1. Blog
  2. Karriere
  3. Bedriftens ansatte vil ikke forlate
Skrevet av Lotte van RijswijkLotte van Rijswijk

Bedriftens ansatte vil ikke forlate

10 minutter å lese
Bedriftens ansatte vil ikke forlate
CVapp.no analyserte LinkedIn-data om median ansettelsestid for ansatte i de mest fremtredende selskapene for å avdekke hvilke merkevarer og bedrifter som sliter med turnover – og hvilke ansatte som ikke ønsker å slutte.

Hvis  den store oppsigelsen virkelig var så stor, ville alle gjort det. Ikke sant?

Etter pandemiens første år hadde én av fire arbeidstakere planer om å slutte når ting ordnet seg. Ting hadde endret seg. Fremtiden så annerledes ut. Avgjørende var det at 80 % av disse rastløse sjelene planla å gå videre, ikke for å unnslippe sjefen eller unngå å komme tilbake til kontoret, men fordi de ikke kunne se hvordan de kunne fremme karrieren i sitt nåværende selskap.

Ett år senere, og til tross for overskriftene, foretrekker mange arbeidstakere fortsatt stabilitet fremfor en nomadisk livsstil. En kontrakt, en pensjonsplan, helseforsikring, betalt familiepermisjon og en sjef du kjenner og stoler på, føles langt mer verdifullt etter en usikker periode.

Når det gjelder karriereutvikling, utnytter "stayerne" sine kollegers avgang til å skape nye roller og  betingelser i et selskap der de er ganske glade for å bli.

Men hvilke selskaper er de ansatte mest fornøyde med å bli værende i? CVapp.no brukte LinkedIn-data om median ansettelsestid for ansatte i de mest fremtredende selskapene for å rangere de som holder på sine ansatte lengst – og de med raskest turnover.

Nøkkelfunn

  • HSBC Bank USA og Neutrogena ligger på delt førsteplass som de selskapene som beholder sine ansatte lengst, med en gjennomsnittlig ansettelsesperiode på 10,2 år.
  • Coinbase, Avelo Airlines og Popeyes har en gjennomsnittlig ansettelsesperiode på 0,8 år – den korteste ansettelsesperioden i vår studie.
  • Internett og programvare er sektoren med det korteste "lengste oppholdet" – hos Baidu, der gjennomsnittlig ansettelsestid er 5,4 år.
  • Reebok holder i gjennomsnitt på sine ansatte i 7 år, det lengste av alle klesbedriftene.

Flyselskaper mest sannsynlig å beholde ansatte

Ansatte i HSBC Bank USA og hudpleiemerket Neutrogena blir i gjennomsnitt i bedriften i 10,2 år. Det hjelper at begge selskapene har eksistert lenge – HSBC ble grunnlagt i 1850, mens Neutrogena begynte å levere spesialkosmetikk til Hollywood på 1930-tallet.

Neutrogena er en del av Johnson & Johnson-konsernet, så de ansatte nyter godt av firmaets gjennomtenkte fordelsprogram. Glassdoor-anmeldere bemerker at selv om Neutrogena ikke gir mange muligheter for karriereutvikling, er det rom for sidebevegelser – noe som kan forhindre at mindre ambisiøse ansatte kjeder seg.

Over halvparten (11/20) av selskapene som beholder sine ansatte lengst, er flyselskaper. De høye kostnadene ved sikkerhetskontroller og opplæring for både piloter og kabinansatte gjør at flyselskapene investerer mye i å holde på dem. Sjenerøse mellomlanding godtgjørelser og flyrabatter er effektive virkemidler for å holde på de ansatte, særlig når de opptjenes ved lang ansiennitet. Forskning har vist at det å gi flyvertinnene større frihet til å ta initiativ og "utforme sin egen rolle" øker engasjementet og gjør at de blir værende lenger.

Reddit og Zoom blant selskapene med raskest utskifting av ansatte

Ni av de ti fremtredende selskapene med kortest ansiennitet er i internett- og programvaresektoren. Selvsagt er mange av disse selskapene for nye til å få sin gjennomsnittlige ansiennitet trukket opp av "livstidsansatte". Men for mer etablerte digitale selskaper kan hjerneflukten ha å gjøre med den karriereutviklingen som er nevnt ovenfor:

"Markedet for programvareingeniører er robust," ifølge Workforce Logiqs sjefsdatavitenskapsmann, Christy Whitehead, "og de utnytter på en smart måte markedets etterspørsel til å øke kompensasjonen og bevege seg oppover karrierestigen."

Dagens arbeidsstyrke har utviklet en smak for fleksibelt arbeid, og mange var frustrert over pendlingen før pandemien katalyserte nye normer. Ifølge en nylig Randstad-undersøkelse savner ikke 62 % av arbeidstakerne som gikk over til WFH under pandemien, kontoret (selv om de savner menneskene). Digitale selskaper som Hubspot – som har en gjennomsnittlig ansettelsestid på bare 1,8 år til tross for at de har vært etablert i 16 år – går over til hybrid- eller remote-first-modeller for å beholde ansatte, og Hubspot har selv fjernet "-ish" fra sin pre-pandemiske "remote-ish" strategi.

Bransjefordeling: Selskaper som beholder sine ansatte etter sektor

En klassisk Harvard Business Review-studie viste at den sterkeste kraften når det gjelder å beholde ansatte, er treghet. Med andre ord, de fleste ansatte blir ikke fordi de er fornøyde; de blir fordi de ikke er ulykkelige nok – eller sultne nok – til å slutte.

Hvis dette høres ut som deg, bør sjefen din gjøre mer for å få deg til å investere i arbeidet ditt. Og kanskje er det på tide at du stiller deg selv alvorlige  spørsmål om det er slik du ønsker å tilbringe arbeidslivet ditt. På 2020-tallet er din første sjef deg selv – og det er din plikt å minne deg selv daglig på at du er verdt de beste forholdene en arbeidsplass kan tilby.

For å finne selskapene i din sektor som de ansatte ikke ønsker å forlate, kan du se gjennom alle dataene våre i den sorterbare tabellen nedenfor

Positive nyheter: Nordmenn trives i sin nåværende stilling

Ifølge en jobbundersøkelse fra FINN.no er 7 av 10 nordmenn fornøyd med sin nåværende jobb, og bare 1 av 10 er misfornøyd. Ansatte i offentlig sektor er litt mer fornøyde enn ansatte i privat sektor, og det er ingen signifikant forskjell mellom menn og kvinner.

Når det gjelder lønn, viser det norske arbeidsmarkedet at personer som tjener mindre enn 400 000 kroner i året, er mer misfornøyde med stillingen sin, sammenlignet med dem som tjener over 700 000 kroner i året, der flere sier at de er svært fornøyde. Det mest interessante funnet er imidlertid at selv om lønnsnivået påvirker tilfredsheten, gjelder dette bare opp til et visst nivå – det er liten forskjell mellom de som tjener fra 700 000 til 900 000 kroner og over per år.

Til slutt viser undersøkelsen at yngre mennesker er mer tilbøyelige til å bytte jobb enn eldre. Selv om flertallet er fornøyd med sin nåværende jobb, sier 68 % av respondentene at de kan tenke seg å bytte jobb i løpet av de neste to årene. I tillegg følger 25 % av respondentene med på ledige stillinger i ganske stor eller svært stor grad, mens 40 % har søkt jobb i løpet av de siste to årene.

Metodikk og kilder

For å finne ut hvilke selskaper de ansatte ikke ønsker å forlate, etablerte vi 13 store bransjer – flyselskaper, bilindustri, bank, mote, næringsmiddelindustri, helsetjenester, internett og programvare, luksusvarer og smykker, media, detaljhandel, hudpleie og kosmetikk, teknologi og forbrukerelektronikk og videospill.

Deretter laget vi en liste over de største arbeidsgiverne i hver kategori. Deretter kryssjekket vi listen vår mot lister fra autoritative kilder som Brand Directory og You.Gov for å forsikre oss om at vi ikke gikk glipp av noen fremtredende selskaper i sektoren.

Det siste trinnet var å besøke selskapsprofilen på LinkedIn for hvert av selskapene og samle inn median ansiennitet for de ansatte fra Innsikt-delen. I tilfeller der det fantes flere profiler, tok vi LinkedIn-siden for merkevarens hovedkontor.

Selskaper som passer inn i mer enn én kategori, er tatt med mer enn én gang, for eksempel Amazon.

Dataene om median ansettelsestid er rapportert av LinkedIn-brukere og er gjeldende per februar 2023.

 

Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
Karriere6 minutter å lese
Hvor mye skiller lønnen seg i privat og offentlif sektor?
Hvor mye skiller lønnen seg i privat og offentlif sektor?
CV9 minutter å lese
Hvordan laste opp en CV til LinkedIn (3 måter)
Hvordan laste opp en CV til LinkedIn (3 måter)
Jobbintervju14 minutter å lese
Hvordan skrive et takkebrev for et jobbtilbud (med eksempler)
Hvordan skrive et takkebrev for et jobbtilbud (med eksempler)
Forsidebrev17 minutter å lese
Hvordan avslutte et følgebrev (med eksempler)
Hvordan avslutte et følgebrev (med eksempler)
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler