De fleste jobbsøkerne beskriver ikke sine beste personlige egenskaper med en rekke adjektiver (og det bør du heller ikke gjøre). Den beste måten å belyse hvordan du tilnærmer deg arbeidet ditt på, er ved hjelp av eksemplene du deler.
Hver jobb krever en spesifikk blanding av ulike personlighetstrekk, så det er viktig å vurdere hvordan du skal presentere deg selv. Ulike personlighetstrekk gir ulike fordeler for den ansatte, for teamet og for arbeidsgiveren. I denne artikkelen ser vi nærmere på følgende:
Sørg for at det du ønsker å formidle i CV-en din også kommer frem under et mulig jobbintervju. Eventuelle avvik her kan få alarmklokkene til å ringe hos intervjueren. Hvis du er ærlig om dine beste personlighetstrekk, blir dette enklere.
Du kan føre opp et personlighetstrekk uten å direkte bruke ordet. I stedet for å bare si: «Jeg er ambisiøs og tilpasningsdyktig.», kan du fremheve dine personlige egenskaper med eksempler som viser dem i praksis.
Å føre opp en liste med adjektiver som beskriver deg som person vil ikke imponere noen. Det kan til og med virke uoppriktig. Ville du stole på noen som føler seg tvunget til å fortelle deg at han/hun er en ærlig person?
Det er langt mer effektivt hvis du først bestemmer deg for hvilke personlige egenskaper du ønsker å dele i CV-en, og deretter bygger opp karrierehistorien din rundt disse. Du vil sannsynligvis kunne formidle flere egenskaper, men sørg for å holde budskapet enkelt.
Noen velger kanskje å liste opp personlighetstrekk i ferdighetsavsnittet, fordi de anser dem som myke ferdigheter, men ekspertene mener at arbeidsgivere heller vil se eksempler på objektive og lett målbare harde ferdigheter i dette avsnittet.
Hvordan beskriver du personligheten din? Det er ikke lett å beskrive sin egen personlighet, fordi du ofte har et forutinntatt inntrykk av hvordan andre ser på deg. Spør noen tidligere kolleger om hvordan de ville beskrive dine positive og negative egenskaper. Da får du et nyttig tverrsnitt. Ikke spør moren din! CV-en din bør skrives med deg som fagperson i tankene.
De fleste sjefene vil sette pris på nedenstående eksempler på personlighetstrekk hvis de oppdager dem på en CV eller under et jobbintervju. Selv om du neppe har plass i CV-en til å forklare hvorfor et bestemt personlighetstrekk er nyttig for din potensielle arbeidsgiver, kan følgende eksempler hjelpe deg til å avgjøre nøyaktig hvilke av dine personlige egenskaper som er viktigst for den aktuelle stillingen:
Vi møter alle utfordringer på jobben, så evnen til å stå på til tross for vanskeligheter er avgjørende. Arbeidsdagene våre handler om å opprettholde fremdrift. Hvis vi lar noe stoppe oss, vil alt og alle rundt oss stoppe opp.
Å være vennlig og åpen overfor andre går ikke på bekostning av noe. Ansatte som er sosiale på kontoret, er mer tilgjengelige og hjelper ofte de rundt seg på mange måter. Ikke alle er like sosiale, men det er noe vi alle kan jobbe med.
Kreativitet er en styrke som kan trenes opp til å finne løsninger som man tidligere ikke hadde tenkt på. Det krever intellektuelt mot til å ta et blankt ark og finne på en ny løsning, men for arbeidsgivere som oppfordrer til å ta risiko, er det mye å hente.
Det finnes sjelden bare én måte å gjøre noe på. Ansatte med en fleksibel og tilpasningsdyktig tilnærming, tenker ikke bare på hva som er best for dem selv, men også for de rundt dem. De er forberedt på å tilpasse seg når omstendighetene endrer seg, og unngår et fastlåst tankesett.
Å kunne sette seg inn i andres situasjon, er en av de viktigste ferdighetene når man jobber i team. Vi tilbringer så mye tid i våre egne tanker at det er vanskelig å legge meningene våre til side, men ved å sette pris på ulike perspektiver kan du endre synspunkt.
Det er ikke noe galt i å ha en konkurrerende og ambisiøs holdning til karrieren, så lenge ambisjonene rettes innover og ikke går ut over andre. En person som ønsker å forbedre seg selv vil bidra til å forbedre arbeidsgiveren sin.
Ydmykhet er et av de mest undervurderte personlighetstrekkene når det gjelder jobbsøking. Altfor mange går inn i et intervjurom med en overmodig og altfor selvsikker holdning (som de ikke klarer å underbygge med fakta). Vær ydmyk – la prestasjonene dine tale for seg selv.
Av og til kan det være tøft på jobben. Da kan det gjøre en stor forskjell å ha noen rundt seg som hever moralen med noen oppmuntrende og positive ord. Medarbeidere som lar andre vite at de tror på dem, gir den energien som ethvert team trenger for å oppnå sine mål.
Hvis du sier at du skal gjøre noe, så gjør du det, uansett hva det krever. I en verden der det er altfor lett å finne på unnskyldninger og formildende omstendigheter, er pålitelighet en sjelden egenskap. Vær den personen som bare får det gjort, uten mye ståhei.
Å hjelpe andre er kjernen i effektivt teamarbeid. Når alle har ulike ferdigheter og erfaringer, kan noe som er enkelt for én person være en vanskelig oppgave for en annen. Å tilby hjelp når du ikke er blitt bedt om det, er et uselvisk personlighetstrekk.
Noen ganger kommer ikke resultatene så raskt som vi ønsker, og altfor mange har en tendens til å gi opp for tidlig (noen ganger rett før et gjennombrudd). Tålmodighet er virkelig en dyd. Når noen sier at det er greit å vente litt til, letter presset litt.
Frykten for å mislykkes lurer på alle arbeidsplasser. Definisjonen av fiasko kan variere, men noen ganger må du være den personen som sier: «Vet du hva, det kan hende jeg mislykkes, men jeg skal prøve likevel.» Modighet smitter og kan gi forbløffende resultater.
Lurer du på hvordan dine fagfeller fører opp sine personlighetstrekk i CV-en? Ta en titt på Cvapp.no og vårt store utvalg av yrkesspesifikke CV-eksempler.
Hva er de viktigste personlighetstypene? Det finnes utallig flere personlighetstrekk enn de som er nevnt i denne artikkelen, men når det gjelder å gi en oversikt over en persons personlighet, kan psykometriske vurderingsverktøy som Myers-Briggs gi nyttig innsikt.
Når du skriver CV, kan det være visse sider ved personligheten din som du ønsker å unngå. Alle har ting de ønsker å jobbe med når det gjelder hvordan de tilnærmer seg livet, så pass på at du ikke utilsiktet antyder noen mindre ønskelige personlighetstrekk.
Det kan være nyttig med en «second opinion». Hvis du vet at du er litt kontrollerende eller pessimistisk, kan du be en venn eller tidligere kollega om å lese CV-en din og sjekke at disse egenskapene ikke kommer frem.
Hvordan vet du om du har en god personlighet? Alle mennesker har en blanding av gode og dårlige personlige egenskaper. Det er ikke helt riktig å si at en persons personlighet er «bedre» enn en annens. Det handler om personlige preferanser. Vær deg selv under jobbintervjuet, gjør ditt beste for å fremheve dine positive egenskaper, men vær ikke redd for å avsløre en svakhet eller to. Din fremtidige sjef håper å møte den autentiske deg, så vær sann mot den du er.