For 25 år siden hadde ingen hørt om søkemotoroptimalisering. Men nå kan nesten ingen virksomhet klare seg uten. SEO handler om å optimalisere nettinnhold for å øke trafikken fra nettbrukere. Det samme gjelder for en CV: For å bli tilbudt jobben, trenger du en optimalt sammensatt CV.
Et godt utgangspunkt til en jobbvinnende CV er ressursene til cvapp.no. Vi har blant annet et brukervennlig CV-verktøy og et mangfold av gratis maler, yrkesspesifikke CV-eksempler og skriveguider.
Formålet med CV-en er å overbevise potensielle arbeidsgivere om at du er rett SEO-spesialist for jobben. Fremhev din dype forståelse av søkemotoroptimalisering og digitale strategier, i tillegg til din evne til å kommunisere komplekse konsepter og implementere nyskapende SEO-løsninger som gir synlige resultater.
Ved å bruke et dynamisk og beskrivende språk, uten å skryte, løfter du CV-en din til et høyere nivå.
Bare husk at CV-en helst bør begrenses til én enkelt side og inneholde følgende:
Videre anbefaler vi at du bruker følgende målrettede tilnærming:
For en SEO-spesialist står valget av CV-oppsett ofte mellom det omvendt kronologiske og det funksjonelle oppsettet, avhengig av erfaring og ferdigheter.
Omvendt kronologisk rekkefølge fremhever din arbeidserfaring ved å nevne din siste jobb først og første jobb sist, mens en funksjonell CV vektlegger ferdighetene. Valget avhenger av om du har mest erfaring fra fast ansettelse eller prosjekt- og konsulentjobber.
En iøynefallende topptekst, der du fører opp navnet ditt og kontaktinformasjon, fungerer som et visittkort og gjør at CV-en din blir lagt merke til av de rette grunnene.
Følgende informasjon bør du føre opp:
Ikke ta med fødselsdato og personopplysninger som sivilstatus, personnummer eller passnummer.
For en SEO-spesialist er det viktig å fremheve din unike kombinasjon av erfaring, ferdigheter og engasjement for digital markedsføring i profilteksten.
Start med å presentere din spesialitet innen SEO med inspirerende språk, og del din erfaringsbakgrunn. Beskriv deretter din evne til å optimalisere nettsteder for å øke organisk trafikk og forbedre søkemotorrangeringer. Inkluder også konkrete eksempler på vellykkede SEO-prosjekter du har ledet eller bidratt til, for eksempel søkeordsanalyse, teknisk SEO, og strategisk innholdsutvikling.
Gjennom å kombinere erfaring, ferdigheter og engasjement, kan du skape en overbevisende profil som fremhever deg som en ekspert innen SEO og viser at du er en utmerket kandidat for stillingen.
Trenger du litt inspirasjon til profilteksten din? Ta en titt på våre relaterte CV-eksempler for en SEO-spesialist:
Våre eksempler på en profiltekst for en SEO-spesialist med og uten erfaring, finner du her:
Erfaren og innovativ SEO-spesialist med utmerkede meritter når det gjelder å øke trafikken på organiske nettsteder ved hjelp av white hat-taktikker og ‑strategier, samt søkemotoroptimalisering og ‑analyse. Strategisk, lærende tankesett, med fokus på å implementere initiativer for generell forbedring av SEO-programmer, trafikk og inntektsvekst.
Nyutdannet markedsfører som brenner for digital strategi og søkemotoroptimalisering. Klar til å anvende ferske ferdigheter i søkeordsanalyse, teknisk SEO og innholdsstrategi for å øke selskapets synlighet og trafikk. Stor og genuin interesse for å lære og bidra til vekst i et dynamisk team.
I arbeidshistorikken er det viktig å fremheve relevante erfaringer som tydelig viser din ekspertise og suksess i feltet. Vær ekstra nøye når du skal velge prestasjoner som er målbare og kan gjenskapes.
Det handler ikke bare om å øke organisk trafikk, men også om å forbedre nettstedets rangering, øke konverteringsfrekvensen, styrke merkevareeksponeringen og optimalisere brukeropplevelsen på nettstedet.
Gi eksempler på gjennomførte prosjekter som best formidler din evne til å optimalisere nettstedets synlighet og brukeropplevelse, og bruk konkrete data og tall for å underbygge din kompetanse og suksess i feltet. Når du lar din erfaring og suksess tale for seg selv, understreker du at du er en utmerket kandidat til stillingen.
SEO-spesialist, Koppang Tjenester, Koppang
Juli 2018 — November 2024
SEO-spesialist, Elk & Moose Consultants, Atna
August 2013 — Desember 2017
Arbeidserfaring er en av de viktigste delene i en CV. Når du er ny på arbeidsmarkedet bør du heller sette fokus på din utdanning, relevante kurs, prosjekter og sertifiseringer, samt dine overførbare ferdigheter og ditt engasjement for å jobbe for den aktuelle arbeidsgiveren.
Det kan derfor være en god idé å flytte arbeidshistorikken ned på siden (under utdanningsdelen), eller kanskje til og med føre opp ferdighetsavsnittet først, rett under profilteksten.
Uansett hvor erfaren du er bør du nevne det du har av relevante kvaliteter, spesielt når det gjelder digital markedsføring og dine tekniske ferdigheter.
Når du skriver en CV som SEO-spesialist, er det viktig å fremheve utdanningen din og relevante sertifiseringer. Start med å liste opp formell utdanning som bachelor- eller mastergrader, spesielt hvis de er innen markedsføring, informatikk, eller kommunikasjon.
I tillegg bør du nevne relevante kurs og sertifiseringer, som Google Analytics, Google Ads, og andre SEO-relaterte programmer. Disse sertifiseringene viser at du har spesialisert kunnskap og ferdigheter som er viktige i feltet.
Husk også å nevne eventuelle workshops eller seminarer du har deltatt på som kan styrke dine kvalifikasjoner. Å vise en solid utdanningsbakgrunn kombinert med spesifikke SEO-sertifiseringer kan gjøre deg mer attraktiv for potensielle arbeidsgivere.
Bachelor i Digital kommunikasjon og markedsføring, Handelskhøyskolen BI, Trondheim
August 2010 — Februar 2013
I ferdighetsavsnittet bør du ha en god blanding av harde ferdigheter som søkeordsanalyse og teknisk SEO, samt myke ferdigheter som kommunikasjon og problemløsning. Da fremhever du din allsidige ekspertise som rekrutterere kommer til å legge merke til.
Ta en titt på vårt eksempel på et ferdighetsavsnitt for en SEO-spesialist:
Du bør selvfølgelig tilpasse ferdighetene dine til stillingsannonsen, men nedenfor kan du lese hvordan du kan veve inn de beste ferdighetene dine i hele CV-en:
Ved å bruke konkrete eksempler, oppgaver og prosjekter i CV-en, vil det vise potensielle arbeidsgivere at du faktisk har disse ferdighetene og har brukt dem effektivt i tidligere stillinger.
Å bruke en mal betyr ikke at CV-en din vil se alminnelig eller kjedelig ut. Alle CV-maler som du finner i vårt CV-verktøy kan skreddersys etter dine egne ønsker og behov. Vi anbefaler at du som SEO-spesialist bruker kategorien «profesjonell», men du kan selvfølgelig også velge en av de andre kategoriene: Enkel, kreativ, eller moderne.
Se nøye på layouten for å sikre at CV-en ser oversiktlig ut, og at avsnittene ikke inneholder for mye tekst. Store tekstblokker blir sjelden lest, uansett hvor godt de er skrevet. Bruk hvite områder og grafiske elementer, og sørg for at designet i både CV-en og følgebrevet er samkjørt for et profesjonelt og helhetlig utseende.
Profil
Erfaren og innovativ SEO-spesialist med utmerkede meritter når det gjelder å øke trafikken på organiske nettsteder ved hjelp av white hat-taktikker og ‑strategier, samt søkemotoroptimalisering og ‑analyse. Strategisk, lærende tankesett, med fokus på å implementere initiativer for generell forbedring av SEO-programmer, trafikk og inntektsvekst.
Arbeidshistorikk
SEO-spesialist, Koppang Tjenester, Koppang
Juli 2018 — November 2024
SEO-spesialist, Elk & Moose Consultants, Atna
August 2013 — Desember 2017
Ferdigheter
Utdanning
Bachelor i Digital kommunikasjon og markedsføring, Handelskhøyskolen BI, Trondheim
August 2010 — Februar 2013
Når du følger skriveguiden vår kan du være sikker på at CV-en din skiller seg ut i mengden av søkere og viser at du er en utmerket kandidat til stillingen. Bruk vårt nettbaserte CV-verktøy for en enda mer effektiv søknadsprosess.