Følgebrevet bør bare inneholde noen få avsnitt, og det skal fungere som et utfyllende dokument til CV-en din, ikke som et duplikat. Og det er alltid lurt å inkludere et følgebrev i søknaden, selv om du ikke er spesifikt bedt om det.
I dette blogginnlegget går vi nærmere inn på følgende:
Det er ulike grunner til at du bør inkludere et følgebrev i søknaden din. For det første er følgebrevet den beste måten å introdusere deg selv for arbeidsgiveren. Du kan fremheve dine beste og mest relevante ferdigheter og erfaringer, noe som forhåpentligvis vil oppmuntre personalsjefen til å lese CV-en din og ville lære mer om deg. Og hvis det skulle være noen uregelmessigheter i CV-en din, er følgebrevet det rette stedet å informere om det. For eksempel hvis du har hull i arbeidshistorikken fordi du har vært ute i verden og reist, så kan du nevne dette i følgebrevet.
Hvis du tviler på om du har nok arbeidserfaring, så kan du gå nærmere inn på det du har oppnådd hittil og dermed vekke interessen til arbeidsgiveren. Ta en titt på våre enkle følgebrevmaler for ekstra veiledning om hvordan et følgebrev kan se ut.
Når du skal skrive et følgebrev er det alltid best om du kan gjøre det personlig ved å adressere det til riktig mottaker. Det kan faktisk bidra til at du får umiddelbar kontakt med personalsjefen og/eller arbeidsgiveren.
Noen stillingsannonser vil angi navnet du skal henvende deg til, men hva gjør du når det mangler i annonsen? Det krever liten innsats å skrive «Ved personalavdelingen», men det ser mye bedre ut hvis du har undersøkt litt for å finne rett kontaktperson. Det er forskjellige måter du kan gjøre dette på.
LinkedIn Å sjekke LinkedIn er ofte den enkleste måten å finne navnet på personalsjefen eller den som er ansvarlig for ansettelsen. Først bør du finne ut hvilken avdelingen den ledige stillingen er basert i. Hvis det for eksempel er i regnskapsavdelingen, kan du søke spesifikt etter den avdelingen og se hvem som er leder for teamet.
«Om [firmanavn]» Gå til nettsidene til firmaet og finn frem siden «Om [firmanavn]», «Møt teamet», eller lignende.
Google Google er en annen nyttig ressurs for å finne denne typen informasjon. Bare søk etter stilling og avdeling, så kan det godt være at du finner rett person.
Ringe Hvis du ikke har funnet navnet på en av de andre måtene, kan du faktisk også ringe med firmaet for å få navnet til den du kan henvende deg til. Og dette er faktisk den kjappeste måten også!
Dine egne kontaktdetaljer skriver du i toppteksten (eller brevhodet) i følgebrevet. Tenk på gateadresse, e-postadresse og telefonnummer. Eventuelt kan du også legge til en link til LinkedIn-profilen din.
Under toppteksten med dine egne kontaktdetaljer, skriver du datoen. For eksempel «23. august 2022». Det er viktig at du skriver hele datoen, ikke bruk «23.08.2022», «23. aug. 2022», eller lignende.
Når du vet navnet på kontaktpersonen, skriver du først navnet på foretaket. På neste linje skriver du da «Til [fornavn, etternavn]» eller «Ved [fornavn, etternavn]». Fulgt av postadressen, ikke besøksadressen (om de er ulike selvfølgelig).
I overskriften til følgebrevet er det rom for noen få muligheter: «Søknad på stilling som [stillingstittel] (i [firmanavn])».
Når du søker på en deltidsstilling, skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [firmanavn]». Og når du skriver en åpen søknad: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [firmanavn]».
Hvis du søker gjennom et skjema på nettet, eller sender inn søknaden via e-post, bør du nevne at du søker på den og den stillingen. For eksempel «Søknad på stilling som sekretær i Firma Selskapet AS» eller bare «Åpen søknad». Da er det enkelt for mottakeren å skille søknader fra andre e-poster i innboksen.
Selv om du helt fint bare kan bruke «Hei» i e-posten du bruker for å sende inn søknaden din, bør du unngå å bruke «Til rette vedkommende» i adresseringen. Hvis du ikke har klart å finne ut hvem som er kontaktpersonen for stillingen du søker på, er det bedre å rette brevet til enten personalavdelingen eller personalsjefen, eller avdelingen eller sjefen for avdelingen du søker jobb i.
Det er heller ikke alltid like greit, spesielt når det er et lite foretak. Da er det faktisk best at du bare skriver navnet på foretaket og postadressen i selve adresseringen.
Andre ting du bør unngå i et følgebrev er for eksempel: