1. eksempler
  2. Digital markedsføring
Skrevet av Anna MuckermanAnna Muckerman
Certified Professional Resume Writer
CPRW

Digital markedsføring følgebreveksempel

Oppdag hvordan du kan skrive et engasjerende følgebrev når du søker jobb som digital markedsfører. Lær hvordan du presenterer dine unike ferdigheter og erfaringer på en overbevisende måte. Vi viser deg hvordan du skiller deg ut blant andre søkere og øker sjansene dine for å sikre drømmejobben innen digital markedsføring.
Digital markedsføring følgebreveksempel
Rediger følgebrev

I en digital tidsalder er det ofte digitale markedsførere som sikrer et foretaks suksess. Det gjør de ved hjelp av sosiale medier, HTML og søkemotoroptimalisering. Både store og små foretak søker fagfolk til å utvikle markedsføringsstrategier og utnytte nettet effektivt, så etterspørselen er høy.

Men selv om du vet hvordan du selger et produkt, kan det være en utfordring å markedsføre deg selv. Når du søker en digital markedsføringsjobb, er et perfekt følgebrev avgjørende for å gjøre et godt førsteinntrykk og vise frem dine sterkeste sider.

Følgebreveksempel for en stilling innen digital markedsføring

Tilpassbart følgebreveksempel for en stilling innen digital markedsføring

9. september 2024

Søknad på stilling som digital markedsføringssjef

Digital markedsføring handler om å finne en stemme, forsterke den og bygge et fellesskap rundt den. I mine tre tidligere stillinger har jeg skapt prisbelønte sosiale medier-strategier, realisert en vekst i kundekretsen på 1700 % og økt merkebevisstheten fra 2 % til 102 %.

En effektiv SoMe-strategi lever av seg selv, og som digital markedsføringssjef er det min oppgave å skape de rette forutsetningene for at dette kan skje. Gjennom optimalisering av digitale markedsføringskampanjer for forbrukermerkevarer har jeg knekt forbrukerkoden og blant annet tredoblet iskremsalget og sikret at en ny serie smoothies tok 25 % markedsandel i løpet av et halvt år.

Jeg har vedlagt et utvalg av høydepunkter fra porteføljen min som jeg mener kan være relevante for kampanjene dere planlegger. Alle merkevarer er forskjellige, men i mange situasjoner vil en tilnærming som fungerer for én merkevare, sannsynligvis også fungere for en annen.

Jeg har omfattende erfaring innen forbrukermarkedsføring, og jeg er trygg på at jeg kan omsette mine tidligere suksesser til fantastiske resultater hos dere.

Jeg stiller svært gjerne til intervju for å diskutere mine ideer om hvordan dere kan løfte Unilofts merkevarer til neste nivå på sosiale medier.

Vennlig hilsen 

Fariha Alam Kristoffersen

Kopiert!

Oppsett i et følgebrev for en stilling innen digital markedsføring

Akkurat som en markedsføringskampanje må planlegges nøye, bør strukturen og oppsettet i et følgebrev organiseres slik at det formidler dine erfaringer og ferdigheter optimalt. Nøkkelen ligger i detaljene og relevansen av innholdet i følgebrevet ditt. Vi anbefaler følgende oppsett:

  1. Topptekst. Først nevner du navnet ditt og kontaktdetaljene dine, og deretter datoen (søknaden din kan bli skrevet ut og sendt videre til en annen avdeling).
     
  2. Overskrift. I fet skrift skriver du stillingen du søker på, og eventuelt navnet på arbeidsgiveren. For eksempel «Søknad på stilling som digital markedsfører»
     
  3. Åpning. I åpningen skal du fange arbeidsgiverens oppmerksomhet ved å presentere deg selv og dele din store interesse for både stillingen og arbeidsgiveren.
     
  4. Midtstykke. I midterste del av følgebrevet fremhever du dine beste og mest relevante erfaringer, ferdigheter og prestasjoner – gjerne med konkrete eksempler.
     
  5. Avslutning. Her oppsummerer du hvorfor du er en utmerket kandidat og gjentar hvorfor du er interessert i nettopp denne stillingen. Ikke glem å oppfordre arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg.
     
  6. Signatur. Helt til slutt skriver du en respektfull og vennlig hilsen, samt navnet ditt.

Husk at hver del av følgebrevet ditt utgjør en integrert del av en sammenhengende fortelling om dine karrierevalg og ambisjoner, så hold en profesjonell og høflig tone.

Eksperttips

Trenger du mer inspirasjon? Ta en titt på våre relaterte følgebreveksempler for en stilling innen digital markedsføring:

For mer detaljert informasjon om hver av delene, kan du lese vår omfattende guide om hvordan skrive et følgebrev.

Når du har oppsettet på plass, er du klar til å få arbeidsgiveren på kroken.

Åpningen i et følgebrev for en stilling innen digital markedsføring

Det første avsnittet i et følgebrev er avgjørende for å fange leserens oppmerksomhet. Tonen er like viktig som innholdet, så bruk et varmt og positivt språk som fremhever kompetansen din. Vis at du prioriterer både arbeidsgiverens mål og kundenes behov.

Skriv en spennende og profesjonell åpning som raskt kommer til poenget. En interessant anekdote, relevant statistikk eller et bemerkelsesverdig faktum kan gjøre en stor forskjell. Det er viktig at denne informasjonen leder naturlig inn i resten av brevet, slik at det skaper en sammenhengende og overbevisende historie som vekker nysgjerrighet og oppmuntrer til videre lesing.

Alle eksempler

Digital markedsføring handler om å finne en stemme, forsterke den og bygge et fellesskap rundt den. I mine tre tidligere stillinger har jeg skapt prisbelønte sosiale medier-strategier, realisert en vekst i kundekretsen på 1700 % og økt merkebevisstheten fra 2 % til 102 %.

Ikke gjøre

Herved søker jeg på stillingen digital markedsfører. Jeg er interessert i stillingen fordi jeg kan mye om sosiale medier. Jeg er personlig aktiv på både Facebook, Instagram, LinkedIn og Snapchat, og er derfor sikker på at jeg har mye å bidra med i teamet.

En godt utformet åpning kan sette tonen for hele søknaden og gjøre at du skiller deg ut blant andre søkere, samtidig som du gir arbeidsgiveren noen gode ledetråder å utforske under et jobbintervju.

Tilpassbart eksempel på en åpning i et følgebrev

9. september 2024

Søknad på stilling som digital markedsføringssjef

Digital markedsføring handler om å finne en stemme, forsterke den og bygge et fellesskap rundt den. I mine tre tidligere stillinger har jeg skapt prisbelønte sosiale medier-strategier, realisert en vekst i kundekretsen på 1700 % og økt merkebevisstheten fra 2 % til 102 %.

Kopiert!

Midtstykket i et følgebrev for en stilling innen digital markedsføring

Midtstykket i et følgebrev kan være en utfordring å skrive. Du kan ikke gå inn på alle kampanjene du har kjørt. I stedet bør du heller gi noen eksempler på hvordan du implementerer diverse markedsføringsstrategier og håndterer ulike kundebehov, samtidig som du gjør følgende:

  • Fremheve dine beste og mest relevante ferdigheter og erfaringer
  • Oppsummere hvorfor du er en utmerket kandidat på en effektiv måte
  • Vise hvordan du passer perfekt inn på arbeidsplassen

Første avsnitt i midtstykket: Din egnethet for stillingen (ferdigheter og erfaring)

I det første avsnittet i midtstykket går du nærmere inn på dine beste ferdigheter og erfaringer som gjør deg til en perfekt match for både stillingen og arbeidsgiveren.

Nedenfor har vi noen eksempler på hvordan du kan formidle de viktigste kvalitetene dine:

  1. Kreativitet: Nevn en innovativ kampanje eller strategi du har utviklet eller implementert, som resulterte i en betydelig økning i kundeengasjement eller salg, og gå inn på konseptet og suksessen.
  2. Analytiske ferdigheter: Gi eksempler på hvordan du har brukt dataanalyse til å optimalisere kampanjer, og forklar hvordan du tolket data og gjorde justeringer som førte til suksesser.
  3. Teknisk kompetanse: Fremhev din tekniske kompetanse ved å nevne spesifikke verktøy eller plattformer du mestrer, og beskriv kort hvordan disse ferdighetene har gjort en forskjell.
  4. Kommunikasjonsevner: Fortell om en gang du koordinerte med teamet eller kunder for å utvikle en vellykket markedsføringsstrategi. Beskriv utfordringene og hvordan du løste dem.
  5. Prosjektledelse: Beskriv hvordan du ledet et markedsføringsprosjekt fra start til slutt, inkludert tidsstyring, ressurshåndtering og oppnåelse av budsjett- og prosjektmål.

Ved å nevne konkrete eksempler og resultater, kan du tydelig formidle at du har disse viktige kvalitetene og understreke hvordan de vil være til fordel for den aktuelle arbeidsgiveren.

Eksperttips

En fin måte å fremheve dine mest relevante erfaringer og ferdigheter på er STAR-metoden (STAR står for «situation, task, action, result» og på norsk: «situasjon, mål, handling, resultat»). Du forklarer kort situasjonen og målet eller oppgaven du sto overfor, og deretter hva du gjorde og hva som var resultatet.

Neste avsnitt i midtstykket: Hvorfor du passer rett inn hos arbeidsgiveren

Å tilpasse følgebrevet til arbeidsgiverens krav og behov, samt arbeidsmiljø og eventuelt idégrunnlag, er nøkkelen til et iøynefallende og fremragende følgebrev. Vis at du ikke bare oppfyller kravene, men at du også passer perfekt inn hos den aktuelle arbeidsgiveren.

Tilpass følgebrevet ved å hente informasjon og relevante nøkkelord fra stillingsbeskrivelsen og arbeidsgiverens nettsted. For eksempel:

  • Bidra aktivt til utvikling og implementering av våre (strategiske) markedsførings- og kommunikasjonsstrategier
  • Planlegge og gjennomføre digitale aktiviteter rettet mot diverse kundegrupper
  • Oppdatere, vedlikeholde og utvikle selskapets nettsider
  • Planlegge og optimalisere innhold på nettsidene, bloggen og SoMe
  • Gjennomføre markedsanalyser og utarbeide rapporter for å identifisere trender og muligheter, samt måle digital synlighet, rekkevidde og engasjement
  • Omfattende kompetanse innen digitale markedsføringsverktøy og digital annonsering
  • Solid erfaring med søkemotoroptimalisering, nettsted- og kampanjeanalyse

Kort sagt bør du vise genuin interesse for både stillingen, arbeidsgiveren og digital markedsføring som sådan.

Tilpassbart eksempel på et midtstykke i et følgebrev

En effektiv SoMe-strategi lever av seg selv, og som digital markedsføringssjef er det min oppgave å skape de rette forutsetningene for at dette kan skje. Gjennom optimalisering av digitale markedsføringskampanjer for forbrukermerkevarer har jeg knekt forbrukerkoden og blant annet tredoblet iskremsalget og sikret at en ny serie smoothies tok 25 % markedsandel i løpet av et halvt år.

Jeg har vedlagt et utvalg av høydepunkter fra porteføljen min som jeg mener kan være relevante for kampanjene dere planlegger. Alle merkevarer er forskjellige, men i mange situasjoner vil en tilnærming som fungerer for én merkevare, sannsynligvis også fungere for en annen.

Jeg har omfattende erfaring innen forbrukermarkedsføring, og jeg er trygg på at jeg kan omsette mine tidligere suksesser til fantastiske resultater hos dere.

Kopiert!
Eksperttips

Det er viktig at du tar hensyn til automatiserte søknadssystemer (ATS) som filtrerer søknader ved å skanne etter spesifikke nøkkelord. Disse nøkkelordene finner du i stillingsbeskrivelsen, så studer den nøye, og bruk samme språk og tone i søknaden din som i annonsen.

Avslutning og oppfordring til handling: Avslutt sterkt

Nå som du har gjort det tunge arbeidet, er det på tide å avslutte følgebrevet på en sterk måte. Oppsummer kort hvorfor du er en utmerket kandidat til den aktuelle stillingen, og avslutt med en oppfordring til handling. Det gjør du ved å gi uttrykk for din genuine interesse og entusiasme for stillingen og foretaket, og invitere arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg. 

Formålet med denne delen er å avslutte brevet på en positiv og selvsikker måte, uten å virke arrogant eller overmodig.

Avslutt med en vennlig hilsen og navnet ditt. Du trenger ikke å ta med en (digital) signatur når du sender inn søknaden din elektronisk, det gjelder kun en papirkopi.

Tilpassbart eksempel på en avslutning og oppfordring til handling

Jeg stiller svært gjerne til intervju for å diskutere mine ideer om hvordan dere kan løfte Unilofts merkevarer til neste nivå på sosiale medier.

Vennlig hilsen 

Fariha Alam Kristoffersen

Kopiert!

Hvordan skrive et følgebrev uten erfaring

Selv uten direkte erfaring, kan ditt engasjement og din lærevilje være en verdifull ressurs for en første jobb innen digital markedsføring. Sett fokus på dine overførbare ferdigheter, og påpek din evne til å lære raskt og tilpasse deg nye situasjoner.

Uttrykk din interesse for å støtte foretaket og dets kunder, samt din vilje til å ta på deg varierte oppgaver for å sikre effektive kampanjer. Ved å vise engasjement og dedikasjon, kan du overbevise arbeidsgiveren om din egnethet for den aktuelle stillingen.

Vurder å gjøre følgende:

  • Fremhev dine overførbare ferdigheter: Påpek hvordan din erfaring har forbedret dine kommunikasjonsevner og analytiske ferdigheter, samt evnen til å multitaske.
  • Legg vekt på din tekniske kompetanse: Fremhev dine tekniske ferdigheter som kjennskap til sosiale medieplattformer, Google Analytics eller innholdsadministrasjonssystemer.
  • Uttrykk din store interesse for digital markedsføring: Del din entusiasme for å lære om nye digitale trender og strategier, og understrek ditt engasjement for å skape engasjerende innhold og måle suksess.
  • Del relevante erfaringer: Inkluder eventuelle frivillige prosjekter, internships eller deltidsjobber som har gitt deg innsikt i markedsføring, innholdsproduksjon eller kundehåndtering.

Disse punktene vil bidra til å kompensere for mangelen på direkte erfaring, og på den måten fremheve ditt potensial som reisekonsulent. Dette vil øke sjansene dine for å sikre deg jobben.

Viktig å få med seg

Vær kortfattet og hold følgebrevet på én side. Presenter dine beste kvaliteter og egenskaper i en overbevisende historie som fremhever hvorfor du er en utmerket kandidat til jobben.

Legg vekt på profesjonell layout og design, og bruk gjerne vårt brukervennlige følgebrevverktøy for å sikre et imponerende og jobbvinnende følgebrev som reflekterer din digitale kompetanse og strategiske tilnærming.

Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.6
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4 av 5
basert på 718 anmeldelser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
1 500 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
480 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
130 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
180 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
330 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
280 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
69 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
170 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
160 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
160 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
57 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
63 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
8 600 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
39 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
100 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGenève cover_letter template
Genève
3 800 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
51 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
67 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
55 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisboa cover_letter template
Lisboa
33 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
31 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
25 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
21 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
32 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRoma cover_letter template
Roma
6 300 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
20 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
120 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler