Det kan være at du tror at det å skrive et følgebrev er lekende lett for en markedsføringsekspert. Det er det du tror når du ikke vet hva moderne markedsføring går ut på. Mens et månedlig blogginnlegg kan være på et par hundre ord og en artikkel eller rapport betydelig lengre, dreier moderne markedsføring seg gjerne om bilder og virkningsfulle korte tekster.
Nå som oppmerksomhetsspennet på nettet avtar, må den moderne markedsføreren sørge for korte og kraftige beskjeder. Helst med så få ord som mulig. Så når det gjelder å skrive en søknad for en ny jobb, kan du være sikker på at de helst ikke vil skrive et brev i det hele tatt. Det er ikke det beste mediet for å vise frem det de er best på.
Mens mange markedsførere vil kunne vise frem en nettbasert portfolio med det de har gjort, og andre prøver å fange oppmerksomheten til rekruttererne på mer kreative måter enn i et følgebrev, er det likevel fortsatt den mest aksepterte måten å nå en potensiell arbeidsgiver på. I motsetning til en lang twittertråd, vil imidlertid hvert ord i følgebrevet leses nøye, og denne vissheten kan faktisk være utrolig spennende for enhver markedsføringsperson.
Feil du må unngå i markedsføringsfølgebrevet ditt
Selv om flere av rådene i denne guiden er markedsføringsrelaterte, er det en rekke grunnleggende feil som enhver yrkesaktiv kan gjøre når en søker jobb. Her er noen av de vanligste feilene du bør unngå for enhver pris:
- Ikke lov for mye. Hvis du ikke holder deg helt til sannheten når du beskriver det du har oppnådd innen markedsføring, kan det føre til pinlige situasjoner på jobbintervjuet når du må trekke tilbake noen av uttalelsene dine. Det er best at innholdet samsvarer med virkeligheten.
- Vær personlig, men ikke for familiær. Du kjenner som regel ikke den som er ansvarlig for rekrutteringen, så ikke vær for direkte i følgebrevet. Vær livlig og smart, men bruk en mer formell tone og hold passende avstand til dere blir bedre kjent.
- Ikke overdriv med adjektiver. Effektiv kommunikasjon er fullt mulig uten en overveldende strøm av adjektiver. Kort og konsis kommunikasjon er viktig innen markedsføring, så hvis du ikke trenger å bruke et adjektiv, ikke gjør det.
- Vær ekstra nøye med oppsettet. Man husker gjerne den minste feilen i markedsføringsteksten mye lenger enn selve budskapet. Forsikre deg om at du ikke har gjort noen stave-, grammatikk- eller formateringsfeil, for dette vil ha en negativ effekt på jobbsjansene dine.
Viktig å få med seg
- Fremhev kommunikasjonsevnene dine på en kort og konsis måte.
- Vær konkret og målrettet i følgebrevet ditt, og følg en tydelig struktur.
- Sørg også for å være original og kreativ.
- Pass på at du bruker markedsføringsteknikker.
- Forsikre deg om at følgebrevet er interessant for de rette arbeidsgiverne.