1. eksempler
  2. Salgssjef

Salgssjef følgebreveksempel

Bruk dette følgebrevet for å fullføre søknaden din for en stilling som Salgssjef, og bli ansatt raskere – uten frustrasjon eller usikkerhet. Dette følgebreveksemplet er spesielt designet for Salgssjefstillinger i 2022. Dra nytte av eksempelsetningene våre og vårt profesjonelle oppsett, og last ned det perfekte følgebrevet på bare få minutter.
4.3
Gjennomsnittlig rangering
73 har allerede gitt sin stemme
Salgssjef følgebreveksempel
Rediger følgebrev

Beste oppsett på et følgebrev for en salgssjef

Akkurat som salgsprosesser er strukturerte, bør følgebrevet ditt også følge et fast oppsett for maks effekt. Følgende elementer er viktige å få med:

  • Topptekst
  • Stillingen du søker på
  • Åpning
  • Midtstykke
  • Avslutning
  • Signatur

Du finner en oversikt og generelle råd i vår komplette guide om «Hvordan skrive et følgebrev». I dette skrivet går vi trinn for trinn nærmere inn på følgebrevet for deg som salgssjef. La oss komme i gang.

Topptekst

Når man har tatt en kjøpsbeslutning, bør det være enklest mulig å foreta kjøpet. I en nettbutikk er «kjøpsknappen» derfor plassert på et logisk og praktisk sted på siden. Og av samme grunn bør du i følgebrevet ditt plassere den viktigste informasjonen øverst, i toppteksten. Tenk på hvem du er og hvordan du kan nås. Slik kan leseren handle umiddelbart og ta kontakt med deg når som helst i rekrutteringsprosessen.

Ikke anta at det er nok å ha kontaktdetaljene dine i CV-en, eller at rekrutterere lett kan finne deg på sosiale medier. Det forventes at følgebrevet inneholder søkerens navn, e-postadresse og telefonnummer, og at denne informasjonen er synlig ved første øyekast. Tross alt er målet å vekke nok interesse hos arbeidsgiveren at du blir bedt til et intervju.

Hensikten med en topptekst i følgebrevet er å gjøre det enklest mulig «å kjøpe deg» og at de automatiserte søknadssystemene plukker opp informasjonen de leter etter.

Stillingen du søker på

Her er det rom for noen få muligheter: «Søknad på stilling som [tittel] (i [firma])».

Når du søker på en deltidsstilling skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [firma]». Og når du skriver en åpen søknad:

«Åpen søknad» eller «Søknad på stilling hos [firma]».

Åpning

Den første setningen i et følgebrev setter tonen for førsteinntrykket til arbeidsgiveren. I en god salgspitch kommer kjernebudskapet først. Likeså bør åpningen i et følgebrev gi et hint om hvorfor nettopp du er rett kandidat til jobben.

Rekrutterere har nok å gjøre, så hvis åpningen i et følgebrev ikke fanger oppmerksomheten deres, hvorfor skulle de da fortsette å lese i stedet for å gå videre til neste søknad? Det fins ingen regel om at noen må lese hele søknaden din (både følgebrev og CV). Det er et valg leseren tar og er avhengig av hvor relevant og interessant innholdet er. 

Hensikten med åpningen i følgebrevet er å overbevise arbeidsgiveren om at du kommer til å gjøre forskjellen for selskapet og øke salget mer enn alle andre.

Tilpassbart eksempel på åpningen i et følgebrev

Når et selskap konkurrerer med andre om å selge ledig plass på et containerskip, går det ut på service og kostnader. En salgssjef bør overbevise kundene om at det lønner seg å bruke nettopp deres selskap. Derfor er det svært viktig å satse på gode forbindelser med kundene, som må pleies på en god måte.

Kopiert!

Midtstykke 

Midtstykket i et følgebrev bør du bruke til å begrunne hvorfor du (og ingen andre) bør få jobben.

Dette er ikke stedet for tomprat og klisjeer. Vis at du forstår de spesifikke salgsutfordringene til den fremtidige arbeidsgiveren din. Fortell om de beste og mest relevante suksessene dine i lignende omstendigheter. Salg er et tøft og komplekst felt. Enten det dreier seg om varer eller tjenester, så må du bevise at du forstår nyansene av det din fremtidige arbeidsgiver selger.

Hensikten med midtstykket i et følgebrev er å vise forståelse for hva som venter deg, overbevise med din erfaring i tall og fakta, samt dine utmerkede mellommenneskelige ferdigheter.

Tilpassbart eksempel på midtstykket i et følgebrev

De siste fem årene har jeg oppnådd en gjennomsnittlig økning på 25 % av kundegrunnlaget for sjøtransport, en kundetrofasthet på 92 % og en årlig resultatvekst på 16 % per kunde. En fornøyd kunde avhenger av mye mer enn priser og kapasitet. 

Nå som Frakt, Transport og Spedisjon utvider rutene sine mot øst, håper jeg at min B2B-erfaring i regionen kan være nyttig. I ti år har jeg forsterket nettverket mitt i Østen. Jeg har holdt foredrag på transportkonferanser med over 250 importører og eksportører, og doblet markedsandelen fra 4 til 8 % de siste seks årene. Jeg har lært mye om fallgruvene i den kinesiske anbudsprosessen, og forstår hvordan jeg kan påvirke den effektivt.

FTS oppmuntrer til en vinnermentalitet, og jeg ville passe godt inn:

  • Overgikk den årlige salgskvoten med 45 % de siste seks årene.
  • Over 150 kunder i Det fjerne østen - mer enn halvparten av disse kan muligens bli med meg til FTS.
  • Oppnådde en salgsinntekt på NOK 2,3 millioner i forrige kvartal. Fast plass i toppen av den globale salgslisten.

Det som skal til for å bestemme riktig forhandlingsteknikk og benytte hver mulighet optimalt, er å forstå den enkelte kundens behov. Jeg ønsker å oppnå et stabilt kundeforhold i stedet for å jage etter kortsiktige suksesser.

Kopiert!

Avslutning og signatur

Følgebrevet avrunder du med å gi et godt sluttinntrykk. I midtstykket har du dekket grunnlaget for at du er rett salgssjef for jobben. Så da kan du for eksempel nevne at du brenner for tjenesten eller varen arbeidsgiveren selger. 

Helt til slutt oppfordrer du leseren til handling. Gjør det klart at du er ivrig etter å komme på intervju. 

Hensikten med avslutningen i følgebrevet er å fremheve at du er svært interessert i nettopp denne stillingen fordi du brenner for og tror på tjenesten(e) eller varen(e) selskapet selger.

Det eneste som gjenstår nå er å signere brevet med et høflig og profesjonelt «Hilsen», «Vennlig hilsen», «Beste hilsener» eller lignende. Eventuelt kan du skanne signaturen din og legge den til i et bildeformat. Det gir et ekstra personlig preg, men er absolutt ikke nødvendig.

Tilpassbart eksempel på en avslutning

Jeg ble gjort oppmerksom på stillingen av en av FTS’ nåværende salgssjefer (Morten Dahl Børresen) og håper at jeg selv får oppleve hvorfor han trives så godt med å jobbe for dere.

Vennlig hilsen
Morten Holm Nilsen

Kopiert!
Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
Opprett et følgebrev på få minutter
Opprett et følgebrev på få minutter
Skill deg ut og bli ansatt raskere med våre jobbvinnende, profesjonelt designede følgebrevmaler.
Opprett et følgebrev
4.3
Rediger følgebrev
Del denne artikkelen

Gratis profesjonelt designede maler

Med over 10 millioner opprettede CV-er og følgebrev, er CVapp.no den ledende nettbaserte karriereskaperen som drar i land jobbintervjuer
4.5 av 5
basert på 613 anmelderser på Trustpilot
Bruk denne malenStockholm cover_letter template
Stockholm
800 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenNew York cover_letter template
New York
220 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenWien cover_letter template
Wien
51 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSydney cover_letter template
Sydney
74 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLondon cover_letter template
London
90 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenDublin cover_letter template
Dublin
76 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMoscow cover_letter template
Moscow
26 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
79 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMadrid cover_letter template
Madrid
65 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSantiago cover_letter template
Santiago
53 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenSingapore cover_letter template
Singapore
23 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenOslo cover_letter template
Oslo
23 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCape Town cover_letter template
Cape Town
2 300 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenParis cover_letter template
Paris
16 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBerlin cover_letter template
Berlin
47 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenGeneva cover_letter template
Geneva
940 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenVancouver cover_letter template
Vancouver
17 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenTokyo cover_letter template
Tokyo
31 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenMilan cover_letter template
Milan
27 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenLisbon cover_letter template
Lisbon
7 700 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBarcelona cover_letter template
Barcelona
15 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenCopenhagen cover_letter template
Copenhagen
9 100 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenChicago cover_letter template
Chicago
8 500 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRio cover_letter template
Rio
12 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenRome cover_letter template
Rome
1 400 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenBoston cover_letter template
Boston
4 000 brukere valgte denne malen
Bruk denne malenToronto cover_letter template
Toronto
17 000 brukere valgte denne malen
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler