1. eksempler
  2. Butikkansatt
Skrevet av Anna MuckermanAnna Muckerman

Butikkansatt følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Butikkansatt, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Butikkansattstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
4.2
Gjennomsnittlig rangering
42 har allerede gitt sin stemme
Butikkansatt følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Enten du er student, nyutdannet eller bare på jakt etter litt ekstra penger, er en jobb i en butikk en av de raskeste måtene å komme inn i arbeidslivet på og få litt egen inntekt. Og når du ikke har så mye yrkeserfaring, er et følgebrev ekstra viktig. Som et utfyllende dokument til CV-en utdyper følgebrevet overførbare ferdigheter som du tar med deg inn i stillingen du søker på, og hvorfor du er interessert i nettopp denne stillingen og arbeidsgiveren.

Du kan finne massevis av ideer og inspirasjon blant vårt store utvalg av yrkesspesifikke følgebreveksempler og skriveguider på CVapp.no. Guiden du leser nå er spesielt designet for å hjelpe deg som søker jobb i butikk, ved å fremheve dine styrker og prestasjoner. Vi skal gå nærmere inn på følgende:

  • Riktig oppsett for et følgebrev
  • Hvordan du lager en flott topptekst, overskrift, åpning, midtstykke og avslutning
  • Hvordan du skriver et følgebrev uten erfaring
  • Hvordan du unngår vanlige feil i følgebrev

Beste oppsett for et følgebrev

De beste følgebrevene er tydelige og velorganiserte. Selv om et følgebrev kanskje ikke er like stramt strukturert som en CV, må det likevel følge en logisk struktur som sørger for at potensielle arbeidsgivere får all den informasjonen de trenger. Dette følgebreveksemplet er spesielt utformet for de som søker jobb i butikk, og illustrerer hvordan du skriver hver av følgende deler:

  • Topptekst
  • Overskrift: Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning: Konklusjon og oppfordring til handling

Ta en titt på vårt tilpassbare følgebreveksempel for å få en idé om hvordan du kan lage ditt eget.

Tilpassbart følgebreveksempel

I løpet av min syv år lange karriere i elektronikkbransjen, har jeg gått fra å være en helgeassistent på deltid til å bli teamleder med ansvar for en avdeling med en årlig omsetning på 22 millioner kroner og en gjennomsnittlig vekst på 15 %.

Kundene strømmer til nettet for å handle, men det finnes fortsatt muligheter for å inspirere dem til å kjøpe andre varer enn matvarer når de handler en gang i uken på et storsenter. 

Mine to år som teamleder hos min forrige arbeidsgiver omfatter blant annet grundig opplæring av de ansatte og smart kampanjesamarbeid med andre butikker på storsenteret. Begge deler har bidratt til å øke salget av forbrukerelektronikk til den tredje beste av kjedebutikkene i Akershus.

Å handle dagligvarer kan være kjedelig. Vi har konstatert at hvis det er en ansatt i nærheten av elektronikkavdelingen, er det sannsynlig at 15 % av kundene tar kontakt med vedkommende. Jeg har alltid hatt fokus på produktopplæring i teamet mitt, slik at alle medarbeiderne mine kunne svare på kundenes spørsmål og samtidig sørge for at hyllene var fylt opp med bestselgerne.

Jeg har lært mye verdifullt om driftsledelse i løpet av karrieren, og jeg er alltid på utkikk etter måter å gjøre teamet mitt mer effektivt og gi kundene bedre service. I fjor økte vi antall kundekontakter med 25 % og følgelig økte salget med 15 %.

Jeg vet hvordan man organiserer og strukturerer avdelingen i forhold til å fremme aktuelle kampanjer og tilbud på best mulig måte. Å gi kundene mulighet til å oppleve produktet i butikken har helt klart en positiv effekt på salget.

Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere mine ideer om salg og markedsføring av forbrukerteknologi. Jeg mener bestemt at det er avgjørende at de ansatte i avdelingen er teknologifans, og jeg kan trygt si at jeg er en av dem.

Med vennlig hilsen

Lars Pettersen

Kopiert!

Topptekst

Toppteksten i et følgebrev har flere viktige funksjoner der den er plassert øverst på siden. Siden dette er det første personalsjefen ser når vedkommende ser på søknaden din, bør toppteksten din være profesjonell og tiltalende. Navnet ditt bør være i tydelig (stor og fet) skrift, og kontaktinformasjonen din lett å finne. Du kan også bruke litt farge i denne delen, eller til og med et profilbilde hvis det passer for butikken eller avdelingen du planlegger å jobbe i.

I vårt følgebreveksempel kan du se at søkerens navn og kontaktinformasjon skiller seg ut fra resten av siden for å fange personalsjefens oppmerksomhet.

Hensikten med toppteksten: Å vise navnet ditt og kontaktinformasjonen din på en tiltalende måte ved hjelp av designelementer som gjør følgebrevet ditt mer minneverdig.

Overskrift: Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillingen du søker på og hvilken filial eller avdeling av butikken eller butikkjeden, hvis det er relevant.

Oftest skriver du bare «Søknad på (deltids)stilling som [tittel] (på [avdeling] i [butikknavn])». Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [butikknavn]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [butikknavn]».

Åpning

Rekrutteringsansvarlige er travle mennesker som ofte mottar titalls søknader til én og samme stilling i butikken. Derfor er det viktig at åpningen i følgebrevet ditt skiller seg ut med en gang. Unngå kjedelige eller intetsigende åpninger, og velg i stedet en fengende setning som uttrykker din interesse, relevante erfaring eller en nøkkelkompetanse. 

Hensikten med åpningen: Fange personalsjefens oppmerksomhet med en relevant ferdighet eller erfaring som oppmuntrer til videre lesning, og nevne stillingen du søker på.

Tilpassbar åpning

I løpet av min syv år lange karriere i elektronikkbransjen, har jeg gått fra å være en helgeassistent på deltid til å bli teamleder med ansvar for en avdeling med en årlig omsetning på 22 millioner kroner og en gjennomsnittlig vekst på 15 %.

Kopiert!

Midtstykke

Midtstykket i et følgebrev gir deg mest plass til å utdype dine prestasjoner og ferdigheter. En måte å organisere denne delen på er å fortelle korte anekdoter som forklarer en situasjon, målet du hadde, handlingen(e) du gjorde og det positive resultatet du oppnådde.

Etter å ha lest midtstykket bør personalsjefen ha et ganske godt inntrykk av hvordan det hadde vært å ha deg i butikken. Ferdigheter som effektivitet, sans for detaljer og evnen til å jobbe i team er også gode å fremheve før du avslutter følgebrevet. Husk å være tydelig på hvorfor du er interessert i nettopp denne butikken, i motsetning til de mange andre.

Hensikten med midtstykket: Understreke dine sterke sider, relevante erfaringer og ferdighetene som vil gjøre deg til en god medarbeider i butikken.

Tilpassbart midtstykke

Kundene strømmer til nettet for å handle, men det finnes fortsatt muligheter for å inspirere dem til å kjøpe andre varer enn matvarer når de handler en gang i uken på et storsenter. 

Mine to år som teamleder hos min forrige arbeidsgiver omfatter blant annet grundig opplæring av de ansatte og smart kampanjesamarbeid med andre butikker på storsenteret. Begge deler har bidratt til å øke salget av forbrukerelektronikk til den tredje beste av kjedebutikkene i Akershus.

Å handle dagligvarer kan være kjedelig. Vi har konstatert at hvis det er en ansatt i nærheten av elektronikkavdelingen, er det sannsynlig at 15 % av kundene tar kontakt med vedkommende. Jeg har alltid hatt fokus på produktopplæring i teamet mitt, slik at alle medarbeiderne mine kunne svare på kundenes spørsmål og samtidig sørge for at hyllene var fylt opp med bestselgerne.

Jeg har lært mye verdifullt om driftsledelse i løpet av karrieren, og jeg er alltid på utkikk etter måter å gjøre teamet mitt mer effektivt og gi kundene bedre service. I fjor økte vi antall kundekontakter med 25 % og følgelig økte salget med 15 %.

Jeg vet hvordan man organiserer og strukturerer avdelingen i forhold til å fremme aktuelle kampanjer og tilbud på best mulig måte. Å gi kundene mulighet til å oppleve produktet i butikken har helt klart en positiv effekt på salget.

Kopiert!

Avslutning: Konklusjon og oppfordring til handling

Det siste viktige elementet, som binder sammen midtstykket og konklusjonen i følgebrevet er en oppfordring til handling. Her uttrykker du din entusiasme for stillingen og oppmuntrer den rekrutteringsansvarlige til å kontakte deg. Som alltid bør tonen din være høflig og profesjonell, aldri krevende eller arrogant. Velg deretter en passende hilsen og skriv navnet ditt under.

Hensikten med avslutningen: Inkludere en oppfordring til handling som viser at du er interessert i stillingen, og avslutte brevet med en respektfull signatur.

Tilpassbar avslutning og signatur

Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere mine ideer om salg og markedsføring av forbrukerteknologi. Jeg mener bestemt at det er avgjørende at de ansatte i avdelingen er teknologifans, og jeg kan trygt si at jeg er en av dem.

Med vennlig hilsen

Lars Pettersen

Kopiert!

Følgebrev uten erfaring

Kan du få jobb i en butikk uten erfaring? Svaret er ja! Det du må gjøre er å vise personalsjefen hvilke egenskaper du har som gjør at du skiller deg ut fra selv den mest erfarne kandidaten, som mangler den rette innstillingen.

Et godt gjennomtenkt følgebrev er ditt hemmelige våpen i dette tilfellet, fordi det lar deg fremheve ferdighetene du allerede har, selv om den relevante arbeidserfaringen i CV-en din er litt tynn. Nøkkelen er å fokusere på overførbare ferdigheter – evner du har tilegnet deg på skolen, i frivillig arbeid eller småjobber som også kan være nyttige som butikkansatt.

Fremfor alt vil et følgebrev som er skrevet i en vennlig og imøtekommende tone vise personalsjefen at du er klar for utfordringen – selv om du aldri har jobbet i butikk før.

Vanlige feil i følgebrev og hvordan du unngår disse

Uerfarne søkere gjør ofte den feilen å tro at rekrutteringsansvarlige vil overse feil i følgebrevet. Sannheten er at alt ved søknaden din teller. Ved å være nøye med detaljene og presentere en finpusset og skreddersydd søknad, kan du skille deg ut fra mange søkere som ikke har brydd seg om å gjøre den lille ekstra innsatsen.

Her er noen av de vanligste feilene du bør unngå:

  • Grammatikk- og stavefeil: Skrivefeil og andre småfeil får følgebrevet ditt til å se slurvete ut – eller enda verre, uleselig. Pass på å bruke stavekontroll og/eller be en venn lese korrektur før du sender inn søknaden din.
  • Altfor formelle brev: Det er en hårfin grense mellom et profesjonelt forretningsbrev og et som er ment for kongen av Norge. Selv om du fortsatt går på videregående eller er nyutdannet, må du sørge for å formidle tillit til deg selv og dine ferdigheter. Personalsjefen er den som skal ansette deg, ja, men du bør henvende deg til vedkommende som en potensiell kollega uten å gå over streken.
  • Standardiserte brev: Rekrutteringsansvarlige kan kjenne igjen et «kopiert-og-limt-inn» følgebrev på lang avstand, og vil sannsynligvis ikke sette pris på det. Sørg for at søknaden din er full av skreddersydd, relevant informasjon, og at du begrunner hvorfor du er interessert i akkurat denne stillingen og denne butikken.
  • Dårlig oppsett: Inkonsekvent bruk av mellomrom og dårlig gjennomtenkte skrifttyper og -størrelser kan distrahere rekrutteringsansvarlige fra første stund. Hvis du er i tvil: Jo mindre, jo bedre – hold det enkelt. Et logisk oppsett, ryddig design og leservennlig layout med god balanse mellom tomrom og tekst er helt avgjørende.
Eksperttips

Hvis du ikke har lyst til å bruke mye tid på tekstredigering og grafisk design, kan du bruke en av våre følgebrevmaler for å sikre tiltalende oppsett og layout. Når det gjelder de ulike stillingene i en butikk eller butikkjede, anbefaler vi en mal fra vår kategori «Enkel».

Viktig å få med seg

  • Et fremragende følgebrev kan hjelpe deg til å skille deg ut fra andre søkere.
  • En godt utformet topptekst er viktig for å gjøre følgebrevet ditt mer synlig og minneverdig, samtidig som det er lettere å finne navnet ditt og kontaktinformasjonen din.
  • Husk å få med de delene som rekrutteringsansvarlige forventer: Overskrift med stillingen du søker på, åpning, midtstykke og avslutning. Du kan sjekke vårt utvalg av følgebreveksempler for å se hvordan jobbsøkere i andre yrker skriver sine.
  • Du kan absolutt få en stilling i butikk uten erfaring, så lenge du setter fokus på overførbare ferdigheter og viser riktig innstilling.
  • Ikke glem å sjekke søknaden din for stavefeil og bruk samme skrifttype og skriftstørrelse som i CV-en for å oppnå en forseggjort presentasjon.
Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.2
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4.5 av 5
basert på 699 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 300 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
410 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
110 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
250 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
220 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
140 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
49 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
53 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
7 300 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
33 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
88 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
3 100 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
43 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
48 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
21 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
18 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
5 100 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
16 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
97 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler