1. Blog
  2. Forsidebrev
  3. Hvordan skrive et følgebrev
Skrevet av Paul DruryPaul Drury

Hvordan skrive et følgebrev

23 minutter å lese
Hvordan skrive et følgebrev
Her kan du lese hvordan du skriver et følgebrev som skiller seg ut fra mengden og hjelper deg med å dra i land jobbintervjuet.

Når det gjelder å sikre jobbintervjuet til drømmejobben, er det verdt å gjøre det du kan for å få overtaket over andre søkere. Et godt følgebrev kan absolutt bidra til dette.

Følgebrevet er en måte å styrke jobbsøknaden din på. Det fører deg et skritt nærmere en CV som blir lagt merke til. Og hvis det finnes en aldri så liten mulighet for å øke sjansene dine til å bli ansatt i stillingen du alltid har ønsket deg, kan du være sikker på at vi gjør det vi kan for å hjelpe deg!

I denne guiden viser vi deg hvordan du skriver et følgebrev som fungerer som en snarvei til toppen av bunken med søknader. Guiden omfatter:

  • Formålet med et følgebrev
  • Hva du bør føre opp i et godt følgebrev
  • Hva du bør unngå i et godt følgebrev
  • Hvordan du skriver et følgebrev
  • Eksperttips om følgebrev

Pass på at du leser hele bloggen, for på slutten har vi tatt med noen GRATIS følgebrevmaler for å hjelpe deg i gang. Men før vi går inn på alt dette, tar vi fatt på det store spørsmålet. Det som får deg til å tvile på om et følgebrev har noen nytte i det hele tatt...

Trenger jeg i det hele tatt et følgebrev?

Ifølge en Jobvite-undersøkelse fra 2015, er det bare 1 av 10 rekrutteringsansvarlige som leser følgebrevet. Det vil si at det er en 90 % sjanse for at alt det harde arbeidet med brevet vil være forgjeves. Og det er denne statistikken som førte til "følgebrevet er dødt" -bevegelsen.

Du kan se hvorfor. Hvis sjansene for at følgebrevet ditt blir lest er så små, hvorfor skulle du da i det hele tatt bry deg?

Du bør nettopp bry deg fordi de fleste mener at de ikke trenger å gjøre det. De fleste har fått med seg at følgebrev ikke leses og sparer seg gjerne bryet. Men hva hvis den rekrutteringsansvarlige du henvender deg til er den ene av de 10 som faktisk leser brevet?

Hvis det er en sjanse for at følgebrevet ditt blir lest, finnes det også en mulighet til å dra i land drømmejobben din, så skriv brevet.

Den eneste grunnen til å droppe følgebrevet, er hvis du eksplisitt blir bedt om det om det i stillingsbeskrivelsen. Hvis instruksjonen ikke står der: SEND BREVET.

Formålet med et følgebrev

Å forstå hvordan du bør skrive et følgebrev til søknaden din er vel verdt bryet. Et følgebrev...

  • Introduserer deg for den rekrutteringsansvarlige. Hvis du skulle møte en rekrutteringsansvarlig personlig, ville du ikke bare kastet CV-en i ansiktet til ham/henne og gått din vei, eller? Vi håper og tror at du ville håndhilst og fortalt hvem du var først. Et følgebrev fungerer akkurat som denne vennlige introduksjonen.
  • Forteller hvorfor du er den rette personen for jobben. En velskrevet CV fremhever merittene dine, men ikke hvorfor nettopp du ville passe så godt i den ledige stillingen. Et følgebrev er med på å styrke saken din med hensyn til stillingen det gjelder, og lar deg bevise at du virkelig ønsker å jobbe i det aktuelle selskapet.
  • Gir kontekst til deler av CV-en din. CV-er mangler gjerne en del informasjon. Som hva du gjorde i et sabbatsår for eksempel. Når en rekrutterer ser et hull i CV-en din, er det fort gjort å anta at du tilbrakte tiden med å chille og spille Xbox i onepiece og ullsokker i kjellerstuen hos moren din (de antar nok ikke det, men man vet aldri). Mens du faktisk reiste verden rundt med ryggsekk. Et følgebrev gir kontekst til de delene av CV-en din som kan føre til spørsmål.

Forskjellen mellom et følgebrev og en CV

Et følgebrev er ikke et alternativ til en CV, men en utfylling. De to dokumentene samarbeider om å gi rekrutteringsansvarlige en bedre innsikt i deg som jobbsøker. Når det gjelder forskjellene, er det noen få...

  1. En CV har et strukturert oppsett som beskriver arbeidserfaringen din, mens et følgebrev er en innledning og pitch på to til tre avsnitt.
  2. CV-er setter fokus på fortiden, mens følgebrev fokuserer på fremtiden.
  3. En CV er saklig, mens et følgebrev er fortellende.
  4. Et følgebrev er alltid personliggjort, mens en CV ikke alltid er det.

Med hensyn til søknader, er det vel verdt å merke seg forskjellene mellom følgebrev og CV-er. Det ene dokumentet er ikke en erstatning for det andre. Hovedregelen er at du alltid trenger en CV, mens du ikke alltid trenger et følgebrev.

Når søknaden din består av en CV med et følgebrev, bør de utfylle og ikke kopiere hverandre.

Stort sett beskriver en CV erfaringen og ferdighetene som du har tilegnet deg tidligere. Selv om du kanskje nevner karrieremålene dine i profilteksten, vil hovedvekten i CV-en ligge på erfaringen din.

Følgebrevet ditt bør være mer fremtidsrettet og med fokus på hvilke ferdigheter du har som gjør at du kommer til å utmerke deg i en viss stilling eller et bestemt selskap.

En CV bør være objektiv, saklig og konsis. Et følgebrev er en mulighet til å fortelle mer om erfaringene og kunnskapene dine, og pitche deg selv for en arbeidsgiver.

Et følgebrev er alltid adressert til et bestemt selskap og for en viss stilling. Dette er sjansen til å vise at du har gjort leksene dine om selskapet, stillingen og kanskje til og med den rekrutteringsansvarlige. Om du gjør det riktig, sikrer følgebrevet at den rekrutteringsansvarlige ønsker å lese CV-en din. Og "å gjøre det riktig" er det vi skal ta fatt på nå.

Hva du trenger å føre opp i et godt følgebrev

Å skrive et følgebrev er ingen kunst. Det er en ferdighet som kan læres (ved hjelp av en følgebrevmal). Følgebrev kan alltid følge samme oppsett (vi kommer snart inn på det) og inkluderer de samme syv elementene.

Gjør følgebrevet personlig

Finn ut hvem det er du skriver til. Ta en titt på nettsidene eller LinkedIn-siden til selskapet, for å se om du kan finne navnet til den rekrutteringsansvarlige. Eller ring selskapet — der er det helt sikker noen som vil fortelle deg hvem som er ansvarlig for rekrutteringen i selskapet.

Å personliggjøre et følgebrev, er ikke det samme som et gammeldags, "Til rette vedkommende". Så vær så snill å unngå det. Ingen ønsker å lese en slik åpning. Når du sender følgebrevet som e-post, fungerer et "Hei" eller "God dag" bra. Hvis du sender en papirkopi nevner du navnet til den rekrutteringsansvarlige i adresseringen.

En sterk åpning

Start sterkt. Få leseren tidlig på kroken med en setning som gjør at han/hun ønsker å lese videre.

"Jeg skriver for å søke på stillingen som [tittel] i [firma]" vil ikke føre deg noe sted. Det er altfor alminnelig og kjedelig.

Ta en titt på åpningene til Adam Griffith under CV-eksempler , der han søker på en jobb som rakettingeniør i det fiktive selskapet Acme Rocket Company.

Jeg mener sterkt at nøkkelen til å oppnå gode resultater i en karriere, er engasjement og erfaring. Derfor er jeg sikker på at jeg passer godt i stillingen som rakettingeniør i Acme Rocket Company.

Jeg er en stor fan av Acme Rocket Company, men jeg har lagt merke til at Acme ikke har ansatt en rakettingeniør for tiden.

Jeg er nyutdannet fra Rochester Rocket University og på jakt etter min første jobb i rakettbransjen. Jeg ble inspirert til å ta en mastergrad i raketteknikk etter å ha sett en Acme-rakettoppskyting, så jeg ble veldig ivrig da jeg kom over en ledig stilling hos Acme!

Disse åpningene hopper over det åpenbare og går rett inn på viktige detaljer om hvem du er og hvorfor de trenger deg.

Løsningen på et problem

Hver stillingsannonse blir lagt ut i et forsøk på å løse et problem. Ditt følgebrev bør derfor vise at løsningen på problemet, er å ansette deg. For eksempel: Hvis et selskap er på jakt etter en e-markedsfører, mener de sannsynligvis at de nåværende kampanjene deres ikke oppnår fastsatte mål og at de trenger å forbedre dem. De har et problem, og du er personen som skal løse det. Vis hvorfor du er den beste personen for jobben i øvre del av brevet.

Som markedsfører i [firma] bidro jeg med å levere 15 e-postkampanjer i måneden, som resulterte i en økning på 75 % for innkommende leads på åtte måneder.

Riktig tonefall

Undersøk selskapet, les innholdet og få en følelse av hvordan de snakker på nettet. Finn også ut hvem som har ansvaret for rekrutteringen i firmaet, og sjekk profilene deres på sosiale medier. Få med deg alt du kan om hva slags type firma det er, og hvordan de ansatte er som mennesker, og gjenspeil deres tone. Hvis de bruker en morsom, humoristisk tone, kan litt humor i følgebrevet fungere til din fordel. Hvis de er mer formelle i måten de snakker på, følg deres eksempel.

Arbeidsgivere leter etter noen som dem. Noen som passer sømløst inn i deres kultur og moraloppfatning. Du må vise deg frem som den personen.

Tenk på hvordan gode selgere avslutter en handel — de tilpasser seg kundens personlighet og tilnærmer seg dem på en måte som gir gjenklang i hvordan de snakker og handler. Du må bruke en lignende teknikk. Gjenspeiling er den beste måten å gjøre dette på.

Tall

Et følgebrev er ikke stedet til å være vag i beskrivelsen av prestasjonene og resultatene dine. Hvis du har hatt suksess, bør du vise frem tallene.

Ikke si: Jeg vant anerkjennelse som markedsfører på sosiale medier.

Men: Jeg sto for kampanjene i sosiale medier, som bidro til å øke antall merketilhengere med 500 % og nye leads med 200 %.

Tall skiller seg ut. De vekker oppmerksomhet og interesse, og tar veldig liten plass på en side. Bruk dem når det er mulig.

Kortfattede eksempler

Anekdoter er greit, men de må være så korte som mulig. Unngå tomprat! Beskriv eksemplene i maks tre setninger. Begynn med kompetansen, etterfulgt av situasjonen, og avslutt med resultatet.

Alt bør være relevant i forhold til stillingsbeskrivelsen

Skriv alltid følgebrevet med stillingsbeskrivelsen i tankene. Hver setning må være relevant i forhold til hvordan du kan hjelpe selskapet. Ikke spor av med unødvendige fakta. Følgebrevet og CV-en skal bare bryte isen. Muligheten til å utvide får du i jobbintervjuet. Ikke gi rekruttererne en grunn til ikke å ansette deg, men bruk relevante og konsise følgebrev.

Hva du bør unngå i et godt følgebrev

Noen ganger er det du ikke gjør, like sterk som det du gjør. Når det gjelder følgebrev, er det mye du ikke bør gjøre.

Skrivefeil

Tenk å oppdage at søknaden din — som du har brukt flere timer på — ble avvist på grunn av noen få små stave- eller grammatikkfeil? Det ville være vanskelig å takle.

Men det skjer. Ofte.

Rekrutterere må gå gjennom hundrevis av CV-er og følgebrev for hver stillingsannonse, og skrivefeil er faktisk en av de enkleste måtene å minske antall søkere på. Det kommer selvfølgelig an på om leseren legger merke til feilene og om de bryr seg. Men det er ikke verdt å ta sjansen.

Skriv ut følgebrevet og les det høyt. Les den to ganger og deretter enda en gang, men da bakfra. Når du har gjort det, kan du la noen andre lese det.

Formateringsfeil

Følgebrevet ditt bør være lett å lese, i alle formater. Hvis du sender brevet per e-post eller laster det opp til en nettside, er sjansen stor for at det blir lest på nettet og deretter skrevet ut og lest om igjen på papir. Så det må være lett å fordøye.

Store blokker med tekst er slitsomt for øynene, spesielt på en skjerm. Hold setningene korte og begrens avsnittene til tre eller fire setninger. Hvis det visuelle er i orden, vil det gjøre det lettere for leseren å fokusere seg på selve innholdet.

En annen ting å huske på er at følgebrevet og CV-en blir lest sammen, så de to skal se like ut. Match stilen på følgebrevet ditt med CV-en. Vi har gjort det enkelt for deg å få til dette, ved å matche alle følgebrevdesignene med våre CV-maler.

Kopiere og lime inn

"Jeg skriver for å søke på stillingen som [tittel] i [firma]"--eksemplet fra tidligere, er et klassisk eksempel på å kopiere og lime inn.

Alt som er uspesifikt eller helt alminnelig, får rekruttererne til å lure på hvor mange andre du har prøvd å imponere med robotskrivingen din. Dette betyr ikke at du ikke skal bruke kopier-og-lim-inn-maler i det hele tatt, det betyr bare at du ikke bør gjøre det for åpenbart.

For mye personlig informasjon

Jeg er sikker på at en rekrutteringsansvarlig gjerne hører alt om de tre kattene dine, Pokemon-samlingen din og at du er stor fan av Elvis. Og om den gangen du som tenåring brakk benet da du tok korketrekkeren på rullebrett. Men vent med det til du er har fått jobben, OK?

Ved lov er det forbudt å diskriminere basert på rase eller alder, og det gjelder også for ledige stillinger — så det kan og bør du ikke føre opp i følgebrevet. Andre uvaner vi ser, er at folk tar med for eksempel sivilstand og barn. Det bør du også utelate. Dette er ting du kan fortelle den rekrutteringsansvarlige om under jobbintervjuet — hvis det skulle komme opp, men på dette stadiet handler det om hvorfor du er den beste kandidaten til stillingen.

For mye bruk av "jeg-form"

"Jeg ordnet dette" og "Jeg er kjempeflink på det" er bra, så lenge det handler om hvordan du kan hjelpe selskapet med å løse problemene de opplever. Selv om et følgebrev handler om deg som person, handler det ikke om hva du kan gjøre, men hva du kan bety for selskapet.

Hvis du bruker jeg-formen for mye, kan det gi inntrykk av at du har et stort ego og derfor kan være vanskelig å jobbe sammen med. De fleste stillingene vil kreve at du jobber som en del av et team, eller i hvert fall under tilsyn av overordnede eller ledelsen. Hvis du gir inntrykk av å være veldig selvopptatt, vil det bli sett på som noe negativt.

Du risikerer også å bli sett på som en som overdriver prestasjonene dine, eller enda verre, som en løgner. Og det kan bety døden for søknaden din. Hold fokus på hvorfor ferdighetene dine gjør deg til den rette personen for selve stillingen og selskapet.

For mange ord

Ifølge en undersøkelse av det amerikanske Saddleback College, ønsker nesten 70 % av arbeidsgiverne at et følgebrev skal være kortere enn én side. 24 % mener faktisk at jo kortere følgebrevet er, desto bedre.

Generelt sett bør følgebrevet være på 300 til 350 ord, eller ha omtrent tre til fire korte avsnitt, og være på maks én enkelt side. I en e-post der du kan ta med lenker, kan du slippe unna med enda færre ord, cirka 200 til 250.

Hvordan skrive et følgebrev

Følgebrev har gjerne et velprøvd oppsett. Med en design som lar deg vise frem det du har gjort og oppnådd hittil, og enda viktigere, som er satt opp på en måte som rekrutteringsansvarlige er vant til.

Hvis du ikke er sikker på om det er lurt å bruke samme oppsett som alle andre, fordi du er redd du ikke vil skille deg ut, så trenger du ikke å bekymre deg. Det er det du sier (eller ikke sier) som teller. La oss gå nærmere inn på hvordan følgebrevet bør se ut.

Følgebrev — adressering

Hvis du sender ut papirkopier av følgebrevet, bør det begynne med riktig kontaktinformasjon for deg og arbeidsgiveren, samt datoen. Sett opp adressen til den du sender søknaden din til, slik:

  • Firmanavn AS
  • Att: [navn på rekrutteringsansvarlig/arbeidsgiver]
  • Firmaets postboksnummer eller postadresse 1234
  • Postnummer og by/sted
  • Eventuelt land

Din adresse trenger ikke være satt opp på samme måte, men den skal inneholde de samme detaljene, samt telefonnummer og e-postadresse. Å bruke samme oppsett som i CV-en (med navnet ditt i en stor, fet skrift) kan fungere godt til å fange oppmerksomheten helt fra starten av.

Hvis du sender følgebrevet via e-post eller laster det opp til en nettside, kan kontaktinformasjonen din nevnes nederst, under signaturen din.

Følgebrev — topptekst

Toppteksten er det første leseren vil legge merke til (etter selve adresseringen), så den må være klar og tydelig, og nevne stillingen du søker på.

For eksempel:
"Søknad på stilling som [tittel]" eller "Søknad på stilling som [tittel] ved [firma]"

Når du søker på en deltidsstilling eller på en stilling som både kan gjøres i heltid og deltid, skriver du:
"Søknad på deltidsstilling ved [firma] "

Og når du skriver en åpen søknad:
"Åpen søknad" eller "Søknad på stilling hos [firma]

Toppteksten bør helst være i fet skrift, men det er fritt frem om du vil ha strek under eller ikke. Så lenge det er tydelig for den rekrutteringsansvarlige hvilken stilling det er du søker på.

Følgebrev — innledning

Begynn med å introdusere deg selv. Det er her du skal bruke din sterke åpningssetning. Husk at målet er å fange oppmerksomheten til leseren. Hold setningene så korte som mulig, nevn stillingen du søker på og fortell den rekrutteringsansvarlige om hvorfor ferdighetene og erfaringene dine samsvarer med det selskapet trenger.

Stillingen som markedssjef i [firma] vil uten tvil ha ført til et enormt lass med CV-er. Min er enda en for bunken, men jeg tror at erfaringen min med markedsføringskampanjer som resulterte i en økning på 500 % for innkommende leads hos den forrige arbeidsgiveren min, gjør meg til en god kandidat for den ledige stillingen.

Innledningen er rett sted for å nevne tallene vi snakket om tidligere.

Følgebrev — midtstykke

Tenk på følgebrevet ditt som en restaurantopplevelse, du har snakket med servitøren og kost deg med forretten. Nå er det tid for hovedretten — midtpunktet i din treretters middag.

Dette er den delen der du styrker søknaden din ved å henvise direkte til stillingsbeskrivelsen og gjøre CV-en (ekstra) troverdig Snakk om ferdighetene og erfaringene dine, og hva du kan bidra med til å løse utfordringene selskapet står overfor.

Dette er det perfekte stedet til å bruke et eksempel: Du ble bedt om å gjøre noe, du gjorde det med stor suksess, og det hjalp selskapet. Men ikke nok med det, selskapet tjente penger på det.

Hos [firma] opprettet jeg unike månedlige e-postkampanjer som førte til en økning på 300 % for innkommende leads, og en vekst i inntektene med 75 % på seks måneder. Jeg effektiviserte svartiden på e-post-henvendelser i hele selskapet fra tre dager til én time, og forbedret kundetilfredsheten med 20 %.

Mot slutten av midtstykket, bør du plante et aldri så lite frø i hodet til den rekrutteringsansvarlige, om at du er en seriøs kandidat for stillingen. I hvert fall en med en CV som er verdt å se på.

Du har maks to avsnitt til å formidle det viktigste, så velg ordene dine med omhu.

Følgebrev — den perfekte avslutningen

Avslutningen er en oppfordring til handling. Her takker du for tiden den rekrutteringsansvarlige brukte på søknaden din, og nevner at du ser frem til et jobbintervju.

Takk for at du tok deg tid til å vurdere søknaden min. Jeg ser frem til å høre fra deg og vil gjerne diskutere hvordan vi kan samarbeide.

Eller:

Jeg ser frem til enhver anledning til å diskutere stillingen og hva jeg kan bidra med for selskapet. Hvis du trenger ytterligere informasjon, ikke nøl med å kontakte meg på [e-postadresse eller telefonnummer]. Takk for at du tok deg tid til å vurdere CV-en min.

Vær alltid høflig og respektfull i avslutningen. La dem få vite hvor ivrig du er til å bli intervjuet, men still aldri krav.

Følgebrev — signatur

Signer brevet med "Vennlig hilsen," (husk å få med komma), etterfulgt av navnet ditt. Du kan også bruke "Med beste ønsker," eller "Med beste hilsener,", men "Hilsen," "Vennlig hilsen" eller "Med vennlig hilsen" er de tryggeste alternativene.

På papirkopier av følgebrevet signerer du for hånd med navnet ditt maskinskrevet under.

Vennlig hilsen,

[Håndskrevet signatur]

Ola Blogger

Når du sender søknaden din per e-post eller opplasting, er kun et maskinskrevet navn helt greit.

Vennlig hilsen,

Ola Blogger

Følgebrev — oppsett

Oppsettet på følgebrevet er like viktig som innholdet. Det enkle er det beste når det kommer til utseendet:

  • Arial, Calibri, Georgia eller Times New Roman som font
  • Skriftstørrelse på 10 til 12 punkt
  • 1-tommers marger øverst, nederst og på sidene (hvis du sliter med å få plass til alt på én side, kan du prøve å redusere margen øverst og nederst på siden til ¾ tomme
  • Avstand mellom adresseringen, toppteksten, avsnittene og signaturen
  • Venstrejuster teksten

Og et siste tips: Unngå Comic Sans for enhver pris. Vær så snill.

Eksperttips om følgebrev

Vi har dekket en god del hittil, nå er det på tide å slå til for alvor. Vi har derfor tatt kontakt med noen av bransjens mest talentfulle og fantastiske eksperter med ett og samme spørsmål: Hva er de beste måtene å lage et fantastisk følgebrev på, som sikrer at du blir invitert på jobbintervju?

Rafe Gomez, Rehirement Coach ("søknadscoach") og medeier, VC Inc. Marketing

  • Når du skal pitche et prosjekt (for det er det jobbsøkere gjør i et følgebrev), er det tre regler du må forholde deg til for en vellykket kommunikasjon. De er avgjørende for å få vekket interesse hos mottakeren:
  • Vær klar og tydelig - unngå å bruke sjargong og tomprat
  • Vær konsis - hold det kort og treffende slik at leseren ikke blir overveldet, men ønsker å komme i kontakt med deg for å lære mer om hvordan du kan bidra til nytte for hans/hennes organisasjon
  • Vær overbevisende - bevis verdien til ferdighetene, erfaringene og prestasjonene dine

Over til deg

Nå som du vet hva vi vet, vil du kunne sette opp et følgebrev som i verste fall sikrer at CV-en din i hvert fall blir lest og i beste fall får den rekrutteringsansvarlige til å ta frem telefonen før han/hun har lest ferdig hele søknaden.

Studer stillingsannonsen nøye, undersøk selskapet og skriv et personlig følgebrev som selger deg som den rette personen for jobben.

For å hjelpe deg på vei, som lovet, finner du X maler nedenfor som du kan bruke til inspirasjon til din egen skriving eller bruk og rediger de setningene som passer til stillingen du søker på.

Følgebrevet er ikke dødt. Og du skal bevise det.


 

Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
Forsidebrev14 minutter å lese
Hvordan sette opp et følgebrev i 2022: Eksempler og tips
Hvordan sette opp et følgebrev i 2022: Eksempler og tips
Jobbintervju7 minutter å lese
Hvordan forhandle lønn?
Hvordan forhandle lønn?
Karriere12 minutter å lese
Undersøkelse: Får pene folk lettere jobb?
Undersøkelse: Får pene folk lettere jobb?
CV7 minutter å lese
Hvordan laste opp en CV til LinkedIn (3 måter)
Hvordan laste opp en CV til LinkedIn (3 måter)
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler