1. eksempler
  2. Journalist
Skrevet av Karl KahlerKarl Kahler

Journalist følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Journalist, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Journaliststillinger i 2024. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
4.9
Gjennomsnittlig rangering
71 har allerede gitt sin stemme
Journalist følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Beste oppsett på et følgebrev for en journalist

Som journalist vet du hvor viktig struktur er – tittel, ingress, brødtekst, bilde og bildetekst. Det sies at nyhetssaker består av notater, sitater og anekdoter. Uten struktur blir det kaos, og derfor er et sammenhengende oppsett helt avgjørende. 

For å skrive et godt følgebrev trenger du også en tydelig og logisk struktur. Bruk følgende oppsett for å sikre at brevet ditt formidler  motivasjonen din på en effektiv og fyndig måte:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Oppfordring til handling
  • Avslutning
Tilpassbart eksempel på et følgebrev

Søknad på stilling som senior sportsjournalist i Daily Planet

Høydepunktet hittil i min karriere som sportsjournalist er at jeg i år vant den gjeve Metropolis-prisen for sportsjournalistikk. Dette fikk meg til å forstå hvor stor innvirkning ordene våre har på selve idretten og tilskuerne. Folk elsker å snakke om idrett, men de liker også å lese andres og spesielt en eksperts meninger, analyser og dybdeintervjuer.

Som sportsjournalist hjelper jeg fansen med å gjenoppleve magiske idrettsøyeblikk med ord, og mine artikler har havnet på førstesiden av Daily Bugle ved flere anledninger. Med en stilling som senior sportsjournalist i Daily Planet ville jeg ha muligheten til å nå et enda større publikum.

Som tidligere langrennsløper på det norske rekruttlandslaget (samtidig som jeg tok en bachelorgrad i journalistikk ved OsloMet), har jeg konkurrert med og mot noen av de beste på landslaget i dag. Mine nære relasjoner gir meg tilgang til bakgrunnshistorier som andre ofte ikke har. Alle og enhver kan forstå at det er mye og hard trening som skal til for å
gjøre det godt på landslaget. Det jeg liker å gjøre er å gå enda mer inn på bakgrunnen til organisasjonene og de ulike (lands)lagene, med ekstra fokus på mentaliteten til de enkelte utøverne. Noen av mine mest leste artikler fra de siste årene er:

  • Avsløringene min om bestikkelser innen Metropolis' idrettsforbund
  • «Langrenn og Vinter-OL, fra da til nå og fra øst til vest»
  • «Tore i skisporet, veien fra juniorlandslaget til OLs storfavoritt»

 

Før jeg begynte som sportsjournalist på alvor, drev jeg bloggen til min lokale langrennsklubb i flere år. I tillegg var jeg ansvarlig for klubbens sosiale mediekanaler. Jeg var faktisk en
av de første som brukte Snapchat og Tiktok til å reklamere for klubben, og dens blogg og nyhetssaker.

Jeg legger ved et utvalg av de mest populære publikasjonene mine, og tar gjerne imot muligheten til å dele lidenskapen min for både sommer og vinteridrett, og langrenn spesielt.

Vennlig hilsen 

Trond Eirik Hammer

Kopiert!
Les lederbiografier og opprett forbindelse
Les lederbiografier og opprett forbindelse

Topptekst

Øverst på siden i følgebrevet skal det være en topptekst (gammeldags: brevhode) med navn, telefonnummer og e-postadresse. Om du også tar med yrkestittelen og postadressen din, er valgfritt. Å utelate toppteksten ville være det samme som å presentere et blanko visittkort: Ingen kommer til å vite hvem du er eller hvordan de kan nå deg.

Som journalist forstår du hvor viktig godt design er, og det er den andre funksjonen til toppteksten. Når det gjøres riktig, er toppteksten et attraktivt designelement som får brevet til å se bra ut ved første øyekast, til og med før et eneste ord har blitt lest. Vær gjerne kreativ med en liten fargeklatt, typografi, layout og tomrom. Toppteksten skal gi siden et tiltalende design som vekker interessen til mottakeren før vedkommende har lest et eneste ord. 

Stillingen du søker på

Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillingen du søker på og eventuelt hvilken avdeling i avisen, nyhetsbyrået, organisasjon eller lignende.

Oftest skriver du bare: «Søknad på stilling som (freelance) journalist (i [...])». Når du sender inn en åpen søknad skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [...]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [...]».

Åpning

Så var det tid for ingressen som er den viktigste delen av enhver historie fordi den kommer først. Hver dag skanner millioner av folk nyhetssaker på papir og nett, og bestemmer seg for om de skal lese hele ved å kun se på det første avsnittet. Blir leseren interessert? Da leser de hele. Ikke det? Da fortsetter leseren til neste artikkel.

Det er derfor godt mulig at du bruker mer tid og krefter på det første avsnittet enn på resten av brevet til sammen. En god historie trenger en sterk åpning (ingress) for å fange leserens interesse, et illustrerende midtstykke (brødteksten) som overbeviser leseren at du er rett kandidat til jobben, og en oppfordring til handling som konklusjon og avslutning.

For å hale i land drømmejobben, trenger du altså først og fremst å få arbeidsgiveren på kroken. Dette er din sjanse til å fange lesernes oppmerksomhet med en morsom anekdote, et tydelig utsagn eller en energisk åpningssetning. Bruk et energisk, livlig språk som oppmuntrer leseren til å fortsette å lese resten av søknaden din. 

Tilpassbart eksempel på åpningen i et følgebrev

Søknad på stilling som senior sportsjournalist i Daily Planet

Høydepunktet hittil i min karriere som sportsjournalist er at jeg i år vant den gjeve Metropolis-prisen for sportsjournalistikk. Dette fikk meg til å forstå hvor stor innvirkning ordene våre har på selve idretten og tilskuerne. Folk elsker å snakke om idrett, men de liker også å lese andres og spesielt en eksperts meninger, analyser og dybdeintervjuer.

Kopiert!

Midtstykke

Selv den beste åpningsanekdoten får ikke gjort jobben sin hvis du ikke følger opp med å komme til kjernen av budskapet ditt raskt. 

For det er her i midtstykket at du skal overbevise leseren om at nettopp du er rett kandidat til jobben. Det samme gjør du i en nyhetssak der du skal legge frem bevis for dine konklusjoner. 

I to til tre avsnitt forteller du litt om bakgrunnen og den relevante arbeidserfaringen din, samt dine beste kvaliteter.  

Relevant erfaring er alltid viktigst når du skal overtale en potensiell ny arbeidsgiver at du er drømmekandidaten. Så ikke bare beskriv hvor du har jobbet eller hvor lenge, men fortell om utfordringer du møtte og hvordan du taklet dem. Vær spesifikk, bruk konkrete fakta og tall der det er mulig og passer seg.

Tilpassbart eksempel på midtstykket i et følgebrev

Som sportsjournalist hjelper jeg fansen med å gjenoppleve magiske idrettsøyeblikk med ord, og mine artikler har havnet på førstesiden av Daily Bugle ved flere anledninger. Med en stilling som senior sportsjournalist i Daily Planet ville jeg ha muligheten til å nå et enda større publikum.

Som tidligere langrennsløper på det norske rekruttlandslaget (samtidig som jeg tok en bachelorgrad i journalistikk ved OsloMet), har jeg konkurrert med og mot noen av de beste på landslaget i dag. Mine nære relasjoner gir meg tilgang til bakgrunnshistorier som andre ofte ikke har. Alle og enhver kan forstå at det er mye og hard trening som skal til for å
gjøre det godt på landslaget. Det jeg liker å gjøre er å gå enda mer inn på bakgrunnen til organisasjonene og de ulike (lands)lagene, med ekstra fokus på mentaliteten til de enkelte utøverne. Noen av mine mest leste artikler fra de siste årene er:

  • Avsløringene min om bestikkelser innen Metropolis' idrettsforbund
  • «Langrenn og Vinter-OL, fra da til nå og fra øst til vest»
  • «Tore i skisporet, veien fra juniorlandslaget til OLs storfavoritt»

 

Før jeg begynte som sportsjournalist på alvor, drev jeg bloggen til min lokale langrennsklubb i flere år. I tillegg var jeg ansvarlig for klubbens sosiale mediekanaler. Jeg var faktisk en
av de første som brukte Snapchat og Tiktok til å reklamere for klubben, og dens blogg og nyhetssaker.

Kopiert!

Oppfordring til handling

Avslutt gjerne med et smell, ikke et klynk. Du kan gi en kort oppsummering av det du allerede har sagt, takke leseren for tiden han/hun/hen brukte på søknaden din, men du må i hvert fall oppfordre til en form for handling. Det kan være så enkelt som å si at du ser frem til et svar, eller at du gjerne diskuterer hva du kan bety for den potensielle nye arbeidsgiveren din. 

Avslutt på en selvsikker (ikke arrogant) måte, og inviter til å fortsette samtalen du har startet. 

Tilpassbart eksempel på en oppfordring til handling

Jeg legger ved et utvalg av de mest populære publikasjonene mine, og tar gjerne imot muligheten til å dele lidenskapen min for både sommer og vinteridrett, og langrenn spesielt.

Vennlig hilsen 

Trond Eirik Hammer

Kopiert!

Avslutning

Så gjenstår det bare å signere brevet med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende, samt navnet ditt.

Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.9
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4.5 av 5
basert på 687 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 200 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
380 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
100 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
220 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
200 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
53 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
110 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
45 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
48 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
6 600 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
30 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
81 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
2 700 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
39 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
54 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
45 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
24 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
25 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
19 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
17 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
25 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
4 600 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
14 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
84 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler