1. eksempler
  2. Studenter
Skrevet av Anna MuckermanAnna Muckerman

Studenter følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Studenter, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Studenterstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
4.3
Gjennomsnittlig rangering
62 har allerede gitt sin stemme
Studenter følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Så du skal fikse det som kanskje er ditt aller første følgebrev? Det kan være at du trodde at CV-er og følgebrev bare var ment til å søke jobb i voksenverdenen. Som det viser seg, trenger både studenter og elever ganske ofte et følgebrev av flere, forskjellige grunner. Om du skal søke studie- eller praksisplass, stipend, verv eller din første jobb, et feiende flott følgebrev kan hjelpe deg til å skille deg ut fra konkurrentene og fortelle din historie på en engasjert og overbevisende måte. I både videregående og høyere utdanning kan konkurransen mellom respektive dyktige elever og studenter være knallhard. Og karakterer og vitnemål sier bare en del. Et flott følgebrev kan være ditt hemmelige våpen for å forbigå andre med høyere karakterer, men som mangler utstråling og karakter.

Følgebrev for studenter og elever – struktur og eksempler

Både som student og elev kan du få god bruk for et følgebrev. Og selvfølgelig skreddersyr du brevet ditt for anledningen! Heldigvis er strukturen til et profesjonelt følgebrev omtrent den samme uansett bransje eller jobb. Rammen fungerer også utmerket når du skal søke stipend, praksisplass og lignende. Her er de viktigste ingrediensene:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning
  • Signatur

Følgebrev – topptekst

Det var en gang at folk sendte søknader (CV-er og følgebrev) i posten. Nå for tiden skjer de fleste søknadene heldigvis via nettet. Før var toppteksten i et følgebrev den samme som i et formelt brev, og en slik topptekst bør du fortsatt bruke den enkelte gangen at du blir bedt til å sende inn søknaden din på papir. I alle andre tilfeller er hovedformålet til en topptekst å vise at det er du som har skrevet og eier dokumentet. Videre fører du også opp kontaktdetaljene dine som telefonnummer og e-postadresse, og eventuelt linker til dine personlige kontoer på sosiale medier. Slik vet rekruttererne hvordan de kan kontakte deg når brevet blir skrevet ut og sendes til en annen avdeling på kontoret. Det er lurt å holde informasjonen i toppteksten kort og konsis, slik at du har mer plass til å overbevise arbeidsgiveren at du er rett kandidat. Vitsen med denne delen: Å sikre at alle som ser brevet ditt vet hvem det tilhører og hvordan de kan komme i kontakt med deg.

Toppteksten i følgebrevet er også en del av brevets oppsett. Her kan du også legge til en fargeklatt eller et designelement, avhengig av bransjen eller organisasjonen du søker på. Noe du kan gjøre for å fremstå som enda mer nøye og raffinert, er å tilpasse stilen i alle dokumentene dine. Det vil si at du bruker samme topptekst i CV, følgebrev og andre dokumenter du blir bedt om å sende inn med søknaden. En mal kan gjøre ting mye enklere for deg, den bidrar til å skape rett balanse mellom profesjonalitet og kreativitet.

Følgebrev — stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillinger du søker på og eventuelt hvilken filial eller hvilken avdeling av selskapet eller organisasjonen. Oftest skriver du bare "Søknad på stilling som [tittel] (i [firmanavn])". Og når du søker på en deltidsstilling, skriver du: "Søknad på deltidsstilling i [firma/butikk/organisasjon]". Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: "Åpen søknad" eller "Søknad på stilling i [firma, butikk, osv.]" Og når du søker praksis- eller studieplass: "Søknad på praksis/studieplass i [firma, organisasjon, el.]" Vitsen med denne delen: Gjøre det tydelig hvilken stilling du søker på, og eventuelt hvilken filial eller avdeling (når det fins flere på flere steder).

Følgebrev — åpning

Åpningen er der du skal få leseren på kroken. Her er din sjanse til å fange lesernes oppmerksomhet med en morsom anekdote, et tydelig utsagn eller en energisk åpningssetning. Det er mange firmaer og organisasjoner som liker å jobbe med studenter på grunn av deres kreative tilnærminger og friske ideer. Ikke kjed leserne med en halvhjertet åpning som "Jeg skriver for å vise min interesse for den ledige stillingen i butikken deres...". I stedet oppfordrer du dem til å fortsette å lese brevet ditt, ved å tilby en liten smakebit av dine beste kvaliteter allerede i åpningsavsnittet. Vitsen med denne delen: Begynne følgebrevet ditt med en iøynefallende åpning som sikrer at leserne vil fortsette å lese.

Følgebrev – midtstykke 

Midtstykket utgjør den største delen av brevet ditt. Her kan du gå nærmere inn på dine suksesser, milepæler og synspunkter. Hvis du syns det ikke er helt tydelig hva du bør skrive i midtstykket, kan du dele det opp i 2 deler. I første delen kan du bruke STAR-metoden (STAR står for "situation, task, action, result" og på norsk: "situasjon, mål, handling og resultat") som er en flott måte å beskrive hva du har gjort og oppnådd tidligere. Husk å begrense hver anekdote til kun et par linjer, for å holde på lesernes oppmerksomhet gjennom hele brevet. I den andre delen kan du gå nærmere inn på dine relevante ferdigheter, fritids- og frivillighetsaktiviteter og arbeidserfaring. Sørg for at alt du skriver har en eller annen link til stillingen du søker på, for å vise hvorfor nettopp du er rett kandidat og vil passe inn utmerket. Vitsen med denne delen: Gi detaljert informasjon om dine unike kvaliteter og tidligere erfaring, ved hjelp av spesifikke eksempler på dine ferdigheter innen problemløsning og samarbeid med kolleger.

Følgebrev – avslutning og signatur

Gratulerer med at du har kommet helt til avslutningen av følgebrevet ditt! Alt du trenger å gjøre nå er å skrive et avsluttende avsnitt som høflig oppfordrer leserne til å ta kontakt med deg, for å lære mer om hvilken fantastisk kandidat du er. Den beste måten å gjøre dette på er å oppfordre til handling. Her viser du at du er ivrig etter å fortsette dialogen med arbeidsgiveren og du inviterer leserne til å ta kontakt med deg. Du vil at de oppfatter deg som selvsikker og målbevisst, uten å virke kjepphøy eller påståelig. Så gjenstår det bare å avslutte med en standardhilsen som "Med vennlig hilsen", "Beste hilsener" eller "Hilsen". Vitsen med denne delen: Avslutte brevet med en sterk og positiv tone og skape en effektiv oppfordring til handling som profesjonelt og høflig oppfordrer leserne til å ta kontakt med deg.

Oppsett på følgebrev for studenter og elever, og vanlige feil

Her får du noen tips til et flott følgebrev, som hjelper deg til å unngå de vanligste fallgruvene:

  • Irrelevant informasjon: Som student eller elev kan hobbyene og interessene dine være veldig nyttig i følgebrevet ditt (dette gjelder spesielt for elever på videregående). Men, hvis du søker på en "mer seriøs" jobb, er det nok best at du ikke skriver noe om familien og vennene dine eller fritidsklubben. Da bør du legge fokus på erfaringer som er relevante for jobben du søker på.
  • Oppsett og visuell stil: Generelt sett bør oppsettet i brevet ditt passe til bransjen og stillingen du søker på. Sterke farger og kreative skrifttyper gjør det ikke godt hos mer formelle arbeidsgivere, så sørg for at du finner riktig tone. En profesjonell designet mal kan hjelpe med dette.
  • Grammatikk- og skrivefeil: Du har kun én time igjen før søknadsfristen utløper og du vil sende inn søknaden din fortest mulig! Neste gang bør du sørge for at du har nok tid til korrekturlesing og stavekontroll av dokumentene dine. Eller enda bedre, la en venn(inne) se over alt du vil sende inn og be ham eller henne om tilbakemelding.
  • For alminnelig eller formell ordbruk: Følgebrevet ditt bør ha en profesjonell men fortsatt naturlig tone, akkurat som om du var et ekte menneske. De som leser søknaden din vet veldig godt om du bare har kopiert og limt inn andres tekst, eller bruker så pompøse og vanskelige ord at det er tydelig at du prøver å gjøre deg viktig. Å bruke dine egne ord er alltid det beste du kan gjøre.

Viktig å få med seg

Følgebrevet er det perfekte middelet for å overbevise og påvirke rekrutteringsansvarlige. Det kan være avgjørende og ekstremt nyttig, SELV når praksisplassen ikke krever det.

  • Vet hvordan strukturen til et følgebrev bør se ut, og husk formålene for hvert avsnitt.
  • Bruk empati og psykologi til å føre opp faktapunkter for å dra i land praksisplassen du ønsker.
  • Du må formidle riktig tone og huske hva arbeidsgivere leter etter i en praktikant.
  • Unngå uspesifikk tekst og formatingsfellene i tekstbehandlingsprogrammene. Bruk en visuell stil (inkludert designelementer) for å fange oppmerksomheten.

Med CVapp.no kan du lage et perfekt følgebrev på bare noen få minutter. Ingen usikkerheter, ingen problemer. Ta sjansen, og få drømmejobben!

Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.3
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4.5 av 5
basert på 699 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 300 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
410 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
110 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
250 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
220 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
140 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
49 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
53 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
7 300 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
33 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
88 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
3 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
43 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
48 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
21 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
18 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
5 100 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
16 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
97 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler