Hvordan skrive CV for en kontorsekretær
Det første steget for å skrive en flott CV er å vite hvilke avsnitt du må inkludere. Her er de viktigste komponentene:
- Topptekst
- Profiltekst
- Arbeidshistorikk
- Ferdigheter
- Utdanning
Som kontorsekretær bør du fremheve dine evner til å gi optimal støtte og utføre sekretæroppgaver for kontoret. CV-en din skal vise dine administrative ferdigheter, kommunikasjonsevner og din motiverte holdning. Du bør være dyktig i og trives med å jobbe under (tids)press i travle omgivelser, være god på multitasking og kunne prioritere effektivt. Den ideelle kandidaten viser ferdigheter som sikrer effektiv og rettidig gjennomføring av et bredt spekter av administrative oppgaver.
Automatiserte søknadssystemer
Automatiserte søknadssystemer brukes av stadig flere mellomstore til store foretak til å sortere og vurdere CV-er. Automatiserte søknadssystemer er programvare som bruker en algoritme for å skanne CV-er, for så å rangere dem i henhold til kriterier satt av arbeidsgiveren. Bare de aller beste CV-ene blir sendt videre til personalavdelingen.
Velge riktig CV-oppsett
Når du allerede har en del arbeidserfaring bør du velge et omvendt kronologisk oppsett. Da blir det satt fokus på arbeidshistorikk-avsnittet og det gir deg en god anledning til å forklare dine mest relevante ferdigheter. Dette er også oppsettet som personalsjefen forventer å se, og som er lettest å vurdere av autoriserte søknadssystemer.
Et alternativ er å velge et hybrid oppsett, der du starter med ferdighetsavsnittet eller generell «erfaring», etterfulgt av en kort arbeidshistorikk. Dette er et godt valg for nyutdannede eller de som gjør en karriereendring.
Eksempel på profiltekst
Profilteksten består av tre til fem setninger der du påpeker dine mest relevante ferdigheter, erfaringer og kvalifikasjoner. Det er også et flott sted å gi søknaden et personlig preg. Som kontorsekretær har du en av de mest utadvendte jobbene i et foretak, så det er viktig å formidle din imøtekommende personlighet helt fra starten av.
I profilteksten fremhever du dine største prestasjoner og kvaliteter. Husk å bruke handlingsverb og nevne mest mulig jobbrelatert informasjon. Som kontorsekretær spiller du en viktig rolle for å oppnå suksess på kontoret. Å fremheve nøkkelegenskapene dine som effektivt viser dine relevante kvalifikasjoner og prestasjoner, kan være avgjørende. Sjekk vårt eksempel på en profiltekst nedenfor.
Dyktig og engasjert kontorsekretær med lang erfaring i kontor og administrasjon fra diverse bransjer, med utmerkede meritter. Kjent som en kløpper på kommunikasjon, multitasking og tidsstyring.
Eksempel på arbeidshistorikk
Arbeidshistorikken er stedet for å vise frem din erfaring og det du har oppnådd hittil. Før opp alle jobbene som er relevante for en kontorsekretærstilling, start med den siste og jobb deg bakover i tid (maks ti år). Bruk handlingsverb og nevn spesifikke eksempler på erfaringer som er relevante og viser at du er rett kandidat til jobben. Om mulig kan du konkretisere prestasjonene dine ved hjelp av tall og fakta. Sjekk vårt eksempel på en CV spesielt rettet mot deg som kontorsekretær.
Kontorsekretær ved Holms instituttet, Gol
August 2018 - Dags dato
- Fungerer som førstekontakt for alle som besøker administrasjonskontoret.
- Henviser besøkende til rett avdeling, kontor eller møterom.
- Svarer på telefonhenvendelser og videreformidle viktige meldinger til ledelsen og de ansatte.
- Planlegger avtaler, møter, reiser og arrangementer.
- Ansvarlig for at de ansatte får betalt det de skal og når de skal.
- Sikrer rettidig bestilling og fordeling av kontorrekvisita.
- Organiserer og vedlikeholder arkivsystemer.
Kontorsekretær ved Mortensen og Bjørnstad, Hemsedal
November 2014 - Juli 2018
- Utførte en rekke administrative oppgaver og ønske besøkende velkommen.
- Ansvarlig for avtaleboken og arkivsystemer.
- Håndterte kontorkorrespondanse og inn- og utgående post.
- Administrerte kontorlokaler og -rekvisita.
- Vedlikeholdt medarbeiderfilene og registrerte utbetalinger.
Resepsjonist ved Kjøkken & Bad, Geilo
August 2013 - Oktober 2014
- Hilste på kunder og besøkende, og svarte på spørsmål og henvendelser.
- Håndterte betalinger og arkiverte alle økonomiske transaksjoner og kvitteringer.
- Redigerte og korrekturleste skriftlige annonser og sendte dem inn til lokalavisa.
- Støttet ledelsen og de andre ansatte på best mulig måte.
Eksempel på ferdighetsavsnitt
Ferdighetsavsnittet er stedet i CV-en for å vise at du har et godt sett med mellommenneskelige ferdigheter, samtidig som du vet nok om data til å kunne gjøre jobben din effektivt. Disse harde og myke ferdighetene du nevner her bør komme direkte fra stillingsbeskrivelsen for å sikre at du kommer forbi de automatiserte søknadssystemene. Du bør også passe på at CV-en din viser en tydelig sammenheng mellom de forskjellige avsnittene. Det arbeidsgivere leter etter i en kontorsekretær, er en medarbeider med utmerkede ferdigheter innen kommunikasjon, multitasking og administrasjon generelt. Pass på at du også tar med jobbspesifikke ferdigheter. Ta en titt på ferdighetsavsnittet i vårt CV-eksempel for kontorsekretærer.
- Administrative ferdigheter
- Organisasjonsevner
- Regnskapsføring
- Multitasking
- Prioriteringsevner
Eksempel på utdanningsavsnitt
I utdanningsavnittet lister du opp det du har av utdanning og sertifiseringer. Selv om du ikke trenger en formell utdanning for en stilling som kontorsekretær, kan din (pågående) utdanning gi mer informasjon om bakgrunnen din til den potensielle arbeidsgiveren. Om du har hatt verv eller fått utmerkelser, kan du også nevne dem. Har du tatt flere utdanninger? Da kan du godt unnlate å ta med videregående i CV-en. Se eksemplet vårt nedenfor.
Administrativ koordinator (nett), Fagskolen Kristiania
August 2013 - Juni 2014
Langrennslinjed ved Norges Toppidrettsgymnas, Geilo
August 2011 - Juni 2013