Kundeservice-avdelingen er livslinjen når ting går galt. Fra mangelfulle produkter til glemte brukernavn og passord, kunderådgiverne hjelper resten av oss med å fikse problemer og komme i gang igjen. Mens mange kundeservicestillinger gradvis blir automatiserte, leter selskapene etter menneskelige konsulenter med utmerkede kommunikasjonsevner, som kan håndtere komplekse problemer og yte god kundeservice. Kundeservicejobber tilbyr ansettelse over lengre tid, ofte i kundesentre eller hovedkvarteret for store selskaper. Disse stillingene gir også et godt utgangspunkt for en rekke andre yrker, spesielt innen salg eller markedsføring. Så hvordan får du et ben innenfor denne verdenen av muligheter? Du trenger selvfølgelig et flott følgebrev.
Hvis du ikke allerede har perfeksjonert CV-en din, bør du begynne med det. Sørg for å sjekke våre maler og vår kundeservicespesifikke eksempelguide og komplette guide om hvordan du skriver en CV. Nå er det på tide å lage det perfekte følgebrevet for søknaden din.
Oppsett på følgebrev innen kundeservice, og vanlige feil
Det er noen få feil som kandidater gjerne gjør når de søker på en stilling innen kundeservice. Få et forsprang ved å unngå disse vanlige fallgruvene:
- Uspesifikke brev: Rekrutterere vet når du har skrevet en søknad som passer til flere (forskjellige) jobber. Det kan virke som en snarvei, men det kan ha alvorlige følger for sjansene dine for å bli ansatt. Sørg for at brevet er relevant og skreddersydd etter ferdighetene og erfaringen som trengs for den spesifikke jobben.
- Altfor formell tone eller kompleks grammatikk: Innen kundeservice er målet å høres naturlig og imøtekommende ut – så hvorfor skulle følgebrevet ditt være stivt og formelt og fullt av setninger du aldri ville brukt i virkeligheten? Det er mye bedre å bruke dine egne ord, men vær også profesjonell. Ikke glem å lese korrektur.
- Formateringsfeil: Før rekrutteringsansvarlige leser så mye som et ord av et følgebrev, vil de ta inn det visuelle. Forsikre deg om at skrifttypen passer i stil og størrelse, og at fargene eller andre designelementer samsvarer med selskapets design og kultur. Profesjonelt formateringsverktøy kan hjelpe med dette.
- 4. Problemer med tonefallet: Innen kundeservice er tonefallet viktigst av alt. Ingen ansetter en kandidat som virker arrogant og påståelig. På samme måte vil en kandidat som er for beskjeden, ikke bli lagt merke til. Og du vil absolutt ikke gi inntrykk av å være desperat etter en jobb. Trikset er å forbli sikker på både erfaringen din og det du brenner for, mens du uttrykker at du er takknemlig for å bli vurdert for stillingen.
Viktig å få med seg
- Innen kundeservice er det sterk konkurranse om jobbene, og det forventes av medarbeiderne at de kan løse stadig større problemer.
- Å skreddersy følgebrevet for hver stilling du søker på, er en av de viktigste måtene å skille seg ut fra mengden av søkere.
- Følg vårt velprøvde rammeverk for å strukturere følgebrevet i et visuelt tiltalende og godt lesbart oppsett.
- Vis at du passer rett inn i selskapskulturen, spesielt i begynnelsen av brevet ditt, ved at du har empati for utfordringene til både selve selskapet og kundene deres.
- Bruk profesjonelle designverktøy for å unngå vanlige formateringsfeil, og sørg for at følgebrevet ditt ser forseggjort og profesjonelt ut.
Nå er det på tide å ta sjansen og dra i land kundeservicejobben. Våg og vinn! Med CVapp.no sitt profesjonelt designede følgebrevverktøy, blir det enkelt og greit å lage det perfekte følgebrevet på få minutter!