Hvordan skrive en CV for en digital markedsfører
For å løfte karrieren din innen digital markedsføring, hjelper det med en CV som er like vinnende og forseggjort som om den skulle være et nytt markedsføringsprosjekt. Det meste av kunnskapen og kompetansen du har tilegnet deg vil være relevant nå som du skal markedsføre deg selv.
Siden du er en kløpper på nettopp markedsføring, vet du at det er tre basisaspekter som du må ta hensyn til for å oppnå ønsket resultat.
1. Research
Målgruppen din er i dette tilfellet arbeidsgiveren, nærmere bestemt den personen som skal ansette deg. På samme måte som du vanligvis ville undersøkt en kunde eller andre interessenter.
Undersøk alt du kan om foretaket og selve jobben du søker på. Hva kan du finne ut om arbeidsplassen, de ansatte, bedriftskulturen og merkevaren?
2. Skreddersy
Undersøkelsesresultatene er grunnlaget for å kunne tilpasse alt fra innhold og stil, til språk og tone i CV-en din.
En målrettet CV er med andre ord et tilpassbart dokument som du kan endre og skreddersy etter akkurat den jobben du søker på. Dine markedsføringsferdigheter og utmerkede kommunikasjonsevner er like verdifulle for hver gang du skreddersyr CV-en din til en engasjerende, relevant, overbevisende og fremfor alt målrettet søknad.
3. Automatiserte søknadssystemer
Din kunnskap om søkemotoroptimalisering og bruk av nøkkelord er gull verdt, og samsvarer med de andre to punktene ovenfor. Du har sannsynligvis en bedre forståelse enn de fleste av hvordan e-algoritmer kommer inn i bildet når menneskelige lesere søker etter og selekterer på nettinnhold.
Eksempel på profiltekst: Markedsfør deg selv
Profilteksten i en CV krever samme publikumsrettede vinkling og overbevisende tone, som når du markedsfører en merkevare eller et visst produkt. For nå er det du som er merkevaren, og arbeidsgiveren er «kjøperen» som du må imponere og gjøre tilfreds.
Som fagperson innen markedsføring, bør du kunne finne essensen i profileringen av hvilket som helst foretak eller merkevare. Når du først vet hva merkevaren eller foretaket går ut på, kan du skreddersy både CV-en din og fremstillingen av deg selv slik at de samsvarer med bedriftskulturen og stillingsbeskrivelsen.
Erfaren og engasjert digital markedsfører med utmerkede meritter innen utvikling og styring av digitale markedsstrategier med stor effekt. Dyktig på å føre tilsyn med nettstrategi og -utvikling, digitalt engasjement, og forbrukerrettede verktøy. Fokus på å strategiske relasjoner for å oppnå fastsatte bedriftsmål.
Eksempel på arbeidshistorikk
Hvis arbeidshistorikken din består av flere jobber innen digital markedsføring, passer den konvensjonelle CV-strukturen med omvendt kronologisk rekkefølge helt fint.
Digital markedsfører hos Algine AS, Bergen
september 2017 - november 2021
- Definerte, utviklet og implementerte markedsstrategier for å automatisere og måle aktivitetene til målgruppen.
- Etablerte prosesser og protokoller for å måle effekten av kampanjer og optimalisere resultatene.
- Maksimerte kostnadseffektiv drift, og overvåket og evaluerte utgiftene stadig.
- Samarbeidet på tvers av organisasjonen for å sikre at all digital kommunikasjon dekket kundenes behov og ønsker.
- Fungerte som ekspert for ulike digitale plattformer.
Digital markedsfører hos Prosjekt XII, Bergen
juni 2014 - september 2017
- Utviklet og styrte prosesser for å utvide firmaets muligheter innen detaljhandelen.
- Tok utgangspunkt i nye kunders behov og ønsker, for å opprettholde en stor og fast kundekrets.
- Fokus på søkemotoroptimalisering.
- Utviklet og implementerte strategier innen kunders nettbruk.
- Overvåket og sporet prestasjonsnivåer.
- Administrerte firmaets datahåndtering samt databasen for markedsføring.
Eksempel på utdanningsavsnitt: Tenk utover vitnemålet ditt
Når du jobber med digital markedsføring, har du gjerne en bachelorutdanning innen markedsføring, kommunikasjon eller grafisk design. Det kan godt være at en arbeidsgiver leter etter kandidater som er spesialisert i for eksempel Google AdWords, eller kanskje har en mastergrad når det dreier seg om lederstillinger.
Vanligvis vil du liste opp dine relevante grader og utdannelser i omvendt kronologisk rekkefølge, og oftest fra høyeste til laveste nivå. Hvis du har plass til overs i CV-din (som helst er på én enkel side), bør du føre opp utmerkelser, priser, spesielle prosjekter og lignende.
Alt du har av relevante vitnemål, sertifiseringer og praksisplasser hører også hjemme i dette CV-avsnittet. Gjør det du kan for å fremheve læreviljen din og vise at du er helt oppdatert på de nyeste utviklingene i markedsføringsbransjen.
Bachelor i markedsføring og salgsledelse, Høyskolen Kristiania, Bergen
september 2012 - mai 2014
Eksempel på ferdighetsavsnitt
Dette CV-avsnittet handler om å markedsføre ferdighetene og evnene dine som er relevante for din fremtidige arbeidsgiver. Her bør du fremheve at du til enhver tid er oppdatert på nyskapende ideer innen research og digital markedsføring. Og nettopp fordi du kan markedsføre hva som helst, er det ingen sak å «selge» seg selv!
- Søkemotoroptimalisering
- Digital markedsføring
- Markedskommunikasjon
- Sterke lederevner
- Analytiske tilpasningsevner
Hvis du leter etter det perfekte verktøyet for å spare tid i jakten på drømmejobben, bruk vårt fantastiske CV-verktøy med godt testede maler som er designet av fagfolk og eksperter.