1. Blog
  2. Forsidebrev
  3. Adresseringen i et følgebrev (eksempler og tips)
Skrevet av Lyndsey McLaughlinLyndsey McLaughlin

Adresseringen i et følgebrev (eksempler og tips)

7 minutter å lese
Adresseringen i et følgebrev (eksempler og tips)
Illustrering ved:Veronika Kiriyenko
Når du søker jobb er det lurt å legge ved et følgebrev i søknaden når du skal sende inn CV-en din. Et følgebrev gir personalsjefene en kort introduksjon til ekspertisen din, samtidig som det oppmuntrer dem til å lese CV-en.

Følgebrevet bør bare inneholde noen få avsnitt, og det skal fungere som et utfyllende dokument til CV-en din, ikke som et duplikat. Og det er alltid lurt å inkludere et følgebrev i søknaden, selv om du ikke er spesifikt bedt om det.

I dette blogginnlegget går vi nærmere inn på følgende:

  • Hvorfor det er viktig å inkludere et følgebrev i søknaden
  • Hvorfor det er viktig å personliggjøre følgebrevet
  • Oppsett av adresseringen i et følgebrev
  • Overskrift i et følgebrev
  • Det du bør unngå i et følgebrev

Hvorfor er det så viktig med et følgebrev?

Det er ulike grunner til at du bør inkludere et følgebrev i søknaden din. For det første er følgebrevet den beste måten å introdusere deg selv for arbeidsgiveren. Du kan fremheve dine beste og mest relevante ferdigheter og erfaringer, noe som forhåpentligvis vil oppmuntre personalsjefen til å lese CV-en din og ville lære mer om deg. Og hvis det skulle være noen uregelmessigheter i CV-en din, er følgebrevet det rette stedet å informere om det. For eksempel hvis du har hull i arbeidshistorikken fordi du har vært ute i verden og reist, så kan du nevne dette i følgebrevet. 

Hvis du tviler på om du har nok arbeidserfaring, så kan du gå nærmere inn på det du har oppnådd hittil og dermed vekke interessen til arbeidsgiveren. Ta en titt på våre enkle følgebrevmaler for ekstra veiledning om hvordan et følgebrev kan se ut.

Personlig adressering

Når du skal skrive et følgebrev er det alltid best om du kan gjøre det personlig ved å adressere det til riktig mottaker. Det kan faktisk bidra til at du får umiddelbar kontakt med personalsjefen og/eller arbeidsgiveren.

Noen stillingsannonser vil angi navnet du skal henvende deg til, men hva gjør du når det mangler i annonsen? Det krever liten innsats å skrive «Ved personalavdelingen», men det ser mye bedre ut hvis du har undersøkt litt for å finne rett kontaktperson. Det er forskjellige måter du kan gjøre dette på.

LinkedIn Å sjekke LinkedIn er ofte den enkleste måten å finne navnet på personalsjefen eller den som er ansvarlig for ansettelsen. Først bør du finne ut hvilken avdelingen den ledige stillingen er basert i. Hvis det for eksempel er i regnskapsavdelingen, kan du søke spesifikt etter den avdelingen og se hvem som er leder for teamet.

«Om [firmanavn]» Gå til nettsidene til firmaet og finn frem siden «Om [firmanavn]», «Møt teamet», eller lignende. 

Google Google er en annen nyttig ressurs for å finne denne typen informasjon. Bare søk etter stilling og avdeling, så kan det godt være at du finner rett person.

Ringe Hvis du ikke har funnet navnet på en av de andre måtene, kan du faktisk også ringe med firmaet for å få navnet til den du kan henvende deg til. Og dette er faktisk den kjappeste måten også!

Oppsett: adressering og dato

Dine egne kontaktdetaljer skriver du i toppteksten (eller brevhodet) i følgebrevet. Tenk på gateadresse, e-postadresse og telefonnummer. Eventuelt kan du også legge til en link til LinkedIn-profilen din.

Under toppteksten med dine egne kontaktdetaljer, skriver du datoen. For eksempel «23. august 2022». Det er viktig at du skriver hele datoen, ikke bruk «23.08.2022», «23. aug. 2022», eller lignende. 

Når du vet navnet på kontaktpersonen, skriver du først navnet på foretaket. På neste linje skriver du da «Til [fornavn, etternavn]» eller «Ved [fornavn, etternavn]». Fulgt av postadressen, ikke besøksadressen (om de er ulike selvfølgelig).

Overskrift i følgebrevet

I overskriften til følgebrevet er det rom for noen få muligheter: «Søknad på stilling som [stillingstittel] (i [firmanavn])».

Når du søker på en deltidsstilling, skriver du: «Søknad på deltidsstilling i [firmanavn]». Og når du skriver en åpen søknad: «Åpen søknad» eller «Søknad på stilling i [firmanavn]».

Tittel på selve søknaden din

Hvis du søker gjennom et skjema på nettet, eller sender inn søknaden via e-post, bør du nevne at du søker på den og den stillingen. For eksempel «Søknad på stilling som sekretær i Firma Selskapet AS» eller bare «Åpen søknad». Da er det enkelt for mottakeren å skille søknader fra andre e-poster i innboksen.

Hvordan sette opp et følgebrev i 2022: Eksempler og tips
Relatert artikkel
Hvordan sette opp et følgebrev i 2022: Eksempler og tips

Løft karrieren din til nye høyder med disse 10 eksperttipsene for å skrive og sette opp det beste følgebrevet.

Det du bør unngå

Selv om du helt fint bare kan bruke «Hei» i e-posten du bruker for å sende inn søknaden din, bør du unngå å bruke «Til rette vedkommende» i adresseringen. Hvis du ikke har klart å finne ut hvem som er kontaktpersonen for stillingen du søker på, er det bedre å rette brevet til enten personalavdelingen eller personalsjefen, eller avdelingen eller sjefen for avdelingen du søker jobb i.

Det er heller ikke alltid like greit, spesielt når det er et lite foretak. Da er det faktisk best at du bare skriver navnet på foretaket og postadressen i selve adresseringen.

Andre ting du bør unngå i et følgebrev er for eksempel:

  • For (u)formell tone – Når du søker jobb er det helt avgjørende at du fremstår som profesjonell. Så ikke bare skriv «Til/ved [fornavn]» (for uformell), eller «Herr/Fru [etternavn]» (for formell). Bruk fornavn og etternavn, eller dropp det. Sjekk gjerne nettsidene eller folk du kjenner i foretaket (hvis det er tilfellet) for å finne riktig tone som passer i bedriftskulturen.
  • Stavefeil – Til tross for at det er veldig viktig å sikre at søknaden ender opp hos riktig person i foretaket, er det enda viktigere at du har sjekket hele søknaden for stave- og grammatikkfeil. Faktisk anbefaler vi at du får noen andre til å korrekturlese for deg!
  • For mye informasjon – Pass på at følgebrevet ikke blir for langt. En god tommelfingerregel er å holde følgebrevet ditt nede på 200-400 ord.

Viktig å få med seg

  • Et følgebrev er en måte å introdusere deg selv for arbeidsgiveren og/eller personalsjefen, og du bør inkludere det i søknaden din, uansett om du blir bedt om det eller ikke.
  • Det kan være avgjørende å personliggjøre følgebrevet og henvende deg til rett person, da dette kan bidra til at du får umiddelbar kontakt med den som kan ansette deg.
  • Sørg for korrekt adresse og rett avdeling eller filial. Ikke bare brevet, men også adresseringen bør korrekturleses!
  • Leter du etter mer inspirasjon? Ta en titt på nettsidene våre, spesielt på våre følgebreveksempler, følgebrevmaler og vårt brukervennlige følgebrevverktøy.
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Opprett CV-en din på 15 minutter
Opprett CV-en din på 15 minutter
Bruk profesjonelle, veltestede CV-maler som følger de kjente "CV-reglene" som de rekrutteringsansvarlige ser etter.
Lag CV
Del denne artikkelen
Fortsett å lese
Karriere7 minutter å lese
Når har du rett til omsorgspermisjon?
Når har du rett til omsorgspermisjon?
CV13 minutter å lese
Hvorfor du bør tilpasse CV-en din for hver eneste jobbsøknad du sender ut
Hvorfor du bør tilpasse CV-en din for hver eneste jobbsøknad du sender ut
CV5 minutter å lese
Må jeg føre opp alle jobbene mine på CV-en?
Må jeg føre opp alle jobbene mine på CV-en?
CV9 minutter å lese
10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
10 Lederegenskaper for CV-en din + eksempler
Gå gjennom alle
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen, og for analyse og markedsføring. Ved å bruke nettstedet vårt, samtykker du i alle informasjonskapsler i samsvar med vår Informasjonskapselerklæring og Personvernerklæring.
Godta informasjonskapsler