Som sjåfør transporterer du mennesker eller varer fra A til B, på en trygg og sikker måte. Ved hjelp av en god spilleliste og en stram tidsplan er du en sann mester i å få ting gjort, det er du som har ansvaret og har kontrollen underveis.
Enten du er på utkikk etter råd om hvordan du kan forbedre følgebrevet ditt, eller ikke aner hvor du skal begynne, så har denne guiden om følgebrevskriving med eksempler rettet spesielt mot yrkessjåfører det du trenger.
23. november 2021
Søknad på stilling som sjåfør
Helt siden jeg gikk med lokalavisen som ung gutt, har jeg vært stolt av å levere til fastsatt tid. Etter at jeg fikk førerkort kjørte jeg for FettEks i tre år, hvor jeg oppnådde 99,4 % på tidsoverholdelse og 98,7 % på kundetilfredshet.
Nå som jeg har flyttet til Oslo leter jeg etter en ny stilling som sjåfør, og drømmejobben ville være å bli en del av den store DLH-familien. Det ville være en ære å jobbe for dere.
Jeg har førerkort klasse B og C uten prikker og tok glattkjøringskurs da jeg avtjente førstegangstjenesten for syv år siden. Mitt motto er at man aldri kan være forsiktig nok i trafikken. Nå er jeg nettopp ferdig med en instruktøropplæring i glattkjøring, for jeg ønsker å videreutvikle mine ferdigheter. Kjøring på vinterføre kan være en utfordring for hvem som helst.
Kundene ønsker minst mulig bry når pakker skal leveres, og jeg viser til følgende kvaliteter:
Mestring av ruteplanlegging for sikrere og raskere levering.
Alltid blant de beste 5 % av sjåførene med hensyn til kundetilfredshet og leveringsnøyaktighet.
Oppdatert på teknologiske løsninger i leveringsprosessen – jeg bruker disse mest mulig.
Jeg trives med å jobbe i spedisjonsbransjen fordi jeg kan hjelpe andre, sparer dem for tid og penger, og bekymringer. Jeg har en profesjonell innstilling og listen med strålende kundereferanser fortsetter å vokse.
En sjåførjobb i DLH ville jeg vært ekstra stolt av, og jeg håper derfor å få muligheten til å representere dere.
Vennlig hilsen Jonas Næss
Samme om du er sjåfør på buss, taxi, limousin, lastebil eller budbil, vet du alt om (trafikk)reglene og om hvordan du tar hensyn til kundenes ønsker og behov. Dette gjelder også for oppsettet i et følgebrev. For å formidle dine kvaliteter best mulig er det viktig at du holder en profesjonell og vennlig tone, og tar utgangspunkt i følgende oppsett:
Det er viktig at du får med alle disse delene for å sikre deg et iøynefallende og fremragende følgebrev som formidler at du er rett kandidat til stillingen.
Trenger du mer inspirasjon? Ta en titt på våre relaterte følgebreveksempler innen transport og kjøretøy:
For mer detaljert informasjon for hver av delene, kan du lese vår blogg om hvordan skrive et følgebrev.
Når du har oppsettet på plass, er du klar til å få personalsjefen på kroken.
Du er sannsynligvis ikke den eneste sjåføren som søker på den ledige stillingen. For å skille deg ut fra mengden er det derfor viktig at åpningen din er forseggjort og blir lagt merke til. Dette er din sjanse til å oppmuntre personalsjefen til å fortsette å lese brevet.
Helt siden jeg gikk med lokalavisen som ung gutt, har jeg vært stolt av å levere til fastsatt tid. Etter at jeg fikk førerkort kjørte jeg for FettEks i tre år, hvor jeg oppnådde 99,4 % på tidsoverholdelse og 98,7 % på kundetilfredshet.
Jeg har lang erfaring som sykkelbud og har hatt lappen i tre år. Derfor leter jeg nå etter en jobb som budsjåfør i området, for eksempel hos dere.
Det er viktig at du får frem dine beste ferdigheter og hvorfor nettopp du er rett kandidat til stillingen. Fortell gjerne en personlig anekdote eller gi noen konkrete tall og fakta som formidler dine beste prestasjoner.
Når du bruker en personlig tilnærming understreker du kvalifikasjonene dine, samtidig som du gir personalsjefen noen gode ledetråder å utforske under et jobbintervju.
Etter å ha fanget oppmerksomheten til personalsjefen, er det nå tid til å utdype erfaringene og ferdighetene dine i to til tre avsnitt.
Midtstykket er den delen av følgebrevet der du går inn på dine beste kvaliteter og hvorfor du passer rett inn hos arbeidsgiveren.
I det første avsnittet fremhever du hvorfor nettopp du er en god kandidat til stillingen, ved å fremheve flere av dine mest relevante erfaringer og ferdigheter.
En fin måte å gjøre det på er STAR-metoden (STAR står for «situation, task, action, result» og på norsk: «situasjon, mål, handling og resultat»). Du forklarer kort situasjonen og målet eller oppgaven du sto overfor, og deretter hva du gjorde og hva som var resultatet.
Slik kan du formidle dine viktigste kvalifikasjoner:
Husk å ta hensyn til automatiserte søknadssystemer (ATS) som filtrerer søknader ved å skanne etter spesifikke nøkkelord som du kan finne i stillingsbeskrivelsen. Derfor bør du studere den nøye, og bruke samme språk og tone i søknaden din for å vise at du er rett kandidat til stillingen.
For å få frem at du har det som trengs for den aktuelle stillingen, bør du skreddersy følgebrevet ditt etter arbeidsgiverens og/eller kundenes krav, ønsker og behov. Da sikrer du deg en personlig og iøynefallende søknad som formidler at du er en utmerket kandidat til jobben.
Du skreddersyr følgebrevet ditt ved å hente informasjon (og relevante nøkkelord) fra både stillingsbeskrivelsen og nettstedet til arbeidsgiveren. For eksempel:
Kort sagt bør du vise at du virkelig er interessert i både stillingen, arbeidsgiveren og sjåføryrket.
Nå som jeg har flyttet til Oslo leter jeg etter en ny stilling som sjåfør, og drømmejobben ville være å bli en del av den store DLH-familien. Det ville være en ære å jobbe for dere.
Jeg har førerkort klasse B og C uten prikker og tok glattkjøringskurs da jeg avtjente førstegangstjenesten for syv år siden. Mitt motto er at man aldri kan være forsiktig nok i trafikken. Nå er jeg nettopp ferdig med en instruktøropplæring i glattkjøring, for jeg ønsker å videreutvikle mine ferdigheter. Kjøring på vinterføre kan være en utfordring for hvem som helst.
Kundene ønsker minst mulig bry når pakker skal leveres, og jeg viser til følgende kvaliteter:
Mestring av ruteplanlegging for sikrere og raskere levering.
Alltid blant de beste 5 % av sjåførene med hensyn til kundetilfredshet og leveringsnøyaktighet.
Oppdatert på teknologiske løsninger i leveringsprosessen – jeg bruker disse mest mulig.
Jeg trives med å jobbe i spedisjonsbransjen fordi jeg kan hjelpe andre, sparer dem for tid og penger, og bekymringer. Jeg har en profesjonell innstilling og listen med strålende kundereferanser fortsetter å vokse.
Det eneste som gjenstår nå, er å avslutte brevet på en høflig måte som oppfordrer leseren av søknaden din til å ta kontakt. En såkalt «oppfordring til handling» gjør nettopp dette ved å uttrykke din interesse for stillingen og invitere arbeidsgiveren til å kontakte deg. Du kan til og med legge igjen telefonnummeret og e-postadressen din her, hvis du har plass til overs.
Helt nederst i brevet signerer du med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener», eller lignende.
En sjåførjobb i DLH ville jeg vært ekstra stolt av, og jeg håper derfor å få muligheten til å representere dere.
Vennlig hilsen
Jonas Næss
Hvis du har førerkort i riktig klasse og en fantastisk arbeidsmoral, har du det som skal til for bli en utmerket yrkessjåfør – i teorien. I virkeligheten er jobben langt tøffere. Du må være i stand til å utføre jobben din på en pålitelig måte, i all slags værforhold og uansett hvordan du føler deg.
Prøv å gjøre følgende:
Hvis du ikke har noen erfaring, er det disse ferdighetene og personlige egenskapene du bør legge vekt på i følgebrevet ditt. Hvis du kan vise til relevant kunnskap og kompetanse fra en tidligere stilling eller utdanning/opplæring, er det ikke verdens undergang om du ikke har erfaring som yrkessjåfør fra før av.
Vær kortfattet og hold følgebrevet på én side. Husk å fremheve dine beste ferdigheter som gjør at du skiller deg ut fra mengden og viser at du ikke bare er god yrkessjåfør, men også en utmerket kandidat til den aktuelle stillingen.
Du bør også være nøye med layout og design. Prøv vårt brukervennlige følgebrevverktøy for å sette sammen et jobbvinnende følgebrev som viser din profesjonalitet og gode arbeidsmoral.