Tradisjonelt sett er det mange som har sin første (deltids)jobb i serveringsbransjen, med gode jobbmuligheter for (fulltids)lederstillinger etterhvert. Faktisk har antallet jobber i servicebransjen økt kraftig etter pandemien, samtidig som det er stor mangel på ansatte som kokker og servitører. I følge NHO Reiseliv kommer bransjen til å bli enda viktigere fremover fordi mat og drikke blir stadig mer avgjørende for valg av feriesteder. Selv om jobbmulighetene er gode, er det fortsatt stor konkurranse om de beste jobbene. Derfor trenger du et fremragende følgebrev skreddersydd for serveringsbransjen og som skiller deg ut fra andre kandidater med lignende kvalifikasjoner.
Uansett om du allerede har erfaring som restaurantsjef, kokk, servitør eller oppvasker, eller om du planlegger å tre inn i bransjen for første gang, lønner det seg å vite hva en restaurant, bar, pub og utelivet ellers ser etter hos de beste søkerne.
Å jobbe i serveringsbransjen kan være krevende og med lange arbeidsdager, men det kan også lønne seg på flere måter. Anstendig lønn (pluss tips), nye ferdigheter, teamarbeid og fornøyde kunder er bare noen av de mange fordelene ved å jobbe i denne bransjen.
Så hvordan sikrer du deg en god stilling i stedet for en middelmådig? Med CVapp.nos utvalg av skrivetips, gratis følgebrevmaler og følgebreveksempler som er spesielt tilpasset serveringsbransjen, kan du sikre deg et følgebrev som skiller deg ut og hjelper deg med å komme på intervju – selv uten erfaring.
Denne skriveguiden og vårt redigerbare følgebreveksempel rettet spesielt mot en jobb innen serveringsbransjen gjør følgende:
- Gir en oversikt over skriveprosessen og forklarer formålet med et følgebrev
- Tilbyr gratis eksempler og maler for å guide deg gjennom følgebrevstrukturen
- Forklarer hvordan du kan få din første jobb i serveringsbransjen uten erfaring
- Fremhever de viktigste ferdighetene som imponerer arbeidsgivere og får deg til å skille deg ut!
Formålet med et følgebrev med gratis følgebreveksempel
Hovedformål
Hvis dette er første gang du skal skrive et følgebrev, er det viktig å ha en idé om hva du har tenkt å oppnå. Kanskje du til og med ikke er sikker på hva et følgebrev er eller gjør. Selv om du har skrevet et følgebrev før, kan du bare ha sett på det som et middel for å nå et mål. Hvis det gjøres med omhu derimot, kan et følgebrev være ditt hemmelige våpen som skaffer deg drømmejobben. Dette følgebreveksempelet viser deg hvordan.
Først det grunnleggende. Et følgebrev er et dokument på én side (ca. 200 til 400 ord) som følger CV-en din og gir deg mulighet til å utdype de viktigste arbeidserfaringene, ferdighetene og prestasjonene dine. Hvis du ikke har erfaring fra bransjen, kan følgebrevet hjelpe deg med å gjøre et godt inntrykk og overbevise arbeidsgiveren om å satse på deg. Du kan lese mer om dette litt lenger ned.
Fordi oppsettet i et følgebrev er mer fritt enn i en CV, gir dette deg muligheten til å skape personlig kontakt med den potensielle nye arbeidsgiveren din og rette oppmerksomheten mot alle grunnene til at du ville vært et flott tilskudd til staben.
At innholdet i brevet er godt skrevet er et viktig første steg, men du trenger også ryddig struktur for å skape en profesjonell presentasjon. Sørg for å bruke passende skrifttyper og -størrelser, og pass på at det er en god balanse mellom tomrom og tekst, slik at leseren ikke blir sliten. Du finner flere råd om oppsett samt et mangfold av skrivetips i vår omfattende guide om følgebrev.
Hva om stillingsannonsen IKKE krever et følgebrev?
I serveringsbransjen er ansettelser ofte uformelle. Du kjenner kanskje sjefen som skal lese følgebrevet ditt, eller har jobbet for vedkommende tidligere. Når dette ikke er tilfellet og søknaden skal leveres personlig eller sendes inn via e-post, kan det imidlertid være vanskelig å vite om den som skal ansette deg er interessert i å motta et følgebrev eller ikke.
Men med mindre stillingsannonsen spesifikt ber deg om å IKKE sende inn et følgebrev, kan et gjennomtenkt følgebrev bare øke sjansene dine for å få stillingen. Bare pass på å tilpasse tonen og språket til den aktuelle arbeidsgiveren.
Andre formål
Det er mange som jobber i serveringsbransjen, men færre som brenner for oppvask og servering. Arbeidsgiverne forstår godt at du ikke ønsker å jobbe som oppvasker resten av arbeidslivet ditt, men de vil likevel heller ansette noen som er engasjert i arbeidet sitt og ønsker at virksomheten skal lykkes.
Et følgebrev er det beste stedet å vise at du har motivasjonen, arbeidsmoralen og engasjementet som skal til for å oppnå optimal kundetilfredshet. Selv uten erfaring fra serveringsbransjen kan du bruke følgebrevet ditt til å sette fokus på overførbare ferdigheter og evner som positivitet, teamarbeid, effektivitet og nøyaktighet.
De beste følgebrevene kan faktisk gi deg et forsprang på kandidater med mange års erfaring. En kokk eller servitør som bare stoler på tidligere erfaring uten å forklare hvorfor han/hun/hen passer til den bestemte stilingen, kan plutselig komme til å konkurrere med søkere som aldri har jobbet i bransjen før, men som viser at de er lærevillige og brenner for restaurantens varemerke.
Den siste finpussen
Vi håper at du har fått med deg hvor viktig det er å skrive et følgebrev. Det er imidlertid ett siste steg du må ta for å sikre at søknaden din får maksimal effekt: Skreddersy følgebrevet til den aktuelle stillingen og arbeidsgiveren.
Å skreddersy et følgebrev betyr at du tilpasser det med de riktige ferdighetene, erfaringene og prestasjonene for å forklare hvorfor du ikke bare er interessert i en hvilken som helst jobb, men spesifikt stillingen du søker på. Det finnes mange som kan ta imot bestillinger og servere mat, så hvorfor skulle restaurantsjefen satse på deg?
Din interesse for typen mat eller drikke foretaket serverer, lignende eller overførbar erfaring eller en forkjærlighet for foretaket du søker jobb i, kan være et godt grunnlag for å skreddersy følgebrevet ditt. Bare pass på at du også fremhever hva du kan bidra med rent forretningsmessig. Som gjest handler det om hva restauranten eller baren kan gjøre for deg. Som potensiell ansatt handler det om hva du kan gjøre for foretaket.
Følgebreveksemplet nedenfor gir deg et godt utgangspunkt for din egen søknad.
Siden Mortens Fisk og Vilt ligger i et strøk med fire direkte konkurrenter rett i nærheten, forstår jeg at dere trenger en restaurantsjef som kan sørge for at gjestene har en behagelig og hyggelig restaurantopplevelse, samt at den kulinariske standarden er upåklagelig.
Jeg hører til den tredje generasjon i familien Sørensen som jobber i restaurantbransjen. Jeg har vært sjef i min fetters restaurant på Hafjell frem til han bestemte seg for å selge den, og nå ønsker jeg å jobbe i en annen type restaurant som er del av en kjede. Muligheten for å avansere til regionsjef på lengre sikt er spennende, og jeg tror at jeg har mye å tilby både gjestene og personalet til Mortens Fisk og Vilt.
Etter at jeg fullførte utdanningen min i økonomi og administrasjon ved BI i Bergen, tilbrakte jeg tre år i Haugesund under veiledning av onkelen min (som driver en førsteklasses fiskerestaurant der). Etter det har jeg jobbet i to andre restauranter i familien, som begge har vunnet bransjepriser jevnlig.
Jeg har til enhver tid fokus på alt som har betydning for gjestenes opplevelse. Jeg har pleiet gode relasjoner med stamgjestene, ledet opplæringen av betjeningen, håndtert klager og til og med betjent bord når vi har vært underbemannet, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg mener bestemt at en restaurantsjef i en kjede som Mortens Fisk og Vilt bør være synlig og engasjert. I min forrige stilling sikret jeg en økning i kundetilfredsheten fra 85 % til hele 98 %. Vi økte omsetningen med 28 % ved å endre menyen, satse på gourmetmat og redusering av matsvinn, samtidig som vi betalte de ansatte raust.
Jeg er kjent som en proaktiv sjef med stor kunnskap om gourmetmat (spesielt fisk og vilt) som gjør at jeg kan engasjere meg på kjøkkenet, og jeg streber etter å ha et så nært forhold som mulig til kokkene mine, slik at jeg kan skaffe de beste råvarene og lede an i arbeidet med å lage en utsøkt meny. I min siste stilling besøkte 36 % av gjestene restauranten regelmessig. Jeg mener derfor at jeg forlot min fetters restaurant på et høydepunkt.
Det er spennende å se om jeg kan lede Mortens Fisk og Vilt til nye høyder, både som sjef for restauranten i Lillehammer, og eventuelt senere på regional basis.
Med vennlig hilsen
Nils Oddvar Sørensen
Beste oppsett for et følgebrev i serveringsbransjen
Serveringsbransjen omfatter mange ulike stillingsbetegnelser og arbeidsplasser med noen fellestrekk. Uansett om du er servitør, kokk, bartender, oppvasker eller annen ansatt, vil strukturen i følgebrevet ditt stort sett være den samme fra stilling til stilling. I denne delen skal vi gå gjennom alle kravene til et fremragende følgebrev som sikrer at du gjør et godt inntrykk.
Du bør få med følgende ingredienser:
- Topptekst
- Overskrift: Stillingen du søker på
- Åpning
- Midtstykke
- Avslutning: Oppfordring til handling og signatur
Du finner enda flere nyttige tips om hver av disse delene, pluss gode eksempler på setninger i dette blogginnlegget om følgebrev.
Topptekst
Toppteksten i et følgebrev er som skiltet ved inngangen til en restaurant – den forteller hvem du er og hvordan du kan kontaktes. Du sikrer et profesjonelt og visuelt tiltalende design ved å velge en følgebrevmal som passer til foretakets design og merkevare. Dette er et av de få stedene i følgebrevet der du kan legge til litt personlig stil, så det er vel verdt å reflektere over hva design- og fargevalget ditt sier om deg som kandidat.
Hensikten med toppteksten: Fremheve navnet ditt og kontaktinformasjonen din, samtidig som den sikrer et visuelt tiltalende oppsett som fanger arbeidsgiverens oppmerksomhet.
Samkjør designet i dokumentene!
På samme måte som en restaurant opprettholder en konsekvent merkevare fra skilting til menyer og visittkort, bør en motivert og profesjonell kandidat sørge for at søknadsdokumentene har en enhetlig stil. Den raskeste måten å gjøre dette på er ved å samkjøre dokumentstilene i følgebrevet og CV-en.
En CV-mal og matchende følgebrevmal kan sikre dette på 1-2-3. CVapp.no tilbyr et stort utvalg av maler som passer perfekt til ulike typer jobber i serveringsbransjen. I verktøyene våre kan du til og med tilpasse fargene og designet slik at de passer akkurat til foretaket du planlegger å søke jobb i.
Overskrift: Stillingen du søker på
Dette er det korteste av alle avsnittene i følgebrevet ditt, men likevel av stor betydning. Her nevner du stillingen du søker på og eventuelt hvilken filial eller avdeling av selskapet eller organisasjonen.
Oftest skriver du bare «Søknad på (deltids)stilling som [tittel] (i [firmanavn])». Når du sender inn en åpen søknad, skriver du: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [firma/organisasjon]». Og når du søker praksisplass: «Søknad på praksisplass i [firma/organisasjon]».
Åpning
Siden arbeidsgivere ofte har begrenset med tid til å lese følgebrev og filtrere søkere, bestemmer de seg ofte for hvilken type medarbeider du kommer til å bli bare ved å lese åpningsavsnittet ditt. Derfor er det viktig at du bruker litt tid på å tenke ut en tiltalende og profesjonell åpning som treffer foretakets behov fra første stund. En anekdote om en gang du ytet eksepsjonell god kundeservice, litt relevant statistikk eller en personlig uttalelse kan alle være interessante åpninger.
Hensikten med åpningen: Vekke interessen helt fra starten av med et eksempel, en statistikk eller en uttalelse som appellerer til arbeidsgiverens behov og oppmuntrer mottakeren av brevet til å lese videre.
Siden Mortens Fisk og Vilt ligger i et strøk med fire direkte konkurrenter rett i nærheten, forstår jeg at dere trenger en restaurantsjef som kan sørge for at gjestene har en behagelig og hyggelig restaurantopplevelse, samt at den kulinariske standarden er upåklagelig.
Midtstykke
I midtstykket av følgebrevet får du endelig plass til å gå i detalj om hva målene dine er, hva du har oppnådd hittil og hvorfor du søker på akkurat denne stillingen. STAR-metoden kan hjelpe deg med å gjøre dette. STAR står for «Situation, Task, Action, Result» og på norsk: «situasjon, mål, handling og resultat»). Begynn med en situasjon, beskriv deretter målet du hadde, handlingen(e) du gjorde og det positive resultatet du oppnådde. Sørg for at hvert eksempel er kortfattet og tydelig relatert til de ferdighetene som trengs i stillingen du søker på. Du kan også bruke konkrete tall, fakta og prosenter for å understreke det du har oppnådd og illustrere effekten av det du har gjort.
I det neste avsnittet av midtstykket kan du fortelle om motivasjonen og interessen din for hvorfor du søker på nettopp denne stilingen, samt hva du håper å kunne bidra med.
Hensikten med midtstykket: Gi eksempler på relevante ferdigheter ved hjelp av STAR-metoden, forklare interessen din for den aktuelle stillingen og hva du kan bidra med.
Jeg hører til den tredje generasjon i familien Sørensen som jobber i restaurantbransjen. Jeg har vært sjef i min fetters restaurant på Hafjell frem til han bestemte seg for å selge den, og nå ønsker jeg å jobbe i en annen type restaurant som er del av en kjede. Muligheten for å avansere til regionsjef på lengre sikt er spennende, og jeg tror at jeg har mye å tilby både gjestene og personalet til Mortens Fisk og Vilt.
Etter at jeg fullførte utdanningen min i økonomi og administrasjon ved BI i Bergen, tilbrakte jeg tre år i Haugesund under veiledning av onkelen min (som driver en førsteklasses fiskerestaurant der). Etter det har jeg jobbet i to andre restauranter i familien, som begge har vunnet bransjepriser jevnlig.
Jeg har til enhver tid fokus på alt som har betydning for gjestenes opplevelse. Jeg har pleiet gode relasjoner med stamgjestene, ledet opplæringen av betjeningen, håndtert klager og til og med betjent bord når vi har vært underbemannet, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg mener bestemt at en restaurantsjef i en kjede som Mortens Fisk og Vilt bør være synlig og engasjert. I min forrige stilling sikret jeg en økning i kundetilfredsheten fra 85 % til hele 98 %. Vi økte omsetningen med 28 % ved å endre menyen, satse på gourmetmat og redusering av matsvinn, samtidig som vi betalte de ansatte raust.
Jeg er kjent som en proaktiv sjef med stor kunnskap om gourmetmat (spesielt fisk og vilt) som gjør at jeg kan engasjere meg på kjøkkenet, og jeg streber etter å ha et så nært forhold som mulig til kokkene mine, slik at jeg kan skaffe de beste råvarene og lede an i arbeidet med å lage en utsøkt meny. I min siste stilling besøkte 36 % av gjestene restauranten regelmessig. Jeg mener derfor at jeg forlot min fetters restaurant på et høydepunkt.
Avslutning: Oppfordring til handling og signatur
Nå er du endelig kommet til avslutningen av følgebrevet ditt. Her vil du etterlate et positivt inntrykk hos den som skal ansette deg, slik at vedkommende blir interessert i å invitere deg til et jobbintervju. Den enkleste måten å gjøre det på er gjennom en oppfordring til handling. Da uttrykker du din entusiasme for stillingen og oppfordrer arbeidsgiveren til å ta kontakt med deg. Hvis plassen tillater det, kan du til og med legge igjen kontaktdetaljene dine her enda en gang.
Nå gjenstår det bare å avslutte med et høflig og profesjonelt «Vennlig hilsen» eller «Hilsen» samt for- og etternavnet ditt.
Hensikten med avslutningen: Avslutte følgebrevet på en høflig og profesjonell måte med en oppfordring til handling som oppmuntrer arbeidsgiveren til å invitere deg til et jobbintervju.
Det er spennende å se om jeg kan lede Mortens Fisk og Vilt til nye høyder, både som sjef for restauranten i Lillehammer, og eventuelt senere på regional basis.
Med vennlig hilsen
Nils Oddvar Sørensen
Hvordan skrive et følgebrev uten erfaring
Uansett om du har jobbet i serveringsbransjen før eller dette blir din første jobb, finnes det noen viktige ferdigheter og egenskaper som kan få følgebrevet ditt til å skille seg ut i mengden.
- Effektivitet: Hvilket som helst foretak i serveringsbransjen må yte effektiv og nøyaktig service for å overleve. Eksempler på situasjoner der du har laget mat raskt og med få feil, eller måten du styrte betjeningen på en fullsatt lørdagskveld, kan vise hvorfor du vil være en verdifull ressurs for din potensielle arbeidsgiver.
- Kundeservice: Når det blir for mange misfornøyde kunder kan dette bety slutten for en restaurant eller bar. Hvordan gjør du det lille ekstra for at hver eneste gjest skal føle seg velkommen og ivaretatt? Dette kan virke innlysende hvis du jobber som servitør eller bartender, men kjøkkenpersonalet kan også gjøre en ekstra innsats ved å tilberede spesialretter eller komme ut til gjestene for å sjekke om de er fornøyde med måltidet.
- Sans for detaljer: Enten det gjelder matallergier, menyendringer eller spesielle kundebehov, så er det alltid behov for ansatte som kan løfte kundeopplevelsen ved å ta hensyn til de små tingene.
- Teamarbeid: I serveringsbransjen er godt teamarbeid særdeles viktig. Hvert medlem har en rolle å spille, og ingen del kan fungere uten de andre. Sørg for å vise at du er både vennlig, høflig og profesjonell når du skriver søknaden din. Enhver arbeidsgiver i bransjen vil sette pris på din evne til å samarbeide med andre.
Fra servitører og bartendere til kokker og oppvaskere, i serveringsbransjen finnes det et utall jobbmuligheter for underordnete stillinger og gode første arbeidserfaringer. Disse jobbene kan lære deg en rekke generelle ferdigheter som teamarbeid, oppmerksomhet på detaljer og kundeservice, i tillegg til mer spesifikke ferdigheter som matlaging og servering. Og siden restauranter og barer har åpent om kvelden og i helgene, finnes det mange deltidsstillinger for studenter og andre som ser etter en ekstrajobb.
Men hvordan skaffer du deg jobb på en restaurant hvis du aldri har jobbet i bransjen før?
Det første steget i jobbsøkingen er å forstå foretakets behov. Begynn med stillingsannonsen, nettstedet og de sosiale mediekanalene til foretaket. Hvilke opplysninger gir de om den ideelle kandidaten? Er det en eksklusiv bar der profesjonalitet og oppmerksomhet på detaljer er helt avgjørende? Eller er det en familierestaurant som trenger litt fart og et stort smil? Det kan lønne seg å besøke foretaket for å få en bedre følelse av stedet. Hvordan er maten? Hvordan oppfører de ansatte seg overfor gjestene og hverandre?
Når du har gjort litt research, bør du tenke på hvilke egenskaper og ferdigheter du allerede har som gjør at du passer rett inn.
Her er noen eksempler på egenskaper som ikke krever tidligere erfaring fra serveringsbransjen:
- Selvstendighet
- Organisering
- Lærevilje
- Kommunikasjon
- Evne til å følge anvisninger
- Effektivitet
- Nøyaktighet
- God hukommelse
- Profesjonalitet
- Positivitet
Innlevering av søknaden
Restauranter og barer er mye mer tilgjengelige enn mange andre arbeidsplasser. Med mindre du søker på et gatekjøkken med sentral ansettelse, vil sjefen som leser søknaden din mest sannsynlig jobbe på stedet du søker. Derfor er det å skape kontakt med leseren av søknaden noe av det viktigste du kan gjøre for å skille deg ut i mengden med søkere.
Hvis du ikke er bedt om å sende inn søknaden på nettet eller via e-post, bør du prøve å levere den personlig i en rolig periode (vanligvis midt på ettermiddagen) der du har størst sjanse for å hilse på og presentere deg selv for den som skal ansette deg. Vent deretter noen dager til en uke, og følg opp personlig eller på telefon. Et vennlig smil, litt ekstra initiativ og et godt følgebrev er ofte alt du trenger for å sikre deg din første jobb i serveringsbransjen.
Vanlige feil i følgebrev og hvordan du unngår disse
- Standardiserte følgebrev: I hvert eneste følgebrev du skriver, bør du forklare hvorfor du er interessert i å jobbe akkurat i det foretaket og den stillingen det gjelder. En daglig leder vil ikke være interessert i å ansette noen som ikke deler samme lidenskap for foretaket og serveringsbransjen i sin helhet. Sørg for å skreddersy brevet ditt med de mest relevante erfaringene og ferdighetene dine.
- Irrelevant erfaring: Videregåendeelever og andre søkere uten erfaring fra serveringsbransjen tyr ofte til å snakke om hobbyer og interesser. Dette vil sannsynligvis ikke imponere arbeidsgiveren. Fokuser heller på personlighetstrekk og overførbare ferdigheter som gjør deg til en god kandidat – ting som oppmerksomhet på detaljer, god arbeidsmoral, positiv innstilling og lærevilje.
- Skrive- og grammatikkfeil: Dårlig kommunikasjon får deg umiddelbart til å virke slurvete og uprofesjonell. Heldigvis er disse feilene enkle å unngå. Pass på å bruke stavekontroll eller få en venn til å lese korrektur før du sender inn søknaden din.
- Dårlig oppsett: Du bør absolutt ta hensyn til en god layout og godt design. Profesjonelle skrifttyper og en god balanse mellom tomrom og tekst kan få følgebrevet ditt til å skille seg ut umiddelbart. Våre utførlig testede følgebrevmaler og vårt brukervennlige følgebrevverktøy kan hjelpe deg med dette på en enkel og grei måte.
Viktig å få med seg
- Et godt følgebrev kan raskt løfte søknaden din til et høyere nivå. Sørg for å inkludere et følgebrev i søknaden din for å maksimere sjansene dine for å få jobben.
- Det er helt avgjørende at du viser den aktuelle arbeidsgiveren hvorfor du vil jobbe akkurat i det foretaket og hvilke ferdigheter du kan bidra med. Sørg for å skreddersy følgebrevet til hver enkelt stilling du søker på.
- Et følgebrev har en praktisk struktur som lar deg inkludere all nødvendig informasjon på kun én side. Pass på at brevet ditt inneholder alt det skal før du sender det inn.
- Serveringsbransjen gir gode jobbmuligheter til de med liten eller ingen relevant erfaring, så lenge du fokuserer på de riktige personlighetstrekkene og gjør litt research på den aktuelle arbeidsgiverens behov.
- Ikke la dårlig oppsett og layout ødelegge det du har skrevet. En følgebrevmal og et følgebrevverktøy kan hjelpe deg på veien mot suksess.
Med det brukervennlige verktøyet til CVapp.no kan du lage et fantastisk følgebrev på få minutter: Du slipper skrivesperre og kan velge mellom utførlig testede design og eksempler. Øk sjansene dine på en jobb i serveringsbransjen med et av de beste følgebrevverktøyene på nettet.