1. eksempler
  2. Økonomi, regnskap og finans
Skrevet av Susan ShorSusan Shor

Økonomi, regnskap og finans følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Økonomi, regnskap og finans, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Økonomi, regnskap og finansstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
4.0
Gjennomsnittlig rangering
har allerede gitt sin stemme
Økonomi, regnskap og finans følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Beste oppsett på et følgebrev for deg som jobber innen økonomi, regnskap og finans

Uansett hvilket yrke du har, vil et godt følgebrev vanligvis ha følgende grunnleggende oppsett:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning

Topptekst

Hensikten med toppteksten i følgebrevet er å formidle hvem du er og hvordan man kan kontakte deg. Navn, telefonnummer og e-postadresse bør alltid være med, mens postadresse og yrkestittel er valgfritt. Toppteksten setter også et visuelt og personlig preg på følgebrevet ditt, som bør matche CV-en din. 

Vanligvis er navnet ditt skrevet størst og først på siden. Dermed gir du et inntrykk av selvtillit, samtidig som det blir lettere å huske navnet ditt. Hvis søknaden din er skrevet ut og lagt i en stabel med 10 andre, er det attpåtil enklere å finne tilbake til den når den har en iøynefallende topptekst. 

Eksempler på hvordan du bruker CV-en din som inspirasjon til å skrive følgebrevet ditt.
Eksempler på hvordan du bruker CV-en din som inspirasjon til å skrive følgebrevet ditt.

Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillinger du søker på og eventuelt hvilken filial av selskapet.

Oftest skriver du bare: «Søknad på stilling som [tittel] (i [selskap])». Og når du søker på en deltidsstilling, skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [...]». Når du sender inn en åpen søknad skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [...]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [...]». 

Åpning

Klar, ferdig, skriv! I åpningen av følgebrevet har du en til to setninger for å fange leserens oppmerksomhet med en liten og frisk introduksjon til din personlighet og erfaring. Dette første avsnittet er uten tvil det viktigste avsnittet, nettopp fordi det kommer først i brevet. Og vi vet alle hvor viktig et godt førsteinntrykk er. Unngå tabber som skrivefeil og andre feil i grammatikk eller tegnsetting, og pass på at brevet er skreddersydd til stillingen du søker på. 

Bruk et energisk, livlig språk som viser ditt engasjement og din selvtillit, samtidig som du holder en profesjonell tone. Unngå klisjeer, skryt og tomprat, og vær kort og fyndig, for en godt skrevet åpning sikrer at personalsjefen får lyst til å lese videre. 

Tilpassbart eksempel på åpningen i et følgebrev

Søknad på stilling som regnskapssjef

Takk for at dere tar dere tid til å vurdere søknaden min. Med over 15 års erfaring som økonomi- og regnskapssjef fra flere mellomstore selskaper i Norden, var det på tide å flytte hjem igjen og satse på en stilling i et av de mest spennende selskaper i Norge.

Kopiert!

Midtstykke

Det er her du skal overbevise om at du er rett kandidat til jobben. 

Midtstykket utgjør hoveddelen av følgebrevet ditt. Det bør bestå av to til tre avsnitt og sette fokus på din arbeidserfaring, det du har oppnådd og eventuelle sertifiseringer du måtte ha, samt de beste ferdighetene og kvalitetene dine. Bruk gjerne en anekdote for å fortelle om dine største bragder og hvordan du taklet (uforutsette) utfordringer du møtte. Vær så spesifikk som mulig ved å bruke konkrete tall og fakta, samt handlingsverb som illustrerer dine meritter.

I det siste avsnittet av midtstykket legger du fortiden din bak deg, og går inn på nuet og hva du kan bety for selskapet i fremtiden. Husk at du ikke skal overbevise om at du fortjener jobben, men at du kan bidra til å løse selskapets problemer og utfordringer som sikrer vekst og bedre resultater.

Hensikten med midtstykket er kort sagt å overbevise personalsjefen om at du er litt av et aktivum for selskapet.

Tilpassbart eksempel på midtstykket i et følgebrev

Jeg mener bestemt at jeg kan bety mye for Nygård, Dahl og Kvamme, ettersom jeg har lignende verdier og idealer for fremtiden. Jeg har alltid strebet etter kontinuerlig forbedring av økonomi- og finansavdelingene jeg har jobbet i, gjennom nøye skreddersydde og implementerte prosessforbedringer. Jeg har veldig lyst til å gjøre det samme for Nygård, Dahl og Kvamme.

Jeg forstår at denne stillingen innebærer regnskap og økonomi for diverse partner- og datterselskaper, og jeg vil forsikre dere om at jeg har omfattende relevant erfaring i denne typen arbeid. I tillegg har jeg god erfaring fra å lede budsjett- og prognoseprosesser, samt spesialprosjekter innen finans.

Kopiert!

Avslutning

Følgebrevet avrunder du med å gi et godt sluttinntrykk og en kort oppsummering, samt en aldri så liten oppfordring til handling. 

For eksempel: 

«Jeg kommer svært gjerne på intervju for å diskutere hva jeg kan bety for selskapet og hva dere kan bety for meg.»

Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.0
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4 av 5
basert på 721 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 500 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
490 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
180 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
340 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
290 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
71 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
180 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
170 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
160 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
59 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
65 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
8 900 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
40 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
100 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
3 900 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
52 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
68 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
56 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
35 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
32 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
25 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
22 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
32 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
6 500 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
21 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
120 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler