Som administrasjonssekretær er du ekspert på organisasjon og effektivitet. For å vekke interessen til arbeidsgiveren, må du tydelig fremheve din brede erfaring med administrative oppgaver, databehandling og nøyaktighet. CV-en din bør derfor reflektere din evne til å håndtere varierte oppgaver med profesjonalitet og punktlighet.
Et godt utgangspunkt til en jobbvinnende CV er ressursene til cvapp.no. Vi har blant annet et brukervennlig CV-verktøy og et mangfold av gratis maler, yrkesspesifikke CV-eksempler og skriveguider.
Hvordan skrive CV for en administrasjonssekretær
Hensikten med en CV er å overbevise arbeidsgiveren om at du er en utmerket administrasjonssekretær og egnet til stillingen. Ikke bare har du omfattende kompetanse når det gjelder multitasking og tidsstyring, men du har også sterke sosiale ferdigheter og evnen til å bringe innovative løsninger som øker effektiviteten og organisasjonen på arbeidsplassen.
Ved å bruke et dynamisk og beskrivende språk, uten å skryte, løfter du CV-en din til et høyere nivå.
Bare husk at CV-en helst bør begrenses til én enkelt side og inneholde følgende:
- Topptekst
- Profiltekst
- Arbeidshistorikk
- Utdanningsavsnitt
- Ferdighetsavsnitt
Videre anbefaler vi at du bruker følgende målrettede tilnærming:
- Fremhev det du har oppnådd hittil, i stedet for å liste opp ansvarsområdene dine.
- Skreddersy CV-en din til den aktuelle stillingen og virksomheten.
- Velg en profesjonell CV-mal som kombinerer stilren design med en oversiktlig struktur.
- Når du skal sende inn søknaden elektronisk, bør du optimalisere CV-en din med relevante nøkkelord, slik at du kommer forbi de automatiserte søknadssystemene (ATS).
Optimaliser for ATS
ATS står for Applicant Tracking Systems, på norsk: automatiserte søknadssystemer. ATS-algoritmene skanner CV-er etter nøkkelord, som vanligvis samsvarer med stillingsbeskrivelsen, og rangerer CV-ene etter hvilke og hvor mange nøkkelord de inneholder. Bare de høyst rangerte CV-ene går videre og blir gjennomgått av en person som kan ansette deg. Resten havner på avslagsbunken.
Som administrasjonssekretær kan du blant annet hente relevante nøkkelord fra kravene og arbeidsoppgavene i stillingsannonsen, for eksempel:
- Bidra i utviklingen av virksomhetens administrative prosesser
- Håndtere innkommende og utgående korrespondanse og henvendelser fra kunder og leverandører
- Planlegge og koordinere møter, konferansesamtaler og avtaler for ledelsen og ansatte
- Ansvarlig for håndtering av kontorrekvisita og bestillingsprosesser, med fokus på kostnadseffektivitet og optimal lagerstyring
- Administrere kalenderoppdateringer og følge opp avtaler og frister for å sikre organisatorisk effektivitet
Velge beste CV-oppsett for en administrasjonssekretær
For en administrasjonssekretær er omvendt kronologisk rekkefølge det beste valget. Dette CV-oppsettet fremhever kontinuitet i arbeidshistorikken og viser en tydelig karriereutvikling. Slik får arbeidsgiveren raskt oversikt over relevant erfaring og viktige ferdigheter.
Et funksjonelt CV-oppsett kan skjule hull i CV-en, men omvendt kronologisk rekkefølge setter fokus på kontinuerlig yrkeserfaring og kompetanseøkning, som er spesielt viktig i administrativt arbeid.
Inkluder kontaktinformasjonen din
En iøynefallende topptekst, der du fører opp navnet ditt og kontaktinformasjon, fungerer som et visittkort og gjør at CV-en din blir lagt merke til av de rette grunnene.
Følgende informasjon bør du føre opp:
- Fullt navn: Oppgi for-, mellom- og etternavn.
- Profesjonell e-postadresse: Bruk en profesjonell e-postadresse, for eksempel [email protected].
- Mobilnummer: Oppgi mobilnummer og legg inn en profesjonell svarmelding på telefonsvareren.
- Sted: I stedet for å nevne hele adressen kan du også bare nevne bosted (eventuelt fulgt av «villig til å flytte»).
- Lenke til egen nettside: Om relevant kan du legge inn en lenke til LinkedIn-profilen din.
Ikke ta med fødselsdato og personopplysninger som sivilstatus, personnummer eller passnummer.
Benytt deg av en profiltekst
Profilteksten i en CV er en utmerket og effektiv mulighet til å presentere deg selv både faglig og personlig. Plassert rett under toppteksten, bør den være selvsikker og kreativ, og samtidig objektiv. Vis hvordan dine ferdigheter og erfaringer gjør deg til en utmerket kandidat til stillingen.
Fremhev din relevante bakgrunn og dine nøkkelkompetanser på en måte som tydelig viser din verdi for arbeidsgiveren, innenfor en ramme på to til fem setninger. Dette er din sjanse til å overbevise arbeidsgiveren om at du er en utmerket kandidat til både stillingen og foretakets behov.
En velutformet profiltekst viser hvordan din omfattende erfaring innen administrativt arbeid og evne til effektiv problemløsning kan bidra til å oppnå arbeidsgiverens målsettinger. Med en positiv og profesjonell tilnærming understreker du ditt store engasjement til å levere kvalitetsservice og støtte til teamet, og du skiller deg ut som en pålitelig ressurs i enhver arbeidssituasjon.
Trenger du litt inspirasjon til profilteksten din? Ta en titt på våre relaterte CV-eksempler for en administrasjonssekretær:
Våre eksempler på en profiltekst for en administrasjonssekretær med og uten erfaring, finner du her:
Dyktig og dreven administrasjonssekretær med over 7 års allsidig kontorerfaring, spesialisert på alt innen administrativt arbeid, problemløsing og effektiv planlegging. Kjent for å bidra effektivt til å redusere arbeidsmengden og øke produktiviteten for ledelsen. Svært iherdig, rask til å lære og en kløpper på nye programvarer og avanserte arkiveringssystemer. Alltid pålitelig og presis, med en profesjonell holdning som sikrer at alle oppgaver håndteres smidig og nøyaktig.
Engasjert og ivrig sekretær med en nylig avrundet fagskoleutdanning innen kontor, administrasjon og juss. Kjent for god arbeidsmoral, med sans for detaljer og effektivitet. Klar til å bidra til daglig drift og administrative oppgaver. Kan vise til en frisk tilnærming til problemløsning og stor vilje til å lære og vokse i stillingen og yrket som administrasjonssekretær.
Presenter din arbeidserfaring: Sans for administrativ finesse
Som vi allerede har nevnt før, bør du formidle arbeidserfaringen din i omvendt kronologisk rekkefølge. Begynn med firmanavnet, stillingstittelen og ansettelsesdatoer først. Deretter kan du bruke kulepunkter til å beskrive dine daglige ansvarsområder.
Det er viktig å fremheve spesifikke oppgaver knyttet til administrasjon og kontorarbeid, som håndtering av kontorrekvisita, besvarelse av telefonsamtaler og administrativ støtte til ulike avdelinger. Videre kan du nevne din erfaring med å organisere møter, planlegge reiser og koordinere både interne og eksterne arrangementer.
Gi også eksempler på eventuelle prestasjoner eller anerkjennelser, for eksempel effektivisering av arbeidsprosesser eller prosjekter du har ledet. Dette viser din evne til å løse problemer og oppnå målbare resultater, noe som er viktig for å vise din verdi som administrasjonssekretær.
- Personlig assistent til produksjonsleder med ansvar for produksjon og kontoradministrasjon.
- Analyserte og tolket data, håndterte forsendelser, leveranser og varebestillinger.
- Kjent som "personen å spørre" i alle avdelinger, spesielt avdelingene for kvalitetskontroll og regnskap, samt ledelsen.
- Ansvarlig for å assistere og håndtere både produksjons- og kontoroppgaver.
- Jobbet med data, leverandører og kunder.
- Kontaktperson på tvers av avdelinger
Administrasjonssekretær, Romfart Norge, Trondheim
Januar 2017 - August 2024
- Personlig assistent til produksjonsleder med ansvar for produksjon og kontoradministrasjon.
- Analyserte og tolket data, håndterte forsendelser, leveranser og varebestillinger.
- Kjent som "personen å spørre" i alle avdelinger, spesielt avdelingene for kvalitetskontroll og regnskap, samt ledelsen.
- Mottok uanmeldte besøk og håndterte kundekontakt via e-post og telefon.
- Koordinerte og planla bedriftsmøter, avtaler, intervjuer og inspeksjoner.
- Løste problemer for alle avdelinger for å sikre rettidig ferdigstillelse av produkter innen stramme tidsfrister.
- Sikret kvalitetsservice og håndterte kundeproblemer effektivt.
Administrasjonssekretær, Maskinkraft, Røros
Mars 2014 - Juli 2017
- Rapporterte til driftsleder og assisterte butikk- og kontorpersonell.
- Utførte ulike administrative oppgaver, inkludert vedlikehold av produksjonsplaner, innkjøp av utstyr og forhandlerkontakt. Spesialisert på problemløsning for ledelse, ansatte og kunder.
- Fungerte som bindeledd mellom avdelingene, koordinerte konferansesamtaler, møter og avtaler, og håndterte utgående korrespondanse.
- Støttet et effektivt produksjonssystem med høyt tempo ved å håndtere nye ordrer nøye og delegere oppgaver etter behov.
Kontorassistent, Tess, Trondheim
Oktober 2012 - Januar 2014
- Assisterte alt administrativt personell og tok imot besøkende og kunder.
- Svarte på generelle telefon- og e-posthenvendelser, og var ansvarlig for bestilling av kontorrekvisita.
- Reduserte kostnadene for kontorrekvisita ved å holde god oversikt over beholdningen og forhandle frem gode avtaler.
- Kjent for å yte svært god service og rask problemløsning for kundene.
Hvordan skrive CV for en administrasjonssekretær uten erfaring
Når du mangler erfaring som administrasjonssekretær, bør du sette fokus på utdanning og opplæring, frivillige verv, samt eventuelle kurs relatert til kontor og administrasjon. Bruk kulepunkter for å fremheve dine beste kvaliteter og egenskaper, og fortell om spesifikke prosjekter eller oppgaver fra skole eller frivillig arbeid som viser dine overførbare organisasjonsferdigheter.
Om du får frem din genuine interesse for stillingen, understreker din lærevillighet og holder CV-en ryddig og oversiktlig, viser du at du har det som skal til for å lykkes i stillingen.
Før opp utdanningen din og relevante sertifiseringer
Som administrasjonssekretær er det vanlig å ha en bachelorgrad i økonomi og regnskap eller en yrkesrettet utdanning innen merkantile fag fra en fagskole. Det er heller ikke uvanlig at du har tatt relevante kurs og mottatt sertifiseringer.
Også i dette avsnittet bør du bruke omvendt kronologisk rekkefølge når du lister opp utdanningen din, med den nyeste utdanningen først og første utdanningen sist. For hver utdanning eller sertifisering, nevner du institusjon og årstall først, og så eventuelt relevant informasjon.
Fremhev spesiell programvarekompetanse du har oppnådd, da arbeidsgivere verdsetter kandidater med ferdigheter i spesifikke programmer. Å tydeliggjøre din kunnskap på dette området kan være avgjørende. Dette viser din evne til å håndtere administrative oppgaver og styrker din posisjon som en kompetent kandidat for stillingen.
Administrativ koordinator, Kristiania, deltid nettstudium
August 2012 - Juni 2013
Strinda videregående skole, Trondheim
August 2009 - Juni 2012
Ta med relevante nøkkelferdigheter som gjør deg til en god administrasjonssekretær
Som administrasjonssekretær er arbeidet ditt basert på både systemer og prosesser, men evnen til å samarbeide effektivt i team er like viktig. Når du beskriver dine beste og mest relevante kvaliteter, bør du fremheve en god blanding av praktiske, harde ferdigheter og mellommenneskelige, myke ferdigheter.
Ta en titt på vårt eksempel på et ferdighetsavsnitt for en administrasjonssekretær:
- Organisasjonsferdigheter
- Kommunikasjonsevner
- Problemløsning
- Effektiv tidsstyring
- Multitasking
- Sans for detaljer
- Utmerket kundeservice
- Initiativrik
- Samarbeidsevner
- Teknologikompetanse
Du bør selvfølgelig tilpasse ferdighetene dine til stillingsannonsen, men nedenfor kan du lese hvordan du kan veve inn de beste ferdighetene dine i hele CV-en:
- Organisasjonsferdigheter: Fremhev din evne til å systematisere og holde orden i arbeidsmiljøet gjennom konkrete eksempler på prosjekter der du har forbedret arbeidsflyten.
- Kommunikasjonsevner: Beskriv hvordan du har effektivisert kommunikasjonen på arbeidsplassen ved å utarbeide tydelige og oversiktlige rapporter, håndtere korrespondanse og samordne møter med ulike parter.
- Problemløsning: Vis til situasjoner der du raskt har identifisert og løst problemer, og forklar hvordan dette har bidratt til å forbedre teamets produktivitet og effektivitet.
Ved å bruke konkrete eksempler, oppgaver og prosjekter i CV-en, vil det vise potensielle arbeidsgivere at du faktisk har disse ferdighetene og har brukt dem effektivt i tidligere stillinger.
Velge riktig CV-layout og design for en administrasjonssekretær
Når du har fått innholdet i CV-en på plass, er det på tide å finpusse den. Du bør faktisk være ekstra nøye på struktur og design, for det er disse CV-elementene som er avgjørende for det første inntrykket. Velg en ryddig, profesjonell og organisert layout, men gi den også litt personlig preg uten å overdrive.
Vi anbefaler at du bruker en av våre utførlig testede CV-maler. Velg malen som fungerer best for deg, og tilpass fonter og designelementer ved hjelp av CV-verktøyet vårt for å lage din perfekte, skreddersydde CV.
Profil
Dyktig og dreven administrasjonssekretær med over 7 års allsidig kontorerfaring, spesialisert på alt innen administrativt arbeid, problemløsing og effektiv planlegging. Kjent for å bidra effektivt til å redusere arbeidsmengden og øke produktiviteten for ledelsen. Svært iherdig, rask til å lære og en kløpper på nye programvarer og avanserte arkiveringssystemer. Alltid pålitelig og presis, med en profesjonell holdning som sikrer at alle oppgaver håndteres smidig og nøyaktig.
Arbeidshistorikk
Administrasjonssekretær, Romfart Norge, Trondheim
Januar 2017 - August 2024
- Personlig assistent til produksjonsleder med ansvar for produksjon og kontoradministrasjon.
- Analyserte og tolket data, håndterte forsendelser, leveranser og varebestillinger.
- Kjent som "personen å spørre" i alle avdelinger, spesielt avdelingene for kvalitetskontroll og regnskap, samt ledelsen.
- Mottok uanmeldte besøk og håndterte kundekontakt via e-post og telefon.
- Koordinerte og planla bedriftsmøter, avtaler, intervjuer og inspeksjoner.
- Løste problemer for alle avdelinger for å sikre rettidig ferdigstillelse av produkter innen stramme tidsfrister.
- Sikret kvalitetsservice og håndterte kundeproblemer effektivt.
Administrasjonssekretær, Maskinkraft, Røros
Mars 2014 - Juli 2017
- Rapporterte til driftsleder og assisterte butikk- og kontorpersonell.
- Utførte ulike administrative oppgaver, inkludert vedlikehold av produksjonsplaner, innkjøp av utstyr og forhandlerkontakt. Spesialisert på problemløsning for ledelse, ansatte og kunder.
- Fungerte som bindeledd mellom avdelingene, koordinerte konferansesamtaler, møter og avtaler, og håndterte utgående korrespondanse.
- Støttet et effektivt produksjonssystem med høyt tempo ved å håndtere nye ordrer nøye og delegere oppgaver etter behov.
Kontorassistent, Tess, Trondheim
Oktober 2012 - Januar 2014
- Assisterte alt administrativt personell og tok imot besøkende og kunder.
- Svarte på generelle telefon- og e-posthenvendelser, og var ansvarlig for bestilling av kontorrekvisita.
- Reduserte kostnadene for kontorrekvisita ved å holde god oversikt over beholdningen og forhandle frem gode avtaler.
- Kjent for å yte svært god service og rask problemløsning for kundene.
Utdanning
Administrativ koordinator, Kristiania, deltid nettstudium
August 2012 - Juni 2013
Strinda videregående skole, Trondheim
August 2009 - Juni 2012
Ferdigheter
- Organisasjonsferdigheter
- Kommunikasjonsevner
- Problemløsning
- Effektiv tidsstyring
- Multitasking
- Sans for detaljer
- Utmerket kundeservice
- Initiativrik
- Samarbeidsevner
- Teknologikompetanse
Når du følger skriveguiden vår kan du være sikker på at CV-en din skiller seg ut i mengden av søkere og viser at du er en utmerket kandidat til stillingen. Bruk vårt nettbaserte CV-verktøy for en enda mer effektiv søknadsprosess.