I dette blogginnlegget kan du lese hva du bør og ikke bør ta med i søknaden din, hvordan du bygger opp en god søknad, samt skrivetips og ting du bør tenke på.
Innholdsfortegnelse:
Først av alt tar det tid å finne interessante stillinger som passer dine ønsker og behov samt kunnskap og kompetanse, og som du har lyst til å søke på. Spesielt drømmejobber kan være vanskelig å finne. De ligger gjerne ikke rett rundt hjørnet. Kanskje du til og med vil bytte yrke eller bransje. Det er ikke bare bare, og da bør du være sikker på at du tar de rette valgene.
Selvfølgelig kan du ikke alltid unne deg tiden det tar til å finne drømmejobben. Noen ganger må du bare ta den jobben du kan få. Men når du er i jobb er det ingenting i veien for at du prøver å finne en jobb du vil trives i. Som gir deg muligheten til å utvikle deg videre og slik at du kan komme høyere på karrierestigen i tillegg!
Når du først har funnet drømmestillingen er det derfor viktig at du avsetter god tid til selve søknaden også. Det er nemlig helt avgjørende at du skreddersyr søknaden din etter nettopp den jobben du vil søke på.
En god jobbsøknad er unik. Den er skreddersydd etter stillingen, foretaket og bransjen du søker jobb i, og fremhever dine kvaliteter og erfaringer samt hvorfor nettopp du er rett kandidat til akkurat denne jobben.
Hvis jobben er i samme bransje som du allerede jobber i, vet du gjerne allerede hva som kreves og hva som er ønskelig i stillingen. Men hvis du er ny på arbeidsmarkedet eller ønsker å legge om karrieren bør du undersøke en del. Hvordan går det med bransjen? Er den på vei opp eller ned? Hvilke utfordringer har foretaket? Og hvilke mål og verdier? Hvordan er bedriftskulturen? Er den veldig formell og tradisjonell eller mer uformell og kreativ? Hvilke arbeidsoppgaver og ansvarsområder faller inn under stillingen? Vet du hvem som skal vurdere søknaden din? Er det personalsjefen eller sjefen for avdelingen? Hva kan du finne ut om vedkommende?
Ta kontakt med folk du kjenner i bransjen eller foretaket, bruk nettverket ditt for det det er verdt!
Et annet godt tips er å ta utgangspunkt i stillingsannonsen. Der står det hvilke kvalifikasjoner arbeidsgiveren ser etter, hva stillingen går ut på, og gjerne noe om selve foretaket. Få frem din relevante erfaring, kunnskap og kompetanse, hvordan du takler utfordringer – gjerne med konkrete eksempler om hvordan du sikret en besparelse på x % ved å gjøre det og det, eller økte salget ved å iverksette bestemte tiltak (for eksempel). Arbeidsgiveren er interessert i hva du kan bidra med og hvorfor du vil det, så nevn det du er god på og det du brenner for – uten å skryte eller overdrive.
Det er også viktig at du tar vare på annonsen. Den kan forsvinne fra nettet, og når du blir innkalt til intervju er det veldig kjekt å kunne gå gjennom annonsen en gang til.
Se etter nøkkelordene i teksten. Hvilke kvaliteter kreves eller ønskes det? Bruk samme språk og tone som i stillingsannonsen og nettsidene til foretaket for å beskrive dine ferdigheter og evner – om de matcher selvfølgelig. Da kommer du forbi de automatiserte søknadssystemene. Stadig flere (store og mellomstore) foretak tyr til slike datasystemer for å spare masse tid og ressurser i jakten på rett kandidat. Faktisk avvises omtrent 75 % av alle søknadene automatisk, uten at et menneske har sett på dem!
Her kan du lese mer om hvordan du kommer forbi automatiserte søknadssystemer.
Det er ikke meningen at følgebrevet skal være en kopi av CV-en din. De skal utfylle hverandre. CV-en kan du se på som et fakta-ark der all din erfaring, kunnskap og kompetanse oppsummeres, mens følgebrevet er det som setter et personlig preg på søknaden din. Men det er viktig at du bruker samme stil på begge dokumentene. Samme skrifttype, samme farger, og så videre. Bruk matchende maler. CVapp.no har flere forskjellige matchende CV- og følgebrevmaler som sikrer en profesjonell stil og layout.
Særlig rekrutterere og personalkonsulenter får se et enormt antall søknader for hver stilling som utlyses. De vet hva de ser etter, og skanner gjerne søknaden din på disse elementene før de avgjør om de er interesserte nok til å lese hele dokumentet og i det hele tatt vil vurdere deg for jobben.
Med en fremtredende topptekst med navnet ditt og kontaktdetaljene dine fanger du leserens oppmerksomhet umiddelbart. Nå vet mottakeren navnet ditt og hvordan du kan kontaktes. Videre gir en topptekst dokumentet et profesjonelt preg, spesielt hvis du bruker samme design i følgebrevet som i CV-en. Med andre ord er dette en visuell og enkel måte å skille deg ut fra mengden!
En iøynefallende topptekst og god balanse mellom tomrom og tekst gjør ethvert dokument oversiktlig og lettere å lese. Bare pass på å bruke samme skrifttype, skriftstørrelse og farger i hele søknaden din (altså i både CV-en og følgebrevet) for å sikre en profesjonell, stilren, gjennomført og raffinert stil.
Selv om de fleste mener at en CV bør være på maks én enkelt side, kan du heller bruke to sider hvis du dermed kan unngå å levere et uoversiktlig og tettskrevet dokument med liten skrift og nesten uten tomrom.
Et følgebrev skal også helst være kortere enn én side, gjerne maks 300 til 350 ord eller til og med maks 200 til 250 ord hvis du sender inn søknaden via et nettskjema eller i en e-post der du kan ta med lenker.
I åpningen av følgebrevet ditt skal du få leseren på kroken. Ikke bruk en standardsetning som «Jeg skriver for å søke på stillingen som ...» – det vil ikke føre deg noe sted! Hold setningene så korte som mulig, introduser deg selv, nevn stillingen du søker på og fortell hvorfor din erfaring, kunnskap og kompetanse er akkurat det foretaket trenger.
En CV starter gjerne med en profiltekst under toppteksten. Denne teksten fungerer som en personlig innledning til CV-en. Bruk fire til fem linjer til å beskrive deg både som privat og fagperson. Hvis du trenger inspirasjon til profilteksten din kan du ta en titt på de jobbspesifikke CV-eksemplene på nettsidene våre eller på LinkedIn. Men vær original! Det er deg selv du må selge her, så ikke kopier (for mye).
Bruk tall og fakta for å underbygge kunnskapen og kompetansen din. Et nyttig verktøy er STAR-metoden (STAR står for «Situation, Task, Action, Result» og på norsk: «situasjon, mål, handling og resultat») som er en flott måte å beskrive hva du har gjort og oppnådd tidligere. Beskriv hvordan du taklet en utfordring, og bruk handlingsverb for å beskrive tiltakene dine og de positive resultatene du oppnådde. Husk å begrense hver anekdote til kun et par linjer, for å holde på leserens oppmerksomhet.
Ved første øyekast skal det være tydelig hvor på CV-male leseren finner din arbeidserfaring, utdanning, språkkunnskap, dine ferdigheter og evner, hobbyer og interesser, kontaktdetaljer og så videre. Vær gjerne kreativ i design, men ikke med ordbruken i overskriftene! Du må for all del unngå at interesserte lesere med begrenset tid må lete etter informasjonen de bryr seg mest om. Når du så i følgebrevet henviser til CV-en din, blir personalsjefen bare trigget til å lese mer i stedet for å forkaste hele søknaden din og legge den på avslagsbunken.
I avslutningen skal du oppfordre leseren til handling. Takk for tiden rekruttereren eller arbeidsgiveren brukte på søknaden din, og nevn at du ser frem til et jobbintervju og lære mer om stillingen og foretaket. Målet er at leseren skal ta kontakt med deg, så vær høflig og respektfull, men hvis gjerne at du er ivrig.
Bruk stavekontrollen! Det går fort å taste feil, og grammatikken er det heller ikke alltid like lett å holde styr på. Legg søknaden din litt til side før du ser på den på nytt med uthvilte øyner. For å være på den sikre siden kan du få noen andre til å korrekturlese søknaden. Husk å se nøye på adresseringen og navnet på personen du retter søknaden til! Det er rett og slett pinlig hvis du får inn en feil der.
Beregn god tid på søknaden din. I forberedelsene undersøker du på nettet det du kan finne om stillingen, foretaket og bransjen og så tar du kontakt med nettverket ditt for tips og råd, og innsideinformasjon. Du kan også ta kontakt med foretaket for å mer informasjon om stillingen og foretaket. Det viser bare at du virkelig er interessert. Videre er det viktig at du skreddersyr søknaden din, leser korrektur (eller får noen andre til å gjøre det) og at du er kort og konsis. Vis frem nok til at arbeidsgiveren blir interessert og vil vite mer om nettopp deg, så kommer du videre til neste runde og/eller jobbintervjuet. Der må du jo kunne fortelle noe nytt som overbeviser om at du er rett kandidat til jobben!
I bloggen vår kan du lese mer om alt som har med jobbsøking å gjøre, blant annet hvordan og hvorfor du skriver et følgebrev og lager en sterk og tiltalende CV. Vi har også et gratis, brukervennlig verktøy som du kan bruke for å opprette begge typer dokumenter, og et stort utvalg av maler og jobbspesifikke eksempler for inspirasjon. Bare ta en titt på CVapp.no!