Følgebreveksempel for en konsulent eller rådgiver
Slik kan du strukturere følgebrevet ditt når du søker på en konsulentstilling
Følgebrev - topptekst
Som konsulent eller rådgiver forventes du å være dyktige på styring og ledelse, så hvis du bruker feil tone/formalitet i følgebrevet ditt, gjør du et veldig dårlig førsteinntrykk.
Sørg for at kontaktinformasjonen din står øverst i brevet slik at den er enkel å finne. Det kan være lurt å sette inn en link til din LinkedIn-profil, spesielt når du har et stort og solid nettverk.
I noen bransjer kan det lønne seg å fremheve deg selv som en sterk, personlig merkevare og dermed linke til ditt eget nettsted. Det er ingenting i veien for å nevne dette i kontaktinformasjonen din, men kun hvis du er sikker på at det er relevant for jobben du søker på.
Følgebrev - adressering
Finn ut hvem det er du skriver til. Ta en titt på nettsidene eller LinkedIn-siden til selskapet, for å se om du kan finne navnet til den rekrutteringsansvarlige. Eller ring selskapet - der er det helt sikker noen som vil fortelle deg hvem som er ansvarlig for rekrutteringen i selskapet.
Å personliggjøre et følgebrev, er ikke det samme som et gammeldags, "Til rette vedkommende". Så vær så snill å unngå det. Ingen ønsker å lese en slik åpning. Når du sender følgebrevet som e-post, fungerer et "Hei" eller "God dag" bra. Hvis du sender en papirkopi nevner du navnet til den rekrutteringsansvarlige i adresseringen.
Følgebrev - åpning
Som konsulent har du mange ressurser som kundene dine kan ha nytte av. Du vil ha innvirkning på all slags områder av virksomheten, som kan føre til store effekter over lang tid.
Derfor er det ikke alltid like lett å finne en passende åpning for å formidle hva du står for - på en kort og fyndig måte. Å komme til kjernen av det du kan bety for et foretak er alltid vanskelig, men også avgjørende for å fange oppmerksomheten til en potensiell kunde eller arbeidsgiver.
Følgebrev - midtstykke
Vanligvis bør midtstykket i et følgebrev handle om erfaringen til deg som kandidat, hvor godt du kommer til å gå inn i bedriftskulturen, og at du forstår kravene og behovene til foretaket.
For deg som konsulent er det ofte annerledes. Da er det gjerne slik at du skal jobbe med et bestemt prosjekt i en bestemt tid, og da bør følgebrevet ditt ha mer fokus på dine tidligere prosjekter som er relevante for den aktuelle jobben. Du bør fortsatt få med hvem du er som person og hvorfor du passer inn i bedriftskulturen, men det er mindre viktig enn at du har kunnskapen og kompetansen til å gjøre jobben du søker på.
Følgebrev - avslutning
Avslutningen din bør sikre at du etterlater et varig godt inntrykk. Her oppfordrer du til handling som leder til et jobbintervju eller ytterligere kontrakter og samarbeid. Enhver konsulent eller rådgiver som blir ansatt for å gjøre en jobb, kan sørge for at han/hun får betalt en overdreven sum penger, roter det til, og så begynner på et nytt prosjekt på et nytt sted. De beste konsulentene sikrer at jobben de gjør etterlater store, positive spor som varer lenge etter at de har gått videre til neste jobb og resepsjonisten har glemt navnet deres.