gir deg nyttige tips om hvordan du kan sørge for at du slutter på en god måte. Ved å følge disse rådene kan du opprettholde ditt profesjonelle omdømme og begynne trygt i den nye jobben, vel vitende om at dine tidligere kolleger bare vil ha positive tanker om deg.

Når du er klar for nye muligheter, kan ressurser som gratis CV-maler være avgjørende for å presentere ferdighetene og erfaringene dine på en overbevisende måte. For en personlig og skreddersydd søknad kan våre følgebrevmaler og inspirerende følgebreveksempler hjelpe deg med å skape en fortelling som vekker interessen hos fremtidige arbeidsgivere. I tillegg tilbyr vi et brukervennlig CV- og følgebrevverktøy som sikrer profesjonelle CV-er og følgebrev, samt et minneverdig inntrykk allerede før første dag i den nye jobben.

Hvordan si opp jobben

I løpet av en karriere vil det komme en tid at du må si opp jobben og gå videre. Dette er ikke alltid en enkel prosess – hvis du gjør feil, kan du ende opp med å skade omdømmet ditt. Men hvis du gjør det riktig, kan du bygge et verdifullt kontaktnett for livet.

Så hvordan sier du opp jobben på en ryddig måte?

Før du sier opp

1. Finn riktig tidspunkt

Å velge riktig tidspunkt for å slutte i jobben er avgjørende for å sikre en problemfri overgang for både sjefen og kollegene dine.

Det du bør gjøre

Være fleksibel med hensyn til når du planlegger å slutte, og sett prosjektene og teamet først.

Det du ikke bør gjøre

Slutte midt i et stort prosjekt som kan mislykkes uten deg.

2. Gi tilstrekkelig varsel

Tenk nøye gjennom hvor lang tid i forveien du bør si opp for å gjøre overgangen lettere for kollegene dine.

Det du bør gjøre

Vurdere å gi en ukes varsel før du sier opp for å vise at du er villig til å støtte teamet ditt.

Det du ikke bør gjøre

Glemme å sjekke hva som er minste oppsigelsestid før du setter en dato.

3. Skriv et oppsigelsesbrev

Når du skriver et høflig og kortfattet oppsigelsesbrev hjelper det deg med å slutte i jobben på en profesjonell og positiv måte.

Hvordan skrive et oppsigelsesbrev

1. avsnitt: Forklar at du forlater foretaket

«Etter [xx] fine [år/måneder] i firmaet beklager jeg å informere om at jeg slutter i jobben som [yrkestittel] i [firmanavn]. Min siste arbeidsdag blir [ukedag dato].»

2. avsnitt: Takk arbeidsgiveren din.

«Jeg har trivdes veldig godt her, og jeg vil gjerne takke deg for all tid og alle muligheter du har gitt meg i løpet av min ansettelse.»

3. avsnitt: Oppgi at du er villig til å sikre en enkel overgang.

«Jeg hjelper gjerne til med opplæringen av den som skal overta etter meg, og hvis det skulle være noe annet jeg kan gjøre for å forenkle overgangen, er det bare å ta kontakt – også i fremtiden. Jeg ønsker dere alt godt i fremtiden.»

Det du ikke bør gjøre: 

Gi en lang eller følelsesladet forklaring på hvorfor du slutter.

Hvordan si opp jobben

Avtal et møte med sjefen for å levere oppsigelsen

Det er viktig å informere sjefen først. Hold møtet profesjonelt, kortfattet og fokusert på handling.

Hvordan takle møtet:

Det du bør gjøre
  • Fortell at du slutter.
  • Hold det kort og konsist, og unngå lange forklaringer.
  • Del overføringsplanen din.
  • Gi sjefen din en oversikt over hva du vil gjøre ferdig og når.
  • Si takk for deg.
  • List opp tre ting du er takknemlig for fra sjefen, teamet og foretaket.
  • Send inn oppsigelsesbrevet.
  • Etter møtet sender du inn oppsigelsen din via e-post til sjefen og din kontakt i personalavdelingen.
Det du ikke bør gjøre
  • Dele nyheten om at du skal slutte i jobben med hvem som helst i foretaket, før du har snakket med sjefen din.

Etter du har sagt opp

1. Skriv et overføringsdokument

Sett sammen et dokument som beskriver dine ansvarsområder og arbeidsprosesser, og som kan brukes som en veiledning for å hjelpe din etterfølger med å sette seg inn i stillingen.

Hva du bør få med:

  • Jobboversikt
  • Oversikt over dine konkrete ansvarsområder.
  • Daglige arbeidsoppgaver
  • Beskrivelse av dine daglige arbeidsoppgaver.
  • Stillingens rolle i foretaket
  • Forklaring på hvordan stillingen passer inn i foretaket.
  • Ved problemer, ta kontakt med Ola Nordmann i tredje etasje.
  • Detaljer om hvem din etterfølger rapporterer til.

Det du ikke bør gjøre:

Lage et omfattende dokument som ingen kommer til å lese. Hold det enkelt og nyttig.

2. Jobb hardere i oppsigelsestiden enn noensinne

Ha jevnlige møter med sjefen i oppsigelsestiden for å holde vedkommende oppdatert på statusen på prosjektene dere har blitt enige om å avslutte.

Tre ting du bør ta opp i oppfølgingsmøtene:

  1. Hva du har oppnådd siden forrige møte.
  2. Hva du skal jobbe med frem til neste møte.
  3. Hva det er som hindrer fremdriften din.

Det du ikke bør gjøre:

  • Starte nye prosjekter som du vet at du ikke vil klare å fullføre.
  • Fremheve ideene dine til fremtidige prosjekter og dele dem med sjefen din.

3. Forbered deg på en avslutningssamtale

Forbered noen ærlige, men konstruktive svar på potensielt vanskelige spørsmål.

Det du bør gjøre

Hvorfor slutter du?

Snakk om mulighetene den nye jobben gir deg for karrieren din.

Det du ikke bør gjøre

Nevne at du har fått et bedre tilbud om lønn, eller at du foretrekker det ny foretaket.

Hva mislikte du mest med jobben din?

Det du bør gjøre

Tenk på hvilke utfordringer en ny ansatt kan møte, og kom med forslag til hvordan de kan løses.

«Jeg tror at et verktøy som Slack kan forbedre kommunikasjonen.»

Det du ikke bør gjøre

Bruke et følelsesladet eller negativt språk, eller kritisere uten å foreslå en potensiell løsning.

Å slutte i en jobb kan være utfordrende, men hvis du gjør det på en ryddig måte, er det ingen grunn til å brenne alle broer. Ved å følge eksperttipsene i dette blogginnlegget kan du sikre en smidig overgang til din nye stilling uten å skape negative følelser hos tidligere kolleger og sjefer.

Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV