1. Guider
  2. Hvordan skrive en CV
  3. Ferdigheter
Skrevet av Rolf BaxRolf Bax

Ferdigheter

9 minutter å lese
Ferdigheter
Tips, eksempler på oppsett og nøkkelord for oppføringen av spesielle ferdigheter som den rekrutteringsansvarlige setter pris på.

 

Her kan du se et eksempel på et ferdighetsavsnitt i det interaktive og kraftige CV-verktøyet vårt

Basert på ferdighetene du nevner på CV-en din, er det enkelt og greit for en arbeidsgiver å bestemme om du er kvalifisert for en stilling eller ikke. Arbeidsgiveren vet hvilke ferdigheter de er ute etter hos nye ansatte, og de ser etter disse nøkkelordene på CV-en din. Ferdighetene du bør nevne på CV-en din er talenter, egenskaper og kunnskaper du har tilegnet deg gjennom utdanningen og karrieren din. Denne guiden vil dekke alt du trenger å vite om de mest effektive måtene å føre opp ferdigheter på en CV på, blant annet:

  • Hvordan føre opp spesielle ferdigheter på en CV + tips om oppsett
  • Harde kontra myke ferdigheter
  • 3 regler for hvordan du bør nevne ferdighetene dine på en CV
  • 100+ eksempler på toppferdigheter for 2020

Hvordan føre opp ferdigheter på en CV + tips om oppsett

Det er to måter å føre opp ferdigheter på en CV på.

Alternativ #1: De fleste moderne CV-malene og designene inkluderer et avsnitt dedikert til ferdigheter. Dette er en effektiv måte å formidle ferdighetene dine på, og til og med fremheve erfaringen din. Når du fører opp ferdighetene dine på en CV slik, vil de vanligvis bestå av ett til tre ord og skrevet i store bokstaver. Nevn helst færre enn 10 ferdigheter, og legg mest vekt på dine harde ferdigheter i stedet for de myke (du kan lese mer om dette nedenfor).

Alternativ #2: Hver CV bør nevne ferdigheter i de forskjellige avsnittene, for eksempel i profilteksten og arbeidshistorikken. Men i stedet for å oppsummere nøkkelordene, bearbeider du dem i setninger og kulepunkter. Den mest effektive måten å føre opp ferdigheter på en CV på, er å kombinere alternativ 1 og 2. Slik får du fremhevet alle dine ferdigheter som er relevante for jobben på en naturlig og strukturert måte.

Hva er forskjellen mellom harde og myke ferdigheter på en CV?

Harde ferdigheter

Harde ferdigheter du nevner på en CV er alle praktiske, bransjespesifikke dyktigheter og kunnskaper som trengs for en jobb. De er målbare og læres vanligvis i utdanningen, på jobben eller et kurs. Noen ganger blir disse ferdighetene testet under ansettelsesprosessen. En moderne trend vi ser i flere millioner CV-er som er opprettet med CV-verktøyet vårt, er at stadig flere arbeidssøkere bruker harde ferdigheter for å optimalisere nøkkelordene på CV-en sin. Denne strategien er spesielt viktig for kandidater som søker hos større selskaper som sannsynligvis bruker automatiserte søknadssystemer (ATS) for å filtrere og vurdere CV-er basert på en liste over nøkkelord i stillingsannonsen. * Sjekk den siste delen av dette kapitlet for en liste over de beste ferdighetene du kan ta med på CV-en din.

Myke ferdigheter

Myke ferdigheter du nevner på en CV er vanligvis aspekter av din personlighet, arbeidsstil eller effektivitet som er vanskeligere å måle. De er spesielt viktige for lederstillinger eller stillinger der du omgås kunder. Når rekrutteringsansvarlige har evaluert dine harde ferdigheter for å se om du har det som trengs for stillingen, ser de på dine myke ferdigheter for å vurdere hvor godt du kan utføre jobben. For mange moderne kontorer og kreative nyetablerte bedrifter, kan det å passe inn i bedriftskulturen gjøre utslaget når flere søkere har de samme harde ferdighetene. Da er det nettopp de myke ferdighetene som er avgjørende.

Her er topp 10 klisjeene som brukes i CV
Relatert artikkel
Her er topp 10 klisjeene som brukes i CV

Leter du etter en jobb og vil skille deg ut fra mengden? Da er det viktig å ha en god CV og personlig brev. Men mange av applikasjonene risikerer å forsvinne i dag, da de er fulle av klisjeer som blir brukt feil. Her er en liste over de mest brukte klisjeene i dagens applikasjoner og tips om hvordan du kan unngå dem. Hvilke ord eller formuleringer bør du unngå for å øke sjansene for å få jobben du vil søke på?

Harde ferdigheter kontra myke ferdigheter

La oss se på noen eksempler for å forstå forskjellen mellom harde og myke ferdigheter på en CV. På CV-en til en lege kan de harde ferdighetene se ut slik: Kirurgi, postoperativ pleie, akuttmedisin og diagnostikk. Legens myke ferdigheter kan omfatte: Styring over det medisinske teamet, lederevner, medfølelse og empati. For en salgsrepresentant kan de harde ferdighetene være: Sterk på salg, salgsutvikling, leadoppfølging og bearbeiding av potensielle nye kunder. Og de myke ferdighetene: Dyktig i kommunikasjon, beslutningstaking, fokus, integritet og empati. En servitør kan nevne følgende harde ferdigheter: Erfaring med diverse bookingprogrammer, kundeservice, lagerstyring, bartending og matlaging. Og som myke ferdigheter: Positiv holdning, pålitelig, ansvarsfull, kommunikativ, jobber hardt.

3 regler for hvordan du bør nevne ferdighetene dine på en CV

1. Kjenn ditt publikum

Når du fører opp ferdigheter på CV-en din, hjelper det å vite hvem som kommer til å lese den. Når du søker på en jobb er det tre kilder du bør se på, for å få en god forståelse for hvordan leseren kommer til å reagere på ferdighetene dine: Stillingsannonsen, selskapet og bransjen. Les stillingsbeskrivelsen for å avklare de viktige nøkkelordene og tonefallet. Hva står det om ferdigheter i annonsen? Er det noen nødvendige ferdigheter du bør ha? Sørg for å nevne og beskrive ferdighetene dine, på en lignende måte som i stillingsbeskrivelsen. Undersøk selskapet for å finne ut av bedriftskulturen. Legger selskapet vekt på innovasjon og læring? Virker det som om selskapet foretrekker kreative ferdigheter, eller legger de kanskje større vekt på myke ferdigheter? Vet hvilken type ferdigheter selskapet verdsetter generelt, og sørg for å få med disse på CV-en din. Gjør deg godt kjent med bransjen, for å avpasse ferdighetene dine etter CV-en med forventningene bransjen har. Fremhev erfaringen og bransjekunnskapen din ved å ordlegge deg slik en insider i bransjen forventer.

2. Sløv tomprat Om mulig, unngå unødvendig informasjon på CV-en din. Det menneskelige øyet trettes fort, derfor bør du ikke føre opp så mange ferdigheter at den rekrutteringsansvarlige automatisk begynner å skumme gjennom dem fremfor å lese. Hvis du er en kløpper på Wordpress, men søker på en stilling som personlig assistent til en direktør, trenger du sannsynligvis ikke nevne det. Det er flott å være en allsidig ansatt, men irrelevant informasjon kan forvirre leseren og få en CV til å se rotete ut.

3. Bruk et testet og visuelt oppsett For å sette opp ferdighetene dine på en effektiv måte, bruk en CV-mal som hjelper deg å strukturere ferdighetene dine og visualisere hvor dyktig du er i disse. Her er noen tips for oppsettet av ferdighetene dine på en CV:

  • Inkluder både harde og myke ferdigheter
  • Nevn hvilke programvarer, verktøy eller bestemte prosesser du behersker (gjerne i form av substantiver)
  • Gjengi ferdighetene og nøkkelordene som nevnt i stillingsannonsen
  • Få med ferdigheter i arbeidshistorikken din, i tillegg til et eget avsnitt viet ferdighetene dine og hvor dyktig du er på dem
  • Fokuser på å bygge opp et sett med relaterte ferdigheter — i motsetning til en liste over flere vidt forskjellige ferdigheter
Arbeidshistorikk
Relatert artikkel
Arbeidshistorikk

Lær nøyaktig hvordan du skriver arbeidshistorikken til en CV. Det finnes spesifikke oppsett som rekrutteringsansvarlige foretrekker, her er de!

Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
CV4 minutter å lese
En profiltekst til CV-en: hva man bør gjøre og ikke gjøre
En profiltekst til CV-en: hva man bør gjøre og ikke gjøre
Karriere17 minutter å lese
Hvordan skrive et oppsigelsesbrev (og andre tips for å si opp jobben på en ryddig måte)
Hvordan skrive et oppsigelsesbrev (og andre tips for å si opp jobben på en ryddig måte)
Karriere30 minutter å lese
Er det tid for en endring i karrieren? Hva du i så fall skal gjøre
Er det tid for en endring i karrieren? Hva du i så fall skal gjøre
Karriere7 minutter å lese
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler