Realiteten er at det er mangfoldige CV-oppsett som du kan velge mellom, når du søker etter jobb. Dermed blir utfordringen hvilken type CV du bør bruke, samt velge en passende mal. Når du vet hva du bør gjøre, blir det ikke bare enklere, det vil også sikre at CV-en din er best egnet for din spesifikke bakgrunn og typen jobb du søker på.
Denne guiden vil veilede deg i å velge riktig CV-oppsett fra de tre vanligste typene:
Guiden vil også:
Hvilket CV-oppsett du bør velge, er basert på flere faktorer. For eksempel mengden og typen arbeidserfaring du har, ferdighetene dine, om du fortsetter i samme bransje eller går over til en ny, og, viktigst av alle, hvilken type jobb du søker på.
La oss starte med en kronologisk CV, også kjent som omvendt kronologisk CV. Her fremheves arbeidserfaringen din og hvor lenge du har jobbet i en bransje eller et bestemt fagområde. Denne typen CV passer best for folk som har yrkeserfaring som matcher kravene til jobben nøye. Her er et eksempel på en omvendt kronologisk CV.
Det neste CV-oppsettet er en funksjonell CV. Denne typen CV belyser ferdighetene og talentene dine og hvordan de forholder seg til jobben du søker på. Ofte er ferdighetene dine de samme som beskrevet i stillingsannonsen. Dette oppsettet egner seg best for personer som jobber i tekniske eller ferdighetsbaserte yrker, eller som vil bytte bransje. En funksjonell CV blir også referert til som en ferdighetsbasert CV, og ser ut slik.
Det siste CV-oppsettet er en hybrid CV. Denne typen CV kombinerer både det kronologiske og funksjonelle oppsettet. Det vil si at du oppsummerer høydepunktene i arbeidserfaringen din, samtidig som du fremhever ferdighetene og talentene dine. Dette oppsettet passer best til personer som jobber i tekniske yrker og hvis arbeidserfaring er viktig for den ansettende arbeidsgiveren. Dette er et eksempel på en hybrid CV.
I utgangspunktet vil innholdet eller informasjonen du tar med i en CV være den samme uansett hvilket oppsett du velger å bruke. Det som vil variere er hvor detaljert du er i de forskjellige avsnittene og hvordan de organiseres.
Hver type CV starter med kontaktdetaljene. Dette gir ansettende arbeidsgivere muligheten til å invitere deg til et jobbintervju, som er hele formålet med en CV. Kontaktinformasjonen bør inneholde følgende detaljer:
Alle disse kontaktdetaljene bør stå øverst på hver side av CV-en din, slik at de rekrutteringsansvarlige vet hvem sin CV de leser. Navnet ditt skal være skrevet litt større enn kontaktinformasjonen din. E-postadressen og URL-en til LinkedIn-siden din kan inneholde lenker som kan klikkes på. Alt som kan gjøre det enklere for den ansettende parten vil hjelpe deg med å dra i land jobbintervjuet.
Det neste elementet i en CV, uansett oppsett, er en kort oppsummering av din faglige bakgrunn. Dette avsnittet sikrer at de rekrutteringsansvarlige får vite noe interessant om deg, og oppfordrer dem til å lese resten av CV-en din. Innholdet skal være det samme som i din "heispitch" eller svaret ditt på det beryktede jobbintervjuspørsmålet "Fortell litt om deg selv". I to til tre setninger oppsummerer du ferdighetene og erfaringene dine, samt hva du kan bidra med for å oppnå målene til den ansettende parten.
Hvordan dette avsnittet kommer til å se ut, er avhengig av hvilken type CV-oppsett du velger å bruke. Det vil uansett omfatte både "harde ferdigheter" som er direkte relatert til jobben du søker på, og "myke ferdigheter" som er karaktertrekk. Denne kategorien viser frem evnene dine til å jobbe godt i arbeidsmiljøet til selskapet du søker hos. Her inkluderer du ferdigheter med hensyn til kommunikasjon, teamarbeid, oppmerksomhet på detaljer og lignende.
For typen omvendt kronologisk CV, vil dette avsnittet være en punktliste med seks, åtte eller ni ferdigheter som er relevante for jobben du søker på, satt opp i enten to eller tre kolonner.
Hvis du bruker typen funksjonell eller hybrid CV, er ferdighetene den viktigste delen av CV-en din, og vil være mye mer detaljert. De individuelle ferdighetene grupperes da i lignende kategorier, men med flere detaljer. Videre kan avsnittet inneholde eksempler på prestasjoner relatert til ferdighetene.
I likhet med avsnittet med ferdigheter, vil arbeidshistorikken eller yrkeserfaringen din variere, avhengig av CV-oppsettet du bruker. For alle tre oppsettene vil den grunnleggende informasjonen inkludere:
Informasjonen oppføres i omvendt rekkefølge, med den siste stillingen din øverst. Du trenger bare å nevne stillingene fra de siste 10 årene. Alt du har jobbet med før den tid er enten ikke lenger relevant for aktuelle stillinger, eller så har sammenlignbar erfaring allerede blitt nevnt i nyere ansettelsesoppføringer.
I en funksjonell CV er ovennevnte informasjon alt du fører opp. Fokuset ligger i dette oppsettet på ferdighetene dine, som du allerede har beskrevet i detalj.
Hvis du bruker oppsettet for kronologisk CV, er arbeidshistorikken den viktigste delen og vil den inneholde flere detaljer. I tillegg til den grunnleggende informasjonen, fører du opp følgende:
I et hybrid CV-oppsett fører du opp den grunnleggende informasjonen, samt en kort beskrivelse (på en til to setninger eller punkter) av ansvarsområdene dine.
Dette avsnittet er det samme for alle tre CV-oppsett. Det beskriver både din formelle og ikke-formelle utdanning, relatert til jobben du søker på. Din formelle utdanning oppføres i omvendt rekkefølge, med øverst den siste eller høyeste graden din. Informasjonen du oppfører inkluderer:
Hvis du har hatt ikke-formell utdanning som er relatert til jobbene du har hatt eller søker på, bør du inkludere den. Beskrivelsene bør inneholde:
Ikke-formell utdanning bør du kun føre opp hvis den forbedrer kvalifikasjonene dine for jobben.
Når du har fullført utdanningsdelen av CV-en, er du ferdig. Du kan imidlertid velge å inkludere litt ekstra informasjon, men bare hvis det fremhever hvorfor nettopp du er kvalifisert til stillingen du søker på.
Husk at arbeidsgivere bare vil ansette deg hvis du kan bidra til å oppnå et eller flere av følgende selskapsmål:
Alt du fører opp på CV-en din bør være relatert til et av disse målene. Hvis ikke, glem det og ikke ta det med.
Når det er sagt, uansett hvilket oppsett du bruker, kan du ta med følgende valgfrie avsnitt:
Hvordan du velger å sette opp disse er fleksibelt, men det bør være i samsvar med de andre avsnittene på CV-en. Å bruke samme oppsett som i utdanningsavsnittet er den enkleste retningslinjen.
De fleste er flinke til å gjøre jobben sin, men er kjempedårlige til å beskrive det skriftlig. Heldigvis er det mange ressurser tilgjengelig for å hjelpe deg med å sette opp og skrive en CV. Nøkkelen ligger i å velge riktig CV-oppsett for akkurat din situasjon og deretter fylle det ut med riktig innhold, skrevet på riktig måte.
Dette kapitlet har gitt deg informasjonen du trenger for å velge riktig oppsett for CV-en din, samt retningslinjer for hva du bør ta med og hvordan du organiserer det. Så, sett i gang!