Selv for en salgssjef kan det være utfordrende å selge seg selv. Men når du skal søke på din neste jobb er det nettopp en overbevisende salgspitch du trenger for å gjøre et godt førsteinntrykk.
Denne guiden hjelper deg med å formulere et følgebrev som effektivt formidler dine kvaliteter innen salg, ledelse og strategisk tenkning. Ved å følge våre tips, kan du vise potensielle arbeidsgivere at du har det som skal til for å lede deres salgsteam til suksess.
6. juli 2024
Søknad på stilling som salgssjef i FTS
Når et selskap konkurrerer med andre om å selge ledig plass på et containerskip, går det ut på service og kostnader. En salgssjef bør overbevise kundene om at det lønner seg å bruke nettopp deres selskap. Derfor er det svært viktig å satse på gode forbindelser med kundene, som må pleies på en god måte.
De siste fem årene har jeg oppnådd en gjennomsnittlig økning på 25 % av kundegrunnlaget for sjøtransport, en kundetrofasthet på 92 % og en årlig resultatvekst på 16 % per kunde. En fornøyd kunde avhenger av mye mer enn priser og kapasitet.
Nå som FTS utvider rutene sine mot øst, håper jeg at min B2B-erfaring i regionen kan være nyttig. I ti år har jeg forsterket nettverket mitt i Østen. Jeg har holdt foredrag på transportkonferanser med over 250 importører og eksportører, og doblet markedsandelen fra 4 % til 8 % de siste seks årene. Jeg har lært mye om fallgruvene i den kinesiske anbudsprosessen, og forstår hvordan jeg kan påvirke den effektivt.
FTS oppmuntrer til en vinnermentalitet, og jeg ville passe godt inn:
Det som skal til for å bestemme riktig forhandlingsteknikk og benytte hver mulighet optimalt, er å forstå den enkelte kundens behov. Jeg ønsker å oppnå et stabilt kundeforhold i stedet for å jage etter kortsiktige suksesser. Jeg ble gjort oppmerksom på stillingen av en av FTS’ nåværende salgssjefer (Morten Dahl Børresen) og håper at jeg selv får oppleve hvorfor han trives så godt med å jobbe for dere.
Vennlig hilsen
Morten Holm Nilsen
På samme måte som en salgsprosess trenger en tydelig struktur, bør følgebrevet ditt også følge et fast oppsett for å formidle diner erfaringer og ferdigheter optimalt.
Vi anbefaler følgende oppsett:
Husk at hver del av følgebrevet ditt utgjør en integrert del av en sammenhengende fortelling om dine karrierevalg og ambisjoner, så hold en profesjonell og høflig tone.
Trenger du mer inspirasjon? Ta en titt på våre relaterte følgebreveksempler for en salgssjef:
For mer detaljert informasjon om hver av delene, kan du lese vår omfattende guide om hvordan skrive et følgebrev.
Når du har oppsettet på plass, er du klar til å få arbeidsgiveren på kroken.
Åpningen i et følgebrev setter tonen for førsteinntrykket du gir til arbeidsgiveren. I en god salgspitch kommer kjernebudskapet først. Likeså bør åpningen i et følgebrev gi et hint om hvorfor nettopp du er rett kandidat til jobben.
Rekrutterere har nok å gjøre, så hvis åpningen i et følgebrev ikke fanger oppmerksomheten deres, hvorfor skulle de da fortsette å lese i stedet for å gå videre til neste søknad? Det fins ingen regel om at noen må lese hele søknaden din (både følgebrev og CV). Det er et valg leseren tar og er avhengig av hvor relevant og interessant innholdet er.
Når et selskap konkurrerer med andre om å selge ledig plass på et containerskip, går det ut på service og kostnader. En salgssjef bør overbevise kundene om at det lønner seg å bruke nettopp deres selskap. Derfor er det svært viktig å satse på gode forbindelser med kundene, som må pleies på en god måte.
Min karriere er en suksesshistorie som taler for seg selv. Jeg har vært salgssjef i samme firma i over 20 år og nå som jeg er ledig på arbeidsmarkedet, er jeg sikker på at jeg kan løfte salgsteamet til FTS til nye høyder.
En godt utformet åpning kan sette tonen for hele søknaden og gjøre at du skiller deg ut blant andre søkere, samtidig som du gir arbeidsgiveren noen gode ledetråder å utforske under et jobbintervju.
6. juli 2024
Søknad på stilling som salgssjef i FTS
Når et selskap konkurrerer med andre om å selge ledig plass på et containerskip, går det ut på service og kostnader. En salgssjef bør overbevise kundene om at det lønner seg å bruke nettopp deres selskap. Derfor er det svært viktig å satse på gode forbindelser med kundene, som må pleies på en god måte.
Midtstykket er stedet i følgebrevet der du begrunner hvorfor du passer utmerket inn i både stillingen og hos arbeidsgiveren. Dette er ikke stedet for tomprat og klisjeer. Vis at du forstår arbeidsgiverens spesifikke salgsutfordringer og gå inn på dine største suksesser.
Det sikrer du ved å gjøre følgende:
I det første avsnittet i midtstykket går du nærmere inn på dine beste ferdigheter og erfaringer som gjør deg til en perfekt match for både stillingen og arbeidsgiveren.
Nedenfor har vi noen eksempler på hvordan du kan formidle de viktigste kvalitetene dine:
Ved å nevne konkrete eksempler og resultater, kan du tydelig formidle at du har disse viktige kvalitetene og understreke hvordan de vil være til fordel for den aktuelle arbeidsgiveren.
En fin måte å fremheve dine mest relevante erfaringer og ferdigheter på er STAR-metoden (STAR står for «situation, task, action, result» og på norsk: «situasjon, mål, handling, resultat»). Du forklarer kort situasjonen og målet eller oppgaven du sto overfor, og deretter hva du gjorde og hva som var resultatet.
Å tilpasse følgebrevet til arbeidsgiverens krav og behov, samt arbeidsmiljø og eventuelt idégrunnlag, er nøkkelen til et iøynefallende og fremragende følgebrev. Vis at du ikke bare oppfyller kravene, men at du også passer perfekt inn hos den aktuelle arbeidsgiveren.
Tilpass følgebrevet ved å hente informasjon og relevante nøkkelord fra stillingsbeskrivelsen og arbeidsgiverens nettsted. For eksempel:
Kort sagt bør du vise genuin interesse for både stillingen, arbeidsgiveren og salgsbransjen som sådan.
De siste fem årene har jeg oppnådd en gjennomsnittlig økning på 25 % av kundegrunnlaget for sjøtransport, en kundetrofasthet på 92 % og en årlig resultatvekst på 16 % per kunde. En fornøyd kunde avhenger av mye mer enn priser og kapasitet.
Nå som FTS utvider rutene sine mot øst, håper jeg at min B2B-erfaring i regionen kan være nyttig. I ti år har jeg forsterket nettverket mitt i Østen. Jeg har holdt foredrag på transportkonferanser med over 250 importører og eksportører, og doblet markedsandelen fra 4 % til 8 % de siste seks årene. Jeg har lært mye om fallgruvene i den kinesiske anbudsprosessen, og forstår hvordan jeg kan påvirke den effektivt.
FTS oppmuntrer til en vinnermentalitet, og jeg ville passe godt inn:
Det er viktig at du tar hensyn til automatiserte søknadssystemer (ATS) som filtrerer søknader ved å skanne etter spesifikke nøkkelord. Disse nøkkelordene finner du i stillingsbeskrivelsen, så studer den nøye, og bruk samme språk og tone i søknaden din som i annonsen.
Nå som du er ferdig med den mest krevende delen, er det viktig å avslutte følgebrevet på en sterk og overbevisende måte. Oppsummer kort hvorfor du er en utmerket kandidat til stillingen, og avslutt med en oppfordring til handling. Det gjør du ved å understreke din genuine interesse og entusiasme for både stillingen og foretaket, og invitere arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg.
Målet med dette avsnittet er å avslutte brevet på en positiv og selvsikker måte, uten å virke arrogant eller overmodig. Helt til slutt skriver du en vennlig hilsen og navnet ditt.
Det som skal til for å bestemme riktig forhandlingsteknikk og benytte hver mulighet optimalt, er å forstå den enkelte kundens behov. Jeg ønsker å oppnå et stabilt kundeforhold i stedet for å jage etter kortsiktige suksesser. Jeg ble gjort oppmerksom på stillingen av en av FTS’ nåværende salgssjefer (Morten Dahl Børresen) og håper at jeg selv får oppleve hvorfor han trives så godt med å jobbe for dere.
Vennlig hilsen
Morten Holm Nilsen
Vær kortfattet og hold følgebrevet på én side. Presenter dine beste kvaliteter og egenskaper i en overbevisende historie som fremhever hvorfor du er en utmerket kandidat til jobben.
Legg vekt på profesjonell layout og design, og bruk gjerne vårt brukervennlige følgebrevverktøy for å sikre et imponerende og jobbvinnende følgebrev som reflekterer din kvaliteter innen ledelse, salg og strategisk planlegging.