Basert på ferdighetene du nevner på CV-en din, er det enkelt og greit for en arbeidsgiver å bestemme om du er kvalifisert for en stilling eller ikke. Arbeidsgiveren vet hvilke ferdigheter de er ute etter hos nye ansatte, og de ser etter disse nøkkelordene på CV-en din. Ferdighetene du bør nevne på CV-en din er talenter, egenskaper og kunnskaper du har tilegnet deg gjennom utdanningen og karrieren din. Denne guiden vil dekke alt du trenger å vite om de mest effektive måtene å føre opp ferdigheter på en CV på, blant annet:
- Hvordan føre opp spesielle ferdigheter på en CV + tips om oppsett
- Harde kontra myke ferdigheter
- 3 regler for hvordan du bør nevne ferdighetene dine på en CV
- 100+ eksempler på toppferdigheter for 2020
Hvordan føre opp ferdigheter på en CV + tips om oppsett
Det er to måter å føre opp ferdigheter på en CV på.
Alternativ #1: De fleste moderne CV-malene og designene inkluderer et avsnitt dedikert til ferdigheter. Dette er en effektiv måte å formidle ferdighetene dine på, og til og med fremheve erfaringen din. Når du fører opp ferdighetene dine på en CV slik, vil de vanligvis bestå av ett til tre ord og skrevet i store bokstaver. Nevn helst færre enn 10 ferdigheter, og legg mest vekt på dine harde ferdigheter i stedet for de myke (du kan lese mer om dette nedenfor).
Alternativ #2: Hver CV bør nevne ferdigheter i de forskjellige avsnittene, for eksempel i profilteksten og arbeidshistorikken. Men i stedet for å oppsummere nøkkelordene, bearbeider du dem i setninger og kulepunkter. Den mest effektive måten å føre opp ferdigheter på en CV på, er å kombinere alternativ 1 og 2. Slik får du fremhevet alle dine ferdigheter som er relevante for jobben på en naturlig og strukturert måte.
Hva er forskjellen mellom harde og myke ferdigheter på en CV?
Harde ferdigheter
Harde ferdigheter du nevner på en CV er alle praktiske, bransjespesifikke dyktigheter og kunnskaper som trengs for en jobb. De er målbare og læres vanligvis i utdanningen, på jobben eller et kurs. Noen ganger blir disse ferdighetene testet under ansettelsesprosessen. En moderne trend vi ser i flere millioner CV-er som er opprettet med CV-verktøyet vårt, er at stadig flere arbeidssøkere bruker harde ferdigheter for å optimalisere nøkkelordene på CV-en sin. Denne strategien er spesielt viktig for kandidater som søker hos større selskaper som sannsynligvis bruker automatiserte søknadssystemer (ATS) for å filtrere og vurdere CV-er basert på en liste over nøkkelord i stillingsannonsen. * Sjekk den siste delen av dette kapitlet for en liste over de beste ferdighetene du kan ta med på CV-en din.
Myke ferdigheter
Myke ferdigheter du nevner på en CV er vanligvis aspekter av din personlighet, arbeidsstil eller effektivitet som er vanskeligere å måle. De er spesielt viktige for lederstillinger eller stillinger der du omgås kunder. Når rekrutteringsansvarlige har evaluert dine harde ferdigheter for å se om du har det som trengs for stillingen, ser de på dine myke ferdigheter for å vurdere hvor godt du kan utføre jobben. For mange moderne kontorer og kreative nyetablerte bedrifter, kan det å passe inn i bedriftskulturen gjøre utslaget når flere søkere har de samme harde ferdighetene. Da er det nettopp de myke ferdighetene som er avgjørende.
Harde ferdigheter kontra myke ferdigheter
La oss se på noen eksempler for å forstå forskjellen mellom harde og myke ferdigheter på en CV. På CV-en til en lege kan de harde ferdighetene se ut slik: Kirurgi, postoperativ pleie, akuttmedisin og diagnostikk. Legens myke ferdigheter kan omfatte: Styring over det medisinske teamet, lederevner, medfølelse og empati. For en salgsrepresentant kan de harde ferdighetene være: Sterk på salg, salgsutvikling, leadoppfølging og bearbeiding av potensielle nye kunder. Og de myke ferdighetene: Dyktig i kommunikasjon, beslutningstaking, fokus, integritet og empati. En servitør kan nevne følgende harde ferdigheter: Erfaring med diverse bookingprogrammer, kundeservice, lagerstyring, bartending og matlaging. Og som myke ferdigheter: Positiv holdning, pålitelig, ansvarsfull, kommunikativ, jobber hardt.
3 regler for hvordan du bør nevne ferdighetene dine på en CV
1. Kjenn ditt publikum
Når du fører opp ferdigheter på CV-en din, hjelper det å vite hvem som kommer til å lese den. Når du søker på en jobb er det tre kilder du bør se på, for å få en god forståelse for hvordan leseren kommer til å reagere på ferdighetene dine: Stillingsannonsen, selskapet og bransjen. Les stillingsbeskrivelsen for å avklare de viktige nøkkelordene og tonefallet. Hva står det om ferdigheter i annonsen? Er det noen nødvendige ferdigheter du bør ha? Sørg for å nevne og beskrive ferdighetene dine, på en lignende måte som i stillingsbeskrivelsen. Undersøk selskapet for å finne ut av bedriftskulturen. Legger selskapet vekt på innovasjon og læring? Virker det som om selskapet foretrekker kreative ferdigheter, eller legger de kanskje større vekt på myke ferdigheter? Vet hvilken type ferdigheter selskapet verdsetter generelt, og sørg for å få med disse på CV-en din. Gjør deg godt kjent med bransjen, for å avpasse ferdighetene dine etter CV-en med forventningene bransjen har. Fremhev erfaringen og bransjekunnskapen din ved å ordlegge deg slik en insider i bransjen forventer.
2. Sløv tomprat Om mulig, unngå unødvendig informasjon på CV-en din. Det menneskelige øyet trettes fort, derfor bør du ikke føre opp så mange ferdigheter at den rekrutteringsansvarlige automatisk begynner å skumme gjennom dem fremfor å lese. Hvis du er en kløpper på Wordpress, men søker på en stilling som personlig assistent til en direktør, trenger du sannsynligvis ikke nevne det. Det er flott å være en allsidig ansatt, men irrelevant informasjon kan forvirre leseren og få en CV til å se rotete ut.
3. Bruk et testet og visuelt oppsett For å sette opp ferdighetene dine på en effektiv måte, bruk en CV-mal som hjelper deg å strukturere ferdighetene dine og visualisere hvor dyktig du er i disse. Her er noen tips for oppsettet av ferdighetene dine på en CV:
- Inkluder både harde og myke ferdigheter
- Nevn hvilke programvarer, verktøy eller bestemte prosesser du behersker (gjerne i form av substantiver)
- Gjengi ferdighetene og nøkkelordene som nevnt i stillingsannonsen
- Få med ferdigheter i arbeidshistorikken din, i tillegg til et eget avsnitt viet ferdighetene dine og hvor dyktig du er på dem
- Fokuser på å bygge opp et sett med relaterte ferdigheter — i motsetning til en liste over flere vidt forskjellige ferdigheter