1. Blog
  2. CV
  3. 10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
Skrevet av Paul DruryPaul Drury

10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler

9 minutter å lese
10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
Illustrering ved:Tanya Vino
Å formidle lederegenskaper er avgjørende for å hale i land drømmejobben. Så hvilke bør du fremheve i CV-en, og hvordan gjør du det?

Uansett hvor erfaren du er og hvilken stilling du jobber i, det som står sentralt i de aller fleste jobbene er å få ting til å skje og gjort (av andre). Med tanke på å sikre et jobbintervju, er det derfor viktig å understreke lederegenskapene dine i både CV-en og følgebrevet.

Hva er lederegenskaper?

Store ledere tar med seg sine ansatte på en reise med personlig utvikling og forretningssuksess. Både utfordringene og sammensetningen vil variere fra team til team, så lederegenskapene en god leder trenger vil endre seg etter det situasjonen krever.

Hver eneste lederegenskap (som med enhver atferd) har en god del nyanser, og effektiviteten vil i stor grad være avhengig av hvordan du formidler ting. 

Å delegere arbeidsoppgaver på en høflig måte, samtidig som du forklarer hvorfor og sørger for at den ansatte vil dra nytte av å utføre dem, vil vanligvis føre til suksess. Å bare kreve at en ansatt overtar en viss oppgave, sannsynligvis ikke.

Eksperttips

Hvilke lederegenskaper verdsettes høyest av arbeidsgivere?

Hver arbeidsgiver vil verdsette de ulike lederegenskapene forskjellig. Noen legger mest vekt på egenskaper som kreativitet og visjon, mens andre foretrekker for eksempel planlegging og endringsledelse. Hvis du bare gjør leksene dine, klarer du uten problem å skrive en lederstyrt CV som gjenspeiler den typen kvaliteter som din fremtidige arbeidsgiver verdsetter mest. De beste CV-ene tar hensyn til de minste detaljer. 

Hvordan lage en sterk CV
Relatert artikkel
Hvordan lage en sterk CV

De beste CV-ene er fulle av styrker. Ikke bare med ferdighetene og evnene du har, men også med kunnskapen og kompetansen som gjør at du skiller deg ut fra mengden. Når du legger til dine personlige styrker i en CV, fremhever du din ekspertise og hvordan du mestrer både arbeidsoppgaver og utfordringer. Med de riktige styrkene i CV-en din, vil arbeidsgiveren raskt anse deg som rett kandidat til jobben.

10 Lederegenskaper med eksempler 
du kan bruke

Hva faller inn under tidsstyringsferdigheter? Kort sagt faller både atferdsmessige og organisatoriske ferdigheter under disse.

1. Kreativitet

Som teamansvarlig hører formidling av innovasjon og kreativitet til de viktigste lederegenskapene. Når ansatte har en leder som er åpen for forslag og ideer og gir dem en sjanse til å bevise seg selv, vil de ta ansvar og utfordre både seg selv og sine kolleger. I et kreativt team gir forskjellige perspektiver uventede løsninger – du vet aldri når neste glimrende idé dukker opp. 

Eksempel

«Utviklet en helt ny måte å rekruttere kundeservicepersonell på, ved å annonsere målrettet mot våre lojale kunder. Folk elsker varemerket – resultatet var en økning på 45 % i antall søknader.»

Kopiert!

2. Planlegging

Passere milepæler, samt sette og oppnå eller overgå mål er viktige kjennetegn på et team med ambisjoner. Ambisiøse ansatte lærer best underveis i et prosjekt eller en prosess, så gode planleggingsevner bidrar til å holde alle teammedlemmer på rett spor. En god leder bruker sterke fasiliterende og problemløsende ferdigheter for å holde prosjekter i gang, samt risikostyring for å forberede teamet på uunngåelige, uforutsette hindringer. 

Eksempel

«Tilrettela planleggingen av et prosjekt med over 30 interne og 10 eksterne bidragsytere. Overvåket kriteriene og fullførte i god tid foran skjema.»

Kopiert!

3. Personalledelse

Kjernen i god personalledelse er å lede de forskjellige personlighetene til de rundt seg og bygge og opprettholde et sammensveiset og velfungerende team. Med andre ord trenger du en hel rekke lederegenskaper for å gi alle teammedlemmene rom og mulighet til å utvikle seg både for seg selv og sammen. Å rekruttere den rette blandingen av talenter og beholde dem er derfor avgjørende. Selv om du blir nødt til å gi slipp på noen underveis fordi de ikke fungerer i teamet eller rett og slett har gått videre.

Eksempel

«Utviklet en gruppe nyutdannede til det mest suksessrike salgsteamet i selskapets historie. 70 % av teamet har nå blitt forfremmet og gått videre.»

Kopiert!

4. Tilpasningsevner

Å være fleksibel og tilpasse seg når det trengs (eller til og med før det trengs) er svært viktige egenskaper for enhver leder. Når et team først har staket ut en bestemt kurs, er det ikke bare bare å endre retning. Men jo mer tilpasningsdyktig lederen er, desto lettere vil teamet være i stand til å takle endringer. Ta ansvar, sjekk at du er på rett kurs og få med teamet i samme retning.

Eksempel

«Når vi innså at vi ikke kom til å oppnå målene vi hadde satt, endret vi samarbeidspartnere og taktikk, slik at vi faktisk endte opp med å overgå målene.»

Kopiert!

5. Kommunikasjonsevner

Å kunne formidle egne og teamets ideer til et bredt publikum er nøkkelen til å få alle om bord og i samme retning. Slik forbedres relasjonene med andre team og avdelinger, det oppstår færre konflikter og innovative ideer får sjansen til å bli hørt. Skriveferdigheter er like viktige for en god leder. Å påvirke andre når de leser det du har skrevet er en essensiell ferdighet. Dessuten er det et faktum at store ledere også er svært gode lyttere. Det er en av de viktigste myke ferdighetene en leder kan ha. 

Eksempel

«I innkjøpsteamet var jeg ansvarlig for over 55 % av de inngåtte avtalene. 2000 ord kan utgjøre forskjellen – så lenge de er de riktige ordene.»

Kopiert!

6. Visjon

Noen ganger må man kunne tenke strategisk for å kunne se flere steg fremover og forutse det som kommer. For å kunne se det store bildet må du hele tiden vurdere om du er på rett vei til målet som kan ligge langt frem i tid. Du bør derfor ha utmerkede analytiske evner og til enhver tid være oppdatert på endringer og innovasjon i markedet. 

Eksempel

«Oppdaget en trend i kundeadministrasjon som gjorde det mulig for oss å øke markedsandelen vår med 75 %.»

Kopiert!

7. Besluttsomhet

Et av ansvarene til en leder er å ta vanskelige beslutninger. Det er sjelden å finne full overensstemmelse i hvilket som helst team. Besluttsomhet er derfor absolutt en nøkkelegenskap for en leder. Folk velger en leder fordi de stoler på hans/hennes dømmekraft. En ubesluttsom leder som konstant er usikker, vil ikke inspirere noen. Vær modig, ta skrittet fullt ut og ta avgjørelser basert på mest og best mulig fakta og meninger. 

Eksempel

«Med en frist på en uke til å bestemme oss for hvilken retning varemerket skulle ta, jobbet vi dag og natt for å samle inn nok fakta for å kunne ta den best mulige avgjørelsen.»

Kopiert!

8. Endringsledelse

Å forstå endring, overvinne motstanden mot endring og deretter implementere endring er en konstant syklus av fornyelse og revurdering. Endringsledelse krever et sterkt prosessorientert fokus og evnen til å forstå hvordan alle forskjellige elementer forholder seg til hverandre. En god leder forventes å implementere endringen og kommunisere visjonen i en prosess som ofte møter motstand. Forretningsutviklere fremhever derfor ofte sine evner innen endringsledelse i CV-en.

Eksempel

«Å sette sammen et nytt og samstemt team etter en bedriftsfusjon var ingen enkel oppgave, men vi klarte det og sikret samtidig en besparelse på 15 %.»

Kopiert!

9. Delegering

Ingen sjef kan gjøre alt selv, og kun de verste sjefene prøver det. Når du har en haug med arbeid å gjøre, trenger du å forstå hvem som er best egnet til å gjøre det (i tillegg hvem som vil ha nytte av det). Å delegere en vanskelig oppgave til andre og veilede dem underveis er en av de beste måtene til å nå dine mål. Du trenger ikke å fortelle dem hva de skal gjøre, bare hjelpe dem i riktig retning når det trengs uten å vise hele veien. 

Eksempel

«I henhold til budsjettet måtte vi kutte NOK 300 000 i kostnader. Ved å utvide teamet vårt med en ekstern innkjøpsekspert, oppnådde vi besparelser på hele NOK 450 000.»

Kopiert!

10. Innflytelse

Innflytelse går ut på å forstå andre og anvende motivasjonen deres for å fremme sin egen sak. Å overtale andre fungerer best når du ser saken fra de andres perspektiv. De beste lederne bruker faktisk mesteparten av tiden på dette. Om du klarer å opprette og opprettholde nære og gode relasjoner med de du har rundt deg, vil du kunne nå langt.

Eksempel

«Samarbeidet mellom salgs- og markedsavdelingen var anstrengt. Derfor byttet en del av de ansatte avdeling i en periode på tre måneder. Slik lærte de å sette pris på perspektivet til den andre avdelingen.»

Kopiert!
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
Jobbintervju11 minutter å lese
Er du forberedt på en bakgrunnssjekk?
Er du forberedt på en bakgrunnssjekk?
Karriere7 minutter å lese
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Forsidebrev17 minutter å lese
Hvordan skrive et motivasjonsbrev?
Hvordan skrive et motivasjonsbrev?
CV6 minutter å lese
6 effektive handlingsverb for CV-bruk
6 effektive handlingsverb for CV-bruk
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler