1. eksempler
  2. Sjømann
Skrevet av Paul DruryPaul Drury

Sjømann følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Sjømann, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Sjømannstillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
5.0
Gjennomsnittlig rangering
23 har allerede gitt sin stemme
Sjømann følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Siden det daglige arbeidet til en sjømann har direkte påvirkning på livet og levebrødet til hele mannskapet, er måten du utfører arbeidet på like viktig som hva du gjør. I mange situasjoner er sikkerhet helt avgjørende, derfor bør følgebrevet ditt formidle både din tilnærming til arbeidet i tillegg til din tidligere erfaring. Du må vise at du er til å stole på. Det gjør du best under et jobbintervju, men det første beviset bør du allerede gi i følgebrevet.

En sjømanns karriere kan by på mange uventede utfordringer, så følgebrevet ditt bør fortelle noen av de mindre vanlige historiene fra karrieren din og vise at du har det som skal til når motgangen rammer. Å ramse opp arbeidsoppgavene dine vil ikke imponere noen – du bør vise at du er tilpasningsdyktig, rolig i vanskelige situasjoner, og har en jernvilje til å komme deg gjennom selv de tøffeste situasjonene. Ved å fortelle noen unike historier viser du at du er forberedt på det uventede.

Det å samarbeide tett og godt med andre for å løse problemer og å ha en innstilling som viser at du vil gjøre en fremragende innsats i teamet, er viktige ingredienser i et følgebrev for en sjømann. Personlige egenskaper vil spille en stor rolle i ansettelsesprosessen, siden du kommer til å tilbringe mye tid sammen med mannskapet. Vær deg selv, så finner du en gruppe likesinnede kolleger.

Denne yrkesspesifikke guiden med tilhørende følgebreveksempel for en sjømann er en del av vårt store utvalg av følgebrev som viser deg hvordan du får mest mulig ut av dette viktige dokumentet og sikrer deg et intervju for jobben du ønsker deg. Å skrive et følgebrev er noe helt annet enn å skrive CV, så la oss se nærmere på detaljene.

I denne følgebrevguiden rettet mot sjøfolk vil vi utforske:

  • Det beste oppsettet i et følgebrev som skaper riktig struktur for historien din
  • Hvilken informasjon du bør inkludere i åpningen, midtstykket og avslutningen
  • Hvordan du skriver et følgebrev hvis du mangler erfaring som sjømann
  • Skrivetips og vanlige feil du bør unngå i følgebrevet
Statistisk innsikt

Siden høyere utdanning ikke er et sentralt krav, er det derfor ekstra viktig å få frem de riktige aspektene ved din personlighet og tidligere erfaring.

Beste oppsett i et følgebrev for en sjømann

Alle sjøfolk har mange historier å fortelle, men hvordan bør du strukturere oppsettet i følgebrevet, og hvilke historier kan du fortelle hvor i brevet? Alle historier trenger en fengende åpning, et solid midtstykke og en minneverdig avslutning. Det samme gjelder et følgebrev for en sjømann og egentlig hvilket som helst annet yrke. Dette er strukturen du bør følge:

  • Topptekst
  • Overskrift: Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning: Konklusjon og oppfordring til handling
Eksperttips

Denne guiden har til hensikt å gi deg noen konkrete tips til et følgebrev for en sjømann, men det finnes mange flere generelle ideer i vår omfattende guide om følgebrev. Du har kanskje en fargerik fortid som omfatter langt mer enn en sjømanns kjerneoppgaver, så vurder å skrive følgebrevet ditt fra så mange vinkler som mulig. Det finnes mange overførbare ferdigheter som er nyttige for et liv til sjøs.

Her er vårt følgebreveksempel for en sjømann, som kan gi deg litt inspirasjon:

Tilpassbart følgebreveksempel

Arbeidet på et fiskefartøy har lært meg alt jeg trenger å vite om drift og vedlikehold av fiskeutstyr og maskineri.

Barentshavet var en tøff innvielse i yrket. Etter å ha flyttet sørover, innser jeg at krabbefiske ikke er mindre utfordrende. I min siste jobb var jeg ansvarlig for en rekke oppgaver, inkludert vask og vedlikehold av fartøyet og utstyret, håndtering av redskap, fangst og utstyr på dekk, manøvrere og navigere fartøyet, og levere fangst til mottaksstasjonen. Jeg er vant til å jobbe med ulike typer utstyr og teknologi, og er sikker på at jeg raskt kan tilpasse meg nye systemer.

Jeg har alle nødvendige lisenser og flere sertifikater, blant annet STCW-F Sikkerhetskurs, HMOB sertifikat, brovaktsertifikat, fagbrev og lignende. Jeg er også godt kjent med maritime forskrifter og sikkerhetsprotokoller.

Det siste fartøyet jeg jobbet på var utstyrt med den nyeste teknologien som jeg var medansvarlig for. Et nytt ekkoloddsystem som jeg foreslo, var delvis ansvarlig for en volumøkning på 41 % i løpet av sesongen, og nytt sikkerhetsutstyr sørget for 74 % færre småskader.

Når det gjelder å støtte kapteinen, har jeg erfaring med både navigasjon og styring av 60-70 fots fiskefartøy. Jeg har utmerkede navigasjonsevner og kan styre et fartøy i trafikkerte skipsleier med selvtillit og nøyaktighet. Jeg er kjent som en pålitelig, årvåken og dyktig medarbeider som tar de riktige beslutningene også når det haster.

Jeg ser frem til muligheten til å bli med mannskapet på en tur for å finne ut hvordan vi passer sammen. Jeg har hørt mye godt om mannskapet deres.

Med vennlig hilsen

Ole Bastian Lind

Kopiert!

Topptekst

Enhver sjøkaptein vil sette effektivitet og enkelhet øverst på prioriteringslisten, så toppteksten i følgebrevet ditt bør inneholde de grunnleggende opplysningene uten unødvendig ståhei. Unngå finurlig grafikk og grelle farger for enhver pris.

Toppteksten bør inneholde de viktigste kontaktopplysningene dine – fullt navn, e-postadresse og kanskje en sosiale medier-profil (for å vise at du brenner for livet på havet). Hvis disse opplysningene mangler, kan den rekrutteringsansvarlige lure på hva du prøver å skjule. Når personlighet betyr så mye, hvorfor er du da så tilbakeholden for en ordentlig bakgrunnssjekk?

Gjør det enkelt å komme i kontakt med deg. Hvis toppteksten inneholder all nødvendig informasjon, kan leseren raskt gå videre til det som er viktigere i følgebrevet ditt: Din erfaring og din historie. Ikke vær eplekjekk med e-postadressen: [email protected] kan gi inntrykk av at du ikke tar jobben din seriøst nok. Bruk en privat e-postadresse med ditt navn og en vanlig leverandør.

Du trenger ikke å oppgi hele postadressen din i følgebrevet. Spesielt når stillingen krever at du er til havs flere uker av gangen.

Hensikten med toppteksten: Formidle navnet ditt og kontaktdetaljene dine på en diskré måte, med et stilrent, enkelt design.

Overskrift: Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillingen du søker på og eventuelt hvilket fartøy.

Oftest skriver du bare «Søknad på stilling som [tittel] (i [firmanavn])». Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [firmanavn]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [firmanavn]».

Åpning

I åpningen av følgebrevet bør du gjøre det tydelig at du forstår de spesifikke kravene til stillingen og hvordan din tidligere erfaring viser at du er rett kandidat til jobben. Vær konkret, gi eksempler og vis litt personlighet.

Siden teamarbeid er et viktig krav for en sjømann, er det en god måte å starte brevet på ved å vise at du har lang erfaring med å samarbeide med andre (i ulike sammenhenger). Din potensielle arbeidsgiver er ikke ute etter en ensom ulv. Derfor bør åpningen din fremheve deg som en sentral del av et velfungerende team. Ta gjerne med hvordan du har jobbet sammen med tidligere mannskap for å utføre de daglige gjøremålene. Ikke la følgebrevet bare handle om deg selv.

Hensikten med åpningen: Du vet hvilke egenskaper som virkelig betyr noe som sjømann – sørg for at din fremtidige sjef får et inntrykk av dem i åpningen av følgebrevet.

Tilpassbar åpning

Arbeidet på et fiskefartøy har lært meg alt jeg trenger å vite om drift og vedlikehold av fiskeutstyr og maskineri.

Kopiert!

Midtstykke

I midtstykket av følgebrevet utdyper du erfaringen din og forteller et par historier som både passer til den aktuelle stillingen og bidrar til at du skiller deg ut fra konkurrentene dine. Hvis historiene ikke er relevante, blir de ignorert. Hvis de er felles for mange andre, vil de drukne i mengden.

Ikke gå i fellen at du rett og slett gjentar stillingsbeskrivelsen i følgebrevet ditt. Midtstykket av brevet bør trekke leseren inn i historien din og forklare hvordan du gjør en unik forskjell med din innsats om bord. Som nevnt tidligere avhenger sikkerheten og velværet til mannskapet på hva du gjør og hvordan du gjør det. Sett det du forteller inn i en sammenheng, og kvantifiser prestasjonene dine der det er mulig.

Selv om et følgebrev bør skrives fra et førstepersonsperspektiv, bør stillinger som innebærer mye teamarbeid også nevne prestasjonene til de rundt deg. En sjømann er et tannhjul i en utrolig sammensveiset maskin, så om du gir ære til andre når du søker jobb, viser du at du er en del av en helhet. Ydmykhet er en viktig egenskap for en sjømann. Du er på ditt beste når du samarbeider med resten av mannskapet.

Det kan virke opplagt, men det er viktig å nevne noen av de helt avgjørende personlige egenskapene som enhver sjømann bør ha. Kanskje du kan fortelle litt om hva som motiverer deg til å dra på de lange seilasene, eller gi et innblikk i ditt konkurranseinstinkt. Å dra til sjøs er et tøft liv og arbeid på mange plan, så din fremtidige arbeidsgiver vil gjerne vite hvorfor du gjør det.

Hensikten med midtstykket: Sørge for at kjernen i følgebrevet ditt er relevant og unikt, og at du posisjonerer deg som en del av mannskapet.

Tilpassbart midtstykke

Barentshavet var en tøff innvielse i yrket. Etter å ha flyttet sørover, innser jeg at krabbefiske ikke er mindre utfordrende. I min siste jobb var jeg ansvarlig for en rekke oppgaver, inkludert vask og vedlikehold av fartøyet og utstyret, håndtering av redskap, fangst og utstyr på dekk, manøvrere og navigere fartøyet, og levere fangst til mottaksstasjonen. Jeg er vant til å jobbe med ulike typer utstyr og teknologi, og er sikker på at jeg raskt kan tilpasse meg nye systemer.

Jeg har alle nødvendige lisenser og flere sertifikater, blant annet STCW-F Sikkerhetskurs, HMOB sertifikat, brovaktsertifikat, fagbrev og lignende. Jeg er også godt kjent med maritime forskrifter og sikkerhetsprotokoller.

Det siste fartøyet jeg jobbet på var utstyrt med den nyeste teknologien som jeg var medansvarlig for. Et nytt ekkoloddsystem som jeg foreslo, var delvis ansvarlig for en volumøkning på 41 % i løpet av sesongen, og nytt sikkerhetsutstyr sørget for 74 % færre småskader.

Når det gjelder å støtte kapteinen, har jeg erfaring med både navigasjon og styring av 60-70 fots fiskefartøy. Jeg har utmerkede navigasjonsevner og kan styre et fartøy i trafikkerte skipsleier med selvtillit og nøyaktighet. Jeg er kjent som en pålitelig, årvåken og dyktig medarbeider som tar de riktige beslutningene også når det haster.

Kopiert!

Avslutning: Konklusjon og oppfordring til handling

Det viktigste en kaptein ser etter hos en sjømann, er noen som vedkommende kan samarbeide godt med og komme overens med. Når du tilbringer lang tid på sjøen, leter du etter en sjelevenn. Avslutningen i følgebrevet ditt bør gi et siste innblikk i din personlighet før din potensielle arbeidsgiver bestemmer seg for å invitere deg til et jobbintervju.

Forhåpentligvis har CV-en og følgebrevet gjort jobben sin, så de siste linjene i følgebrevet bør avsluttes best mulig. Be om et jobbintervju på en høflig og respektfull måte. Hvis søknaden din passer godt til stillingen, er det ingenting galt i å si at du ser frem til et eventuelt møte og til å få vite mer om detaljene i stillingen.

Hensikten med avslutningen: Gi dem en siste personlighetsbasert grunn til å ansette deg, og ikke vær redd for å si at du ser frem til et mulig intervju.

Tilpassbar avslutning

Jeg ser frem til muligheten til å bli med mannskapet på en tur for å finne ut hvordan vi passer sammen. Jeg har hørt mye godt om mannskapet deres.

Med vennlig hilsen

Ole Bastian Lind

Kopiert!

Skrivetips: Vanlige feil du bør unngå i følgebrev

Kommunikasjonsevner er viktige for en sjømann, men skriveferdigheter står ikke høyt på ønskelisten. Likevel, selv om du sannsynligvis ikke vil bli dømt for grammatikk- eller skrivefeil, antyder de en mangel på sans for detaljer, noe som kan være utrolig farlig når du er ute på åpent hav. Når det er flere søkere, har du ikke råd til at følgende feil sår tvil hos den rekrutteringsansvarlige:

  1. Grammatikk- og stavefeil: Benytt deg av programvarer for stavekontroll og grammatikk på nettet, for å sikre at eventuelle åpenbare feil er fanget opp. Det kan også være lurt å be en venn lese korrektur.
  2. En vennlig tone: Du kommer til å tilbringe mye tid med dine fremtidige kolleger, så ikke vær for formell i tonen i brevet. Skriv som om du har en samtale med dem – hold det lett. Se på det som en monolog som innleder intervjuprosessen.
  3. Standardiserte brev: Det er alltid en fristelse å gi uspesifikke eksempler og bare kopiere ansvarsområdene i stillingsannonsen. Å gå i denne fellen er den raskeste måten å havne i avslagsbunken på – du må finne en måte å skille deg ut positivt på.
Eksperttips

Å få innholdet i følgebrevet ditt riktig er halve jobben. Du må også sørge for at det er visuelt tiltalende. Hvis du eksperimenterer med ulike oppsett i Word, eller på egen hånd lager en PDF-versjon, risikerer du at søknaden din ser annerledes ut i ulike nettlesere osv. Spar deg bryet med en av våre ekspertdesignede, enkle følgebrevmaler. Utseendet betyr like mye som detaljene.

Skrive et følgebrev når du mangler erfaring som sjømann

Det er gode muligheter å få jobb som sjømann uten tidligere erfaring. I så fall bør følgebrevet ditt inneholde alle de overførbare ferdighetene som kan være nyttige i en stilling som sjømann. Tenk på tekniske ferdigheter, fysisk god form, sans for detaljer, gode kommunikasjonsevner, vilje til å takle tøffe omgivelser, samt evne til å arbeide i team under konstant press.

Du kommer ikke til å være den eneste som søker med liten erfaring, så ikke unnskyld deg for det. Beskriv hvordan du er som person og hvorfor du mener at din tidligere erfaring er relevant. Du må vise at du forstår hva stillingen innebærer, så ikke vær redd for å gjøre noen koblinger til det som forventes av deg.

Viktig å få med seg

  1. Vis at du har ferdighetene og personligheten som skal til for å utmerke deg i et av verdens mest krevende yrker. Å være sjømann er hardt arbeid – både fysisk og mentalt.
  2. Bruk oppsettet som nevnt i denne guiden til å fortelle historien din på en logisk måte.
  3. Det er mulig å få jobb som sjømann uten erfaring, men du må bruke følgebrevet ditt til å matche fortiden din med ditt fremtidige potensial.
  4. Sjekk søknaden din for slurvefeil, siden sans for detaljer er en viktig egenskap i jobben.
Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
5.0
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4.5 av 5
basert på 700 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 300 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
420 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
110 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
250 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
220 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
150 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
140 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
49 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
53 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
7 300 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
33 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
88 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
3 100 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
43 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
58 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
48 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
21 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
19 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
5 200 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
16 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
98 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler