1. Guider
  2. Hvordan skrive en CV
  3. Kronologisk CV
Skrevet av Karl KahlerKarl Kahler

Kronologisk CV

12 minutter å lese
Kronologisk CV
En kronologisk CV er det vanligste CV-oppsettet, men det er mange misoppfatninger om det. Se om det er det beste valget for deg, hvordan du setter det opp, hvilken informasjon du bør ta med, og hvordan du organiserer de forskjellige avsnittene.

Slik finner du en jobb med en kronologisk CV

Du har bestemt deg for at det er på tide å lage en CV eller oppdatere den du allerede har. Du har undersøkt en del og kommet frem til at en kronologisk CV er det beste oppsettet for deg. Så langt så godt. Men vet du virkelig hva en kronologisk CV er, og hvordan du skriver en?

Kort sagt er en kronologisk CV den vanligste typen CV, som viser din yrkeserfaring og utdanning i omvendt kronologisk rekkefølge (den siste først). I en kronologisk CV ligger hovedvekten på arbeidshistorikken din, i motsetning til en ferdighetsbasert CV som fokuserer på dine harde ferdigheter.

La oss gå litt nærmere inn på den kronologiske CV-en, for å se om dette oppsettet er det beste valget for deg. I denne guiden beskriver vi:

  • Hva er en kronologisk CV
  • Oppsett og struktur til denne typen CV
  • Valgfrie CV-avsnitt
  • Hva du IKKE bør ta med

Den kronologiske CV-en forklart

En kronologisk CV, som også kalles omvendt kronologisk CV, er det beste oppsettet når erfaringene og ferdighetene dine matcher kravene som stilles i stillingsannonsen du søker på.

Den brukes ofte av folk som har mye erfaring og bransjekunnskap, kan vise hva de har oppnådd hos sine tidligere arbeidsgivere, og er på vei opp i karrieren. Hovedvekten ligger på erfaring, og det er det arbeidsgivere ser etter, akkurat som angitt i stillingsannonsen.

Det er flere fordeler med dette CV-oppsettet. Blant annet:

  • Oppsettet er kjent for arbeidsgiverne, så det er lett for dem å lese og forstå CV-en
  • En kronologisk CV er enkel å skrive - det finnes mange eksempler og maler på nettet
  • Den angir det du har oppnådd hos tidligere arbeidsgivere, som kan være nettopp det den potensielle arbeidsgiveren ser etter
  • Den viser erfaringen din fra andre selskaper i bransjen, og dermed understreker du dine forbindelser og ditt kjennskap til behovene og utfordringene selskapet har
  • Den forteller om fremgangen i karrieren din, gjennom økende erfaring, ansvar og resultater

Medaljen har en bakside. Det finnes også noen ulemper ved å bruke et kronologisk CV-oppsett:

  • Å skille seg ut fra mengden er vanskelig når alle bruker samme oppsett. En kronologisk CV er det vanligste oppsettet og mulighetene for å markere seg er begrenset.
  • Det kan avdekke hull i karrieren. Selv med en god grunn kan de være vanskelig å forklare i en CV
  • Det kan tyde på eventuell "jobbhopping" som kan virke negativt for arbeidsgiveren

Den beste måten å overvinne disse ulempene på er å sikre at du har en flott designet og godt satt opp CV.

Hvis disse ulempene oppveier fordelene, kan det være lurt å vurdere å bruke et av de andre mest brukte CV-oppsettene; funksjonell eller hybrid som er en kombinasjon av en kronologisk og funksjonell CV.

Kronologisk CV-oppsett

Oppsettet for en kronologisk CV står temmelig fast, og bør helst ikke endres for mye på. Hvis du gjør det, vil det se unaturlig ut eller den blir vanskelig å lese.

Det grunnleggende oppsettet for en kronologisk CV er:

  • Navn og kontaktinformasjon (e-postadresse, telefonnummer og muligens bosted, men aldri gateadressen)
  • Tittel –  Denne bør helst samsvare med jobbtittelen du søker på
  • En profiltekst med et sammendrag av aktuell erfaring som passer til jobbkravene som nevnt i stillingsannonsen
  • Ferdighetsliste –  Både harde og myke ferdigheter
  • Erfaring –  Arbeidsgiver, tittel, datoer, sammendrag av prestasjoner, liste over oppgaver og ansvar
  • Utdanning –  Formell utdanning og bransjerelaterte attester
  • Valgfrie avsnitt –  Eksempler er medlemskap i bransjeorganisasjoner eller erfaring med frivillighetsarbeid
CV-oppsett
Relatert artikkel
CV-oppsett

De tre vanligste CV-oppsettene å velge mellom er: Kronologisk, funksjonell og hybrid oppsett. Slik velger du det rette oppsettet for deg.

Strukturen til en kronologisk CV

Navn og kontaktinformasjon –  Det første du nevner i CV-en bør være navnet ditt og kontaktdetaljene dine.  Dette skal stå øverst på siden, stort nok til at det er lett å se og lese, og skal inneholde følgende:

  • Fornavn og etternavn
  • Mobilnummer
  • e-postadresse
  • Eventuelt en URL til din LinkedIn-profil

Du kan enten sette denne informasjonen øverst på den første siden, eller enda bedre, ta den med som en overskrift slik at den vises på alle sidene.

Tittel – Den neste delen av CV-en er jobbtittelen din. Den bør være den samme som stillingen du søker på.  Dermed vet arbeidsgiverne nøyaktig hvilken stilling du er interessert i og det setter tonen når de vurderer CV-en.

Profiltekst – Det er lurt å begynne CV-en din med en oppsummering , på to til tre setninger, av ferdigheter, erfaringer eller utdanning du har, som er relatert til jobben du søker på. Dette gjør at arbeidsgiverne raskt kan oppdage kvalifikasjonene dine og det oppfordrer dem til å lese resten av CV-en.

Ferdigheter – Etter profilteksten kan du liste opp ferdighetene dine som er relevante for jobben.  Som regel gjøres dette med hjelp av kulepunkter. Denne listen plasseres gjerne i en sidekolonne på CV-en. Du bør inkludere både dine harde ferdigheter relatert til jobben og myke ferdigheter. De harde ferdighetene er vanligvis oppgitt i stillingsbeskrivelsen som krav. De myke ferdighetene forbedrer kvalifiseringen din og skiller deg ut fra andre søkere. Disse inkluderer elementer som kommunikasjon, teamarbeid og lederskap.

Yrkeserfaring – Dette avsnittet inneholder detaljer om stillingene du har hatt i løpet av de siste 10 årene.  Selv om du har mer erfaring, er dette alt du trenger å inkludere fordi alt før dette enten ikke lenger er relevant, eller så har sammenlignbar erfaring allerede blitt nevnt i de andre stillingsbeskrivelsene.  Jobbene fører du opp i omvendt kronologisk rekkefølge, og du starter med den siste først.

Når du oppsummerer stillingene dine, bør du inkludere:

  • Stilling eller jobbtittel
  • Arbeidsgiver – Ansettelsessted (by, eventuelt land) – Ansettelesdato og sluttdato (måned/år - måned/år)

Deretter beskriver du i en til to setninger ansvarene du hadde og dine viktigste prestasjoner. Dette blir fulgt av tre til fire kulepunkter som beskriver betydelige resultater, nøkkelbidrag eller spesifikke oppgaver relatert til stillingen du søker på. Hvis rollen din er selvforklarende, kan du hoppe over sammendraget og gå rett til kulepunktene.

Arbeidshistorikk
Relatert artikkel
Arbeidshistorikk

Lær nøyaktig hvordan du skriver arbeidshistorikken til en CV. Det finnes spesifikke oppsett som rekrutteringsansvarlige foretrekker, her er de!

Utdanning – Etter arbeidshistorikken beskriver du din formelle og ikke-formelle utdanning . Begynn med din siste utdanning eller høyeste grad oppnådd, og jobb deg bakover i tid. Hvis det er lenge siden du har fullført utdanningen din, kan du starte med nylige attester du har mottatt eller ikke-formell opplæring du har som forbedrer kvalifikasjonene dine for jobben.

Når du beskriver utdanningen din, bør du nevne:

  • Oppnådd grad (f.eks høgskolekandidat, bachelor eller master), studieretning og hovedoppgave, samt eventuelle ekstra vitnemål og støttefag
  • Universitetet, skolen eller instituttet der du har fulgt utdanningen
  • Ytterligere aktiviteter som medlemskap i studentforeninger og -organisasjoner, idrett, publikasjoner, større prosjekter eller praksisplasser

Forsikre deg om at du også tar med informasjon om eventuelle etterutdanningskurs, eller andre vitnemål og attester du har mottatt, som er relevante for jobben du søker på.

Valgfrie kronologiske CV-avsnitt

Når du har fullført utdanningsdelen av CV-en, er du ferdig. Det kan imidlertid være lurt å inkludere litt ekstra informasjon. Men dette bør du bare gjøre hvis det fremhever hvorfor nettopp du er kvalifisert til stillingen du søker på. Hvis lengden på CV-en din er godt under én side, kan det være lurt å legge til ekstra avsnitt.

Når du lurer på om du vil legge til ekstra informasjon, er en god tommelfingerregel at hvis informasjonen ikke er relevant for jobben du er interessert i, du ikke bør nevne den i CV-en.  Husk at arbeidsgivere bare vil ansette deg hvis du kan bidra til å oppnå et eller flere av følgende mål:

  1. Tjene penger
  2. Spare penger
  3. Spare tid
  4. Løse problemer

Alt du fører opp på CV-en din bør være relatert til et av disse målene. Hvis ikke, glem det og ikke ta det med. Når det er sagt, kan du ta med følgende valgfrie avsnitt:

  • Vitnemål, attester, priser og anerkjennelser
  • Bransje- eller handelsorganisasjoner du er medlem av, og som er relevante for jobben
  • Frivillighetsarbeid
  • Patenter eller publikasjoner
  • Fremmedspråk du snakker flytende

Hvordan du velger å sette opp disse er fleksibelt, men det bør være i  samsvar med de andre avsnittene på CV-en. Å bruke samme oppsett som i utdanningsavsnittet er den enkleste retningslinjen.

Ting å unngå

Det er visse elementer du ikke bør ta med i en CV. Blant annet:

  • Personlig informasjon – For eksempel alder, kjønn, rase eller familiestatus.  Hvis du nevner disse i CV-en din, kan det bety at du ikke blir invitert til et jobbintervju på grunn av for eksempel alderen din.
  • Referanser – For en moderne CV er det ikke vanlig mer å ta med referanser eller en uttalelse som "Referanser oppgis på forespørsel."

Kronologisk CV – Oppsummering

Hvis du har mye erfaring innen et bestemt fagområde eller bransje, og bakgrunnen din, inkludert erfaring, ferdigheter og utdanning, samsvarer nøye med kravene til jobben du søker på, er det beste oppsettet for CV-en din kronologisk rekkefølge. Slik legger du hovedfokus på erfaringen din og samtidig spesifiserer du ferdighetene dine og utdanningen din.

Det er et hav av ressurser tilgjengelig, når du tar fatt på å skrive en CV. Her finner du både eksempler og CV-maler for å komme i gang. Du trenger bare å legge til detaljene om din yrkesmessige bakgrunn.

Mens du holder på å lage CV-en din, må du huske på at du skriver til din nye potensielle arbeidsgiver. Alt du tar med i CV-en bør derfor imøtekomme kravene til jobben du søker på. Dette oppfordrer den rekrutteringsansvarlige til å invitere deg til et jobbintervju, som er hele formålet med en CV.

Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
CV5 minutter å lese
Her er topp 10 klisjeene som brukes i CV
Her er topp 10 klisjeene som brukes i CV
CV6 minutter å lese
6 effektive handlingsverb for CV-bruk
6 effektive handlingsverb for CV-bruk
Karriere7 minutter å lese
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Når har du rett til omsorgspermisjon?
CV9 minutter å lese
10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler