Andre måter å stille spørsmålet på er: «Hvorfor vil du jobbe her?», «Hvorfor ønsker du å jobbe for oss?» og «Hvorfor vil du ha nettopp denne jobben?» Så mens du forbereder deg på jobbintervjuet, er det lurt å faktisk spørre deg selv: «Hvorfor vil jeg egentlig ha denne jobben?»
La oss først se på noen svaralternativer som er lite hjelpsomme.
Her er noen dårlige svar på det nesten uunngåelige intervjuspørsmålet «Hvorfor vil du jobbe hos oss?» som sannsynligvis sender deg rett til avslagsbunken:
La oss analysere hvert av dem:
1. «Jeg trenger pengene.»
Hvis du innrømmer med en gang at du er desperat etter pengene, kan arbeidsgivere konkludere med at du søker på jobben av ren nødvendighet, ikke fordi jobben passer bra for deg, og ikke fordi du passer bra i bedriften. En pengedrevet avgjørelse kan bety at du ombestemmer deg om en måned eller to ... eller at du ikke passer inn i bedriftskulturen. Resultatet vil sannsynligvis gjøre alle involverte parter misfornøyde.
De verste svarene på spørsmålet «Hvorfor vil du jobbe for nettopp dette selskapet?» fokuserer på dine ønsker og behov. Dette kan virke urettferdig, for spørsmålet handler tross alt om hva du vil. Og likevel leter arbeidsgivere som stiller dette spørsmålet etter svar som handler om hva de vil.
Hva er galt med å være ærlig? Hvis du er arbeidsledig, trenger du faktisk pengene! Men å svare «Fordi jeg trenger pengene» sier at du trenger hvilken som helst jobb. Det du bør svare på er hvorfor du vil ha nettopp denne jobben.
2. «Jeg trenger en jobb fortest mulig.»
Dette svaret impliserer at du egentlig ikke bryr deg om hvilken jobb du søker på, så lenge den er nyttig for deg for øyeblikket. Det medfører også en stor grad av likegyldighet. Mange arbeidsgivere vil anta at denne holdningen smitter over på arbeidsoppgavene dine.
Også i dette tilfellet handler svaret om dine behov. Og antagelig henger dette dårlige svaret tett sammen med det første dårlige svaret – at du virkelig trenger pengene. Men et foretak ansetter ikke folk av veldedighet, medlidenhet eller nestekjærlighet. Arbeidsgivere er ute etter å ansette de arbeidstakerne som kan bidra til å løse problemer og være produktive.
Lurer du på hva du kan svare på « Hva motiverer deg?». Ta gjerne en titt på dette blogginnlegget.
3. «Jeg tror denne jobben ville vært et godt springbrett i karrieren min.»
Noen arbeidsgivere er med rette redde for nettopp dette – at jobbsøkere er på jakt etter en kortvarig jobb som vil gi dem nødvendig erfaring til CV-en og la dem bytte til et større og bedre selskap innen kort tid. Men prosessen med å ansette, følge og lære opp en ny person er vanskelig, tidkrevende og kostbar.
Bedriftene ser etter langsiktig lønnsomhet, stabilitet og lojalitet som vil gjøre dem i stand til å høste fruktene av investeringen i den nyansatte. De er ikke ute etter medarbeidere som slutter så snart de finner en bedre jobb. Et foretak med stor gjennomtrekk av ansatte vil få det vanskelig med å oppnå noe som helst.
Husk at bedriftene alltid er på utkikk etter nye medarbeidere som kan gjøre dem mer effektive og konkurransedyktige, noe som til syvende og sist forbedrer bunnlinjen. Arbeidsgivere ser etter nye ansatte som de tjener mer penger på enn de koster dem. Hvis du gir noen av svarene ovenfor, tyder det på at du kommer til å gjøre det motsatte.
Les mer om hva du kan si om dine karrieremål her.
I stedet for å si at du ser på jobben som et «springbrett», bør du prøve å svare på dette intervjuspørsmålet ved å fortelle den potensielle arbeidsgiveren at du liker utviklingsmulighetene foretaket tilbyr. Husk at spørsmålet er «Hvorfor vil du ha denne jobben?» ikke «Hvor ser du deg selv om fem år?»
Her er noen langt mer lovende måter å svare på intervjuspørsmålet «Hvorfor vil du jobbe her?»:
1. «Jeg har kjent til foretaket lenge og beundrer virkelig hva dere har oppnådd i bransjen og måten dere har gjort det på.»
I stedet for å fremheve dine behov, bør du heller fokusere på foretaket og hvordan det har fanget din oppmerksomhet og vunnet respekten din.
Den potensielle arbeidsgiveren kan være en bransjeleder som du har fulgt med på i årevis på avstand. Eller du kan ha hørt om det for første gang da du så stillingsannonsen for en uke siden. Hvis du ikke kan vise at du vet noe om selskapet eller ikke har konkrete grunner til å like og beundre det, vil det se ut som om du bare kom inn fra gata på jakt etter et hvilket som helst foretak som vil ansette deg.
Hvis dette skulle være tilfellet, har du forhåpentligvis gjort hjemmeleksene dine for å lære alt du kan om foretaket gjennom Google-søk og media. Du har studert nettstedet og sosiale medie-kanalene deres. Du har undersøkt forretningsmodellen og konkurranseevnen i markedet. Og du er forberedt på å vise at du er velinformert om foretaket, hvorfor du tror på forretningsidéen, og hvorfor det ville være en ære å jobbe for foretaket.
«Jeg har kjent til Dovrefjell Bygg og Arkitektur helt siden jeg var student. Selskapets prosjekter var virkelig en inspirasjon for meg da jeg studerte arkitektur. Jeg brukte til og med noen av designene deres som eksempler på moderne arkitektoniske eksperimenter i masteroppgaven min. Da jeg fikk ansvaret for mitt første store byggeprosjekt, refererte jeg alltid til designprinsippene til grunnleggeren av Dovrefjell, siden han har hatt en så stor innflytelse på moderne byggeteknikk. Jeg respekterer virkelig at dere har vært tro mot disse prinsippene i over 30 år nå.»
2. «Jeg mener jeg kan ha en positiv innvirkning på dette selskapet fordi ...»
Gå ett skritt videre enn bare å ha kjennskap til foretaket, og prøv å identifisere spesifikke problemer og konkurransemessige utfordringer foretaket står overfor. Ideelt sett kan du argumentere overbevisende for at du har erfaringen og ferdighetene som skal til for å bidra til å løse disse problemene.
Et slikt svar antyder at du vil jobbe i nettopp dette foretaket fordi du vet at du virkelig kunne bidra med noe positivt der. Din kompetanse gir deg konkrete løsninger som vil gjøre foretaket sterkere, bedre og mer lønnsomt. Du vet at du ville vært et verdifullt teammedlem hvis ideer og handlinger vil gjøre foretaket i stand til å gjøre større og bedre ting på markedet.
«Jeg har drevet med digital markedsføring de siste sju årene, og jeg har alltid sett opp til Squandrix som en bransjeleder. Men jeg tror også at styrken til dette selskapet er mangfoldet av kompetanse hos de ansatte. Jeg tror virkelig jeg har unik erfaring fra B2B-sektoren som kan overføres til partnerprogrammene deres og styrke dem som en av selskapets utviklingsretninger.»
3. «Jeg ble slått av hvor godt foretakets verdier samsvarer med mine egne ...»
Et foretaks «verdier» representerer summen av hva det tror på og hva det streber etter. Hvis foretaket har en tydelig formulert forretningsidé, bør du studere den nøye og være forberedt på å forklare hvorfor du støtter denne visjonen.
Google brukte tidligere mottoet «Don’t be evil» (norsk: Ikke vær ond), men som en del av omorganiseringen under Alphabet endret de mottoet til «Do the right thing» (norsk: Gjør det rette). En annen teknologigigant, Apple, tok i bruk slagordet «Think different» (norsk: Tenk annerledes). Nikes «Just do it» (norsk: Bare gjør det) er et annet eksempel på et uforglemmelig varemerke. Alle disse er gode ideer, og alle er fokusert på prisverdige mål.
Overbevisninger, verdier og en følelse av å ha en visjon er kraftfulle konsepter som løfter et selskap – og en potensiell ny medarbeider – over det alminnelige målet om å tjene mest mulig penger. Ton ned de personlige motivene dine og fremhev at du er enig i foretakets engasjement for bærekraft, mangfold i ansettelse, støtte til lokalsamfunnet, rettferdige forretningspraksis eller andre uselviske mål.
«Jeg hørte først om Eco-Logic for tre år siden da PR-avdelingen deres lanserte en bevissthetskampanje som handlet om å rydde strender langs norskekysten. Jeg har jobbet frivillig for miljøorganisasjoner i mange år nå, og jeg likte virkelig effekten kampanjen hadde. Så jeg tror jeg virkelig ville vært på rett sted hvis jeg kunne bruke ingeniørferdighetene mine til å rydde opp i miljøet.»
4. «Jeg liker det jeg har hørt om bedriftskulturen fordi ...»
«Bedriftskultur» er et begrep som sannsynligvis var fremmed for besteforeldrene dine i sin tid, men det har blitt et viktig mål for hvordan bedrifter fungerer, både som arbeidsplass og i den globale verden. Uformelt arbeidsantrekk, gratis snacks på pauserommet, bordtennisbord på kontoret, fleksible arbeidstider og sjenerøse permisjonsordninger for familier er noen av nyvinningene til «bedriftskulturen» som kan forbedre arbeidsmoralen og holde på de ansatte.
I en bredere forstand gjenspeiler bedriftskulturen alle verdiene og prioriteringene til foretaket, som vi har vært inne på ovenfor. Selvfølgelig bør du ikke si i jobbintervjuet at du vil jobbe i foretaket fordi det tilbyr gratis brus. Men ikke nøl med å si at du liker alt du har hørt om bedriftskulturen, både den interne og den eksterne. Dette viser at du er genuint interessert i å jobbe i et selskap som bryr seg om folk.
«Noe jeg mener spillutviklingsbransjen virkelig kan bli bedre på er den såkalte «crunch»-kulturen. Selv om jeg innser nødvendigheten av hardt arbeid (og noen ganger til og med overtid), likte jeg veldig godt hva konsernsjefen nylig sa i intervjuet sitt om hvordan en av selskapets kjerneverdier er å opprettholde den mentale helsen og kreativiteten til de ansatte som den viktigste kilden til produktivitet. Jeg beundrer denne tilnærmingen og synes det er fantastisk å kombinere den med en god arbeidsmoral.»
5. «Jeg er imponert over samarbeidet som ligger til grunn for arbeidsmoralen i foretaket, og jeg vil gjerne være en del av et slikt team.»
Dette svaret antyder at du ikke er en ensom ulv som bare vil sitte i et avlukke hele dagen og være i fred. Du søker en følelse av tilhørighet, et team å jobbe sammen med, et fellesskap der alle medlemmene får frem det beste i hverandre.
Et slikt svar treffer alle punktene nevnt ovenfor:
Oppfølgingsspørsmål
Når du er ferdig med å svare på dette intervjuspørsmålet, kan du få dette oppfølgingsspørsmålet: Hvilke merkevarer beundrer du? Du har akkurat sagt at du beundrer selskapet du er på intervju hos. OK, du hadde forberedt deg på at det spørsmålet kunne komme.
Oppfølgingsspørsmålet gir intervjueren mer innsikt i hva som tiltrekker deg ved bedrifter og deres bedriftskultur generelt. Det lar deg også vise litt av personligheten din.
«Hvilke merkevarer beundrer du?» eksempelsvar:
«Jeg beundrer Trendy Company X på grunn av deres innovative strategi. De så et behov og fylte det med et rimelig, moteriktig produkt, og ekspanderte deretter fra netthandel til fysiske butikker. I tillegg har de markedsført veldedighetsarbeidet sitt og oppfordret kundene til å engasjere seg i veldedige aktiviteter også.»
For å si det rett ut: Når du svarer på intervjuspørsmålet «Hvorfor vil du jobbe hos oss?» (eller «Hvorfor er du interessert i nettopp denne stillingen?» eller «Hvorfor vil du ha denne jobben, og hvorfor bør vi ansette deg?» eller «Hvorfor vil du jobbe for dette foretaket?» eller lignende), må du sørge for at du forteller din fremtidige arbeidsgiver hvordan du vil hjelpe dem, og ikke omvendt.
Legg vekt på foretakets verdier, bedriftskultur og prestasjoner, og hvordan du ikke bare vil passe inn, men også bidra. La foretaket vite at du er ivrig etter å jobbe for dem.
Ta gjerne en titt på vår komplette intervjuguide for våre beste tips om hva du bør gjøre før, under og etter intervjuet. Fra hva du bør ha på deg til hva du bør gjøre og si.
Og når vi snakker om god arbeidsmoral siterer vi gjerne Konfucius: «Velg en jobb du liker, og du trenger ikke å jobbe en eneste dag i livet ditt». Og det er vel noe vi alle ønsker!